Pansarmal och discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    Pansarmal och discus

    Hej!
    Jag skulle vilja ha ett stort stim pansarmalar i mitt 720 l kar, men jag kan ju inte för att jag har salt tillsammans med discusarna.
    Finns det någon liknande städare som stimmar och är från sydamerika?
    Mvh Alex
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

    #2
    Jag gillar också att ha stimm med Corydoras med mina diskus. Är dock tveksam till problemet. Salt är för mig är en behandling, inte något jag har i karen kontinuerligt. Detta då både Diskus o Corydoras lever naturligt i ett nästan carbonat fritt vatten. Men trots vad alla säger har mina Corydoras inte någon gång svarat negativt när jag behövt saltbehandla. Det kan ju handla om att när man kontinuerlig tillsätter salt så blir det fel, men skulle gärna vilja veta var detta kommer ifrån. Nån som vet???
    Själv har jag idagsläget C. Schwartzi, Adolfi, Axelrodi, Julii, Paleatus o Sterbai.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • April 2002
      • 382

      #3
      Olika arter Corydoras är olika känsliga mot salt men de flesta tål det om de vänjs långsamt till högre halter.
      Däremot så är det inte alla som blir gamla i ett för varmt akvarie.
      Och jag förstår inte heller varför man skall använda salt kontinuerligt?? Sköter man vattenbytena och ser till att hålla nitrat nivån låg så är det inga problem.

      Mvh Janne

      Kommentar

      • Zebb
        Användare
        • February 2004
        • 56

        #4
        Överlever pansarmalar vid en konstant temp av 30 grader? Tål dom höjningar till 35 om det skulle behövas vid ev. sjukdommar på diskusen?

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • March 2003
          • 527

          #5
          Upp till 28 grader brukar rekommenderas. Corydoras från varma floder kan säkert leva i 30 grader, kanske även överleva 35 - men hur bra mår de? Jag har C. adolfoi i 27-28 grader, och de mår finfint (fast de leker inte som nästan alla andra av mina pansarmalar).
          Men det finns ju massor av snygga ciklider som varken behöver salt eller behandling i 35 grader...
          mvh Daniel
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

            #6
            Så ni menar att jag ska ha pansarmalar, men inte salt?
            Kan ni då tippsa mig på en fin art och hur många.
            Mvh Alex

            Kommentar

            • daniel60
              Användare
              • March 2003
              • 527

              #7
              Corydoras adolfoi och sterbai ska vara två av de värmetåligaste pansarmalarna - och två av de snyggaste! Den allra snyggaste - barbatus - börjar dock vantrivas redan vid 24 grader.
              Men går det inte att ha diskus vid 27-28 grader?
              mvh Daniel
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

              Kommentar

              • Janne E
                Användare
                • April 2002
                • 382

                #8
                C.adolfoi, burgessi, duplicareus, gossei, leucomelas, robinae, sterbai är några som fungerar och trivs i temperaturer runt 28-30 C.
                Syggast o snyggast...gossei är inte heller tokig.

                Mvh Janne

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3615

                  #9
                  Tackar!
                  Hur många skulle man kunna ha då i ett 720 liters?
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • Tobias
                    Användare
                    • June 2004
                    • 95

                    #10
                    Skeptical Aquarist har en bra artikel om salt. Jag forstar inte heller varfor salt anvands hela tiden. Stressad/sjuk/ny fisk ar anledningar till att jag anvander det, men avan om NO2 skjuter i hojden sa skulle jag anvanda det.
                    Antalet cories i ett 720-liters, en hel del! Om du har vatten kavliten under kontroll, filter vattenyten osv sa trivs cories bra. Jag har 52 st. juuli/trileneatus in ett 450 liters akvarium och de trivs.
                    På väg tillbaka in i hobbyn.

                    Kommentar

                    • discusred
                      Användare
                      • June 2004
                      • 851

                      #11
                      När jag hade mitt 720 , hade jag 20 Schwartzi ihop med mina Discus utan problem. Salt har jag bar använt vid misstänkt sjukdom, alltså bara vid behandling liksom Kaj. Har även höjt tempen några gånger till 32 och mina Schwartzi har klarat sig.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...