tips om pirayor!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • search

    tips om pirayor!!!

    skulle vilja ha lite tips om vimpelpirayor
    hur många man bör ha?
    vad bör man tänka på?
    vad äter dom/hur ofta ska man mata dom?
    hur stora blir dom?
    anpassar dom sej av storleken på akvariumet eller växer dom till en vis storlek?(så att man är tvungen at köpa ett störe akvarium?)
    har hört at dom är ganska rädda om dom är för få!?
    vart kan man köpa dom?
    har ett 500liters
  • Agnes
    Användare
    • July 2002
    • 106

    #2
    Det finns många olika arter, vanligast är Pygocentrus nattereri
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=481.
    Jag tror inte man kan säga att någon art är bättre, utan det beror på vad man är ute efter.
    Ang. akvariestorleken så anpassar sig de flesta fiskar till för små akvarium, men det är inget man kan rekomendera, snarare djurplågeri.

    Kommentar

    • reecord
      Användare
      • February 2004
      • 341

      #3
      Tjenare!

      Jag har varit i samma sits som du men jag ändrade mig snabbt pirayer är en rätt trokig fisk vad ja vet.Här har du lite infomation om natteri vimpelpiraya kan jag inget om. Man ska ha köpa en 20st till at börga med dom kostar cirka 45 spänn st. Man ska köpa 20 bara för att dom brukar äta på varandra när dom är små så att dom där 20 blir snart 10-5 mer om du har tur. Man kan mata dom med oxhjärta eller något annat kött agtigt dom är inte så kräsna. Akvariet ska va på en 300L minst! rek är 500 tror ja. Hmm vad vet jag mer jo dom är väldigt fega överhuvudtaget. Dom blir cirka 30cm ja tänkte köpa dom på djurnära som finns i typ varje stad tror jag

      Lycka till!!!
      Sydamerika

      Kommentar

      • daniel60
        Användare
        • March 2003
        • 527

        #4
        Läs artikeln Piraya! på www.bollmoraakvarieklubb.org - rådet där är minst 10 stycken i ett akvarium på åtminstone 1500 liter. Om man är rejält rutinerad, alltså.
        mvh Daniel
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

        Kommentar

        • INXS

          #5
          Jag har samma erfarenhet som reecord,
          startade med ca 20 st som tuggade pa varandra tills det bara var 2 kvar och den ena hadde huggmarken pa ryggen.
          Skrajsna, sticker och gommer sig sa fort man kom nara karet. Matade dom hela tiden men dom bet varandra anda.
          Jag blev ganska uttrakad av dom.

          Det ar klart att man kopte dom for att man har hort att dom ar blodtorstiga och nar dom kostade en hel del sa tankte man att man skulle odla dom - efter att ha haft dom kan jag saga att det ar en fisk jag inte kommer att kopa igen.

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • August 2002
            • 330

            #6
            Du frågar om vimpelpiraya,och får svar om natteri,eller vanlig rödbukad piraya,finns en mängd olika piraya arter,viss skillnad i beteende där,den rödbukade pirayan är nästintill omöjlig att ha ihop med andra fiskar,kan gå en tid men förr eller senare händer det saker,vimpelpirayan ska enligt vissa vara fullt möjlig att ha ihop med lika stora eller större fiskar,finns en sort att läsa om på bla www.zoopet.com

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #7
              kolla in på http://www.piranha-fury.com/

              där bör du ha mycket info

              Kommentar

              • Agnes
                Användare
                • July 2002
                • 106

                #8
                Har du inte ändrat den ursprungliga frågan?

                Kommentar

                • reecord
                  Användare
                  • February 2004
                  • 341

                  #9
                  ja skulle inte köpa pirayer det värkar som än trokig fisk
                  Sydamerika

                  Kommentar

                  Arbetssätt...