paroon haj

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • search

paroon haj

jag skulle vilja veta mer om peroon hajen
    hur dom fungerar?
    hur varmt det ska vara i akvariumet?
    vad dom äter?
    hur länge kan dom leva?
    vad man bör täncka på?
    vart kan man köppa dom i stockholm?
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

man bör tänka på att dom inte är akvariefiskar och att dom kan i princip bli hur stora som helst.

här är en bild på ett mindre exemplar:

dom kan bli MYCKET större en så, så kort och gott ingen akvariefisk.

fungerar? ja som fiskar? =)
    varmt? dom är tropiska så 25C hållet + -
    äter? allt
    hur länge lever dom? dom kan nog bli väldigt gammla i sin naturliga miljö.
    tänka på? att inte köpa dom.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

päron-haj
      fish r friend

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

citat:Ursprungligen skickat av GoSatta

hur stora som helst.
        Uppemot tre meter långa och med en vikt kring 300 kilo om de får tid... Vilket förstås akvarie-exemplar aldrig får.

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

gosatta ha väl redan sagt det mesta. Paroonhajen är väl som sagt egentligen ingen akvariefisk, den växer inte lika snabbt som redtailmalen och blir sällan lika stor i akvarium heller, men den är en _oerhört_ aktiv och lättstressad art och redan vid en storlek på 40 cm så blir det garanterat svårt att att husera paroonhajar även i ett 720 liters, de simmar mycket och skadar sig själva då de stressar upp sig och simmar in i akvarierutorna och inredningen.

Jag har själv erfarenhet av små paroonhajar och visserligen så är de roliga att mata då de blir så ivriga men i övrigt så tycker jag de är lite trista, de simmar liksom bara runt helt planlöst i karet hela dagarna, ofta i en enformig cirkulär bana, utan att på något sätt interagera med ägaren förutom då de blir skrämda eller då de får mat.
          De går också bara att hålla i akvarium då de är yngel och har man problem med att avliva fiskar så bör man inte skaffa en sån här då 100% av paroonhajarna som säljs i handeln förr eller senare avlivas antingen pga deras storlek eller pga att de har slagit sönder sig och ser ut som missfoster...
          Jag skulle tro att det är få som lyckas hålla paroonhajar snygga i normalstora akvarier i mer än 1 år, jag har visserligen hört om folk som har haft dem i 5 år och att de då "bara" är runt halvmetern men jag tror inte att de fiskarna ser särskilt fina ut då de utan tvekan har gått för trångt med ännu större problem med att de skadar sig själva.

I ett tillräckligt stort akvarium så är de säkert roliga att äga om man har flera stycken, men i vanliga akvarier så kan man bara ha dem under en kort period och då känns det ganska meningslöst. Jag har själv en redtailmal just nu som väl egentligen blir ännu mer monstruös, den kommer snart att flyttas till en damm och vetskapen om detta gör att det är svårt att fästa sig vid den på allvar, de här monstruösa fiskarna växer så snabbt att man bara hinner skaffa dem och fascineras över dem men intresset hinner aldrig rota sig innan det är dags att göra sig av med dem. Det känns liksom lite bortkastat att dedikera hela akvariet till något som man bara kan ha i ett halvår eller år, det är för kort tid.

Det är dock troligtvis en faktamiss att paroonhajen blir 3 meter i naturen, troligtvis så har man blandat ihop den med pangasius gigas som blir betydligt större. Men 70cm i tokstora akvarier är inte omöjligt, jag har själv sett en på ca 50cm, och i naturen så verkar de åtminstone kunna passera metern baserat på hur stora fiskar sportfiskarna drar upp, tänk också på att de största bestarna förmodligen är för smarta eller starka för att fångas upp och mätas...

Mvh Fredrik
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

Det är fullt tänkbart att maxstorleken är fel 300 cm & 300 kilo kommer från fishbase, som i sin tur fått det från:

Davidson, A., 1975. Fish and fish dishes of Laos.. Imprimerie Nationale Vientiane. 202 p
            och
            Roberts, T.R. and C. Vidthayanon, 1991. Systematic revision of the Asian catfish family Pangasiidae, with biological observations and descriptions of three new species.. Proc. Acad. Nat. Sci. Philad. 143:97-144.

Fast man skall nog akta sig för att gissa maxstorlek för mycket långlivade och hårt fiskade arter utifrån normal fångststorlek idag; gör man det skulle man t.ex. tro att svärdfisk sällan blir över 50 kilo.

Kommentar

• fiend
              Användare
              • September 2003
              • 272

Här är en Paroonhaj
              Misstänker jag iaf..

Mvh Fredrik
              http://www.fiend.nu - min egen sida
              http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

Kommentar

• Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

Ful fisk ! Tycker att man måste ha mega kar för att få ha dem. Helst ska de väl inte varai ett akvarium alls.
                Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Jo det där är en paroonhaj, stackars fisk... Den var dock ovanligt fin för att vara så stor och för att gå i ett sånt litet kar, men jag tycker mig ändå se ett sår till vänster på nosen...

Som jag ser det så är det väl inget problem att man köper paroonhajar så länge man har vett att flytta dem till ett större kar eller avliva dem då man inte längre kan ta hand om dem. Jag föder upp småfisk för att sedan avliva dem genom att ge rovfiskarna lite gott käk, jag skulle också kunna föda upp en paroonhaj och sedan avliva den och skära ner och mata fiskarna med då det är dags. Osmakligt, kallt och rått. Förmodligen så är det väl det. Men jag skulle aldrig kunna hålla en fisk vid liv som så uppenbart plågas. Där går min gräns. Och jag lider verkligen då jag ser bilden i annonsen fiend länkade till... jag har som sagt egna erfarenheter av paroonhajar och vet hur de beter sig och hur aktiva simmare de är, att hålla en 60 centimeters paroonhaj i ett 540 liters är verkligen inte snällt...

Nåja, här är i alla fall en sida där de har fiskat upp lite parooner, jag skulle tro att de största är en bra bit över metern.

Mvh Fredrik
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • August 2002
                    • 330

citat:Ursprungligen skickat av search

jag skulle vilja veta mer om peroon hajen
                    hur dom fungerar?
                    hur varmt det ska vara i akvariumet?
                    vad dom äter?
                    hur länge kan dom leva?
                    vad man bör täncka på?
                    vart kan man köppa dom i stockholm?
                    En fisk full av stress,simmar fram o tebaks i karet,oavsett storlek(har haft den i riktigt stora kar),vet ej exakt temp,men med tanke på djupgående i naturen så verkar det inte va så viktigt,har haft den mellan 20-28 grader,dom äter fisk,musslor,räkor,diskusmix,praktiskt taget allt som går i i truten på dom,väldigt matglada om man säger så,man får styra detta med förnuft dvs vad som kan tänkas bra för dom,Man bör tänka på att inte stressa dom i onödan,bara en så bagatell som att skrapa rutor rena frå n alger kan få dom att bli hysteriska,kan dock göras om man tar det lugnt,skulle tro att man köpa på dom flesta ställen i stockholm,men frågan är om du får tag på dom hos seriösa säljare som insett att detta inte är någon akvariefisk,kan dock funka i stora inomhus dammar som en del glassare håller sig med(avundsjuk).;Leva? ingen aning,men med tanke på att det är en mal som kan uppstå en ansenlig längd så borde det ju vara en massa år(gissar)

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Jag tänkte bara nämna att min senaste paroon var ovanligt lugn av sig, den simmade fortfarande runt i samma gamla vanliga och extremt tråkiga cirkelformade bana... men den skenade aldrig i väg och slog sig fördärvad då man tände/släckte lyset eller gick förbi karet som de jag hade tidigare. De första jag hade som var extremt lättstressade var dock riktiga minisar på 5cm och den senaste var nog ca 15cm och kanske hade levt i akvarium ett tag och vant sig med störningsmomenten. Men precis som i Huttis fall så var det fortfarande en ren plåga att skrapa rutorna eller bara göra ett vanligt delvattenbyte, inte bara för fisken utan givetvis för en själv också eftersom man tvingades vara så oerhört försiktig vilket tog tid och gjorde enkla moment oerhört krångliga och tidskrävande.
                      Paroonhajen är helt enkelt en krånglig fisk att äga, även då den är liten.

Min gissning är hur som helst att de fungerar bäst i helt kala akvarier med endast bottenmaterial och eventuellt några växter, stenar och rötter är nog bara i vägen och de riskerar att skada sig så fort de stressar upp sig. Personligen så tvivlar jag på att avlånga akvarium är lämpade till parooner även om de är gigantiska, med tanke på att de tenderar att simma i en cirkulär bana så skulle jag gissa att ett cirkulärt akvarium eller en cirkulär damm vore bäst. Ska man sedan få dem att må bra under en längre tid så bör man givetvis överdriva med storleken på karet/dammen så mycket man bara kan.

Mvh Fredrik
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• GoSatta
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1686

Ja om man tar parooner i det fria (ja fria och fria man ser dom ju typ bara i stora dammar) där är dom också väldigt lugna och sävliga. Så det snabba rusandet och nervösa beteendet dom ofta uppvisar i akvarium är nog enbart på grund av stress och har inget med naturligt beteende att göra. Ända gången jag verkligen har sett dom rusa så i naturen är när dom fick kroken i munnen.
                        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                        http://www.gosatta.org

Kommentar

Arbetssätt...