Hur lågt kan ett kar vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loket65
    Användare
    • September 2003
    • 176

    Hur lågt kan ett kar vara?

    Med risk för att göra bort mig ställer jag ändå denna fråga!

    Jag funderar på att bygga en ställning med helglaskar (dvs bygga både ställningen och karen).
    Jag har begränsad takhöjd i källaren, och därför undrar jag nu om det finns någon nedre gräns på höjden för att kunna ha dem till Malawi (mbunas.)Med hänsyn till filter/cirkulation och fiskens trivsel.
    Jag har endera plats för 2*2 kar med måtten 130*45*50 eller om jag går ner på höjd till 130*45*40 så får jag in 2 i bredd men tre på höjden vilket hade varit betydligt roligare.

    Vad tror Ni kan det funka eller det finns några nackdelar som jag missar i mitt tankesätt?

    MVH
    Magnus
    Den som äter lever får sej
    *Magnus*

    http://www.orumsnygard.se
  • 56ovwal
    Användare
    • March 2004
    • 664

    #2
    Tjenare !
    Hehe, jo din fråga tigger om ett kul svar, men du ska få slippa !! Iallafall från mitt tangentbord.
    Tycker inte höjden spelar någon roll i detta fallet. Jag tror inte du kan ha fler fiskar i karen bara för att de är en dm högre, bottenytan är "dimensionerande". Har du möjlighet att göra karen bredare ?
    För vuxna mbunas duger 40cm gott och som yngelkar kan du gå ner ytterligare 1dm. En variant är 45cm i de undre våningsplanen och 30-35 i det översta.
    Pigge
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • April 2002
      • 308

      #3
      "Hur lågt kan ett kar vara?"

      Akvarium som är 15-25cm höga passar utmärkt för de flesta sorters snäckskalslekare, en del hästnosciklider samt strandlevande mastacemblidae. Mbunas kräver dock lite mer.

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • March 2004
        • 772

        #4
        Kör 3 på höjd om d uvill, men gör de djupare, det blir mkt snyggare. Problemet om du har 3 kar på höjden är att det blir så trångt att komma åt. jag o farsan går tilblaka till 2 på höjden igen i lokalen för att vi ksa få mer utrymme när vi fångar osv. Men har man inte så mkt utrymme så gäller det väl att använda det väl.

        Lycka till!

        Kommentar

        Arbetssätt...