Färg till bakrutan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    Färg till bakrutan

    Jag var idag inne i 2 färgaffärer och dom hade inte en anning om nån färg som fäster på glas, Jag tänkte måla bakrutan med matt svartfärg har ni något tips på märke och så...Och vart får man tag på sånn färg??
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Jag har målat bakrutor med alla sorters färger med samma goda resultat. Jag tror att det är mycket svårt att hitta en färg som inte går att använda. Det är inte så viktigt att använda matt om inte baksidan ska synas. Det ser lika dant ut inuti akvariet oavsett vilken färg man använder.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • sundelin
      Användare
      • October 2003
      • 234

      #3
      Hört att silicon baserad färg ska vara bra, den är lättare att få bort om man skulle vilja det. Och färgen blir ju som sagt blank även om man målar med matt färg, är ju som att ha ett riktigt tjockt lager med klar lack(glaset).

      Kommentar

      • olaJ
        Användare
        • August 2003
        • 584

        #4
        Jag har ett ännu bättre tips till dig, jag sätter på självhäftande folie som finns i alla regnbågens färger, bla minst 10 olika nyanser av blått tex. Kostar inte skjortan och går smidigt att ta bort när man tröttnat eller skall sälja karet. Hör av er om ni är intresserade så kan jag hjälpa er.
        (min e-mail står i min presentation)
        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • August 2003
          • 584

          #5
          Av någon konstig anledning ligger min gamla mailadress kvar i min profil och jag får inte ändra den, har provat, min nya mail är ola@transten.se
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av olaJ

            Av någon konstig anledning ligger min gamla mailadress kvar i min profil och jag får inte ändra den, har provat, min nya mail är ola@transten.se
            Nu har du rätt e-postadress i profilen. Du hade registrerat två användare, olaJ och Ola J. Det var därför det strulade, jag raderade användaren Ola J.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Niklas Olsson
              Användare
              • February 2003
              • 1156

              #7
              Hej, jag hade också problem när jag skulle måla min bakruta..dom visste inget på färgaffären men jag tog med en liten glasskiva dit å testade...och det blev en spisfärg för inne och utomhusbruk...
              Märket är SILPOX och beteckningen är Spisfärg svart, inne-ute.
              Och så e den ju värmebeständig upp till 600°C...[8D]
              Lycka Till !
              //Niklas

              www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook
              ____________________________________

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

                #8
                Jag hänger inte med riktigt? Niklas, Hur kan du ha haft problem när alla färger fungerar lika bra? Varför blev det just den färgen när det går bra med alla?

                OlaJ: Jag anser att det är bra mycket lättare att få bort en vanlig lackfärg från bakrutan än de självhäftande plastlaminat som normalt används för det samma. Det är i regel dessutom betydligt billigare. Men nu känner jag ju visserligen inte till just den sorten som du har.

                Själva grejen är att använda färg som inte är ämnat för detta. Att fråga en färghandlare vad som verkligen fungerar på glas är som att be honom förstöra ditt kar. Anledningen till att han inte ger dig bra svar är för att det inte finns någon färg som är bra för glas och detta är också lösningen på problemet.

                Det är bara att kladda på med billig lackfärg. Det ser ut som fan på utsidan och flagnar så småningom, men när du vill ha bort det så räcker det med en färgskrapa.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • olaJ
                  Användare
                  • August 2003
                  • 584

                  #9
                  När det gäller att få bort folien från glaset är det bara att värma lite lätt med en fön i ena hörnan lossa denna och sedan dra av biten tätt emot glaset för att minska spänningen. Använder själv sådan folie ofta då jag monterar texter och dekaler på skyltar och bilar. Eventuella limrester kan skrapas av med färgskrapa eller i envisa fall måste limtvätt användas. Fördelen med detta material kontra lackfärg är att det aldrig någonsin flagnar eller förändrars på något sätt.
                  "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                  Kommentar

                  • Niklas Olsson
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1156

                    #10
                    Det jag inte ville skulle hända är precis det du skriver Fredrik...att färgen flagnar så småningom.
                    Men visst, jag vet inte om min färg flagnar så "småningom" heller men tycker den sitter stenhårt...
                    Är man i situationen att köpa färg till ett kar man ska fylla med en massa vatten å ska stå på samma ställe i nåra år utan att man ska behöva måla om det så vill man ju försöka få en så bra färg som möjligt.
                    Frågade även en jag känner som är glasmästare och han hade inte heller nå`n "bra" ide...
                    //Niklas

                    www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook
                    ____________________________________

                    Kommentar

                    • Karlstad

                      #11
                      ja har målat alla mina me blå latex färg funkar bra, e bara o dra bort sen blir som gummi

                      Kommentar

                      • sundelin
                        Användare
                        • October 2003
                        • 234

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Karlstad

                        ja har målat alla mina me blå latex färg funkar bra, e bara o dra bort sen blir som gummi
                        latex menade jag ju!!!

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

                          #13
                          Hej!

                          vanlig inomhus väggfärg funkar utmärkt och flagnar inte, när man ska ta bort den sedan så är det bara att blöta den lite och greppa i ena hörnet och tjoff så får du bort alltihopa
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • Hank
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1321

                            #14
                            Problemet med att måla på glas är att det är väldigt svårt att få det slitstarkt, sa dom på färgaffären.
                            När dom fick reda på att jag skulle ha den till bakrutan på ett akvarie som står 5 cm. från väggen så rek. dom vanlig hobbyfärg. Det finns ju ingen risk att någon kommer åt att ens peta på den målade ytan!!
                            /#378 Hank
                            Zoonen:
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                            NCS medlemsbilder:
                            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

                              #15
                              Jag använde Beckers svart latexfärg utomhus (räcker länge den burken )... fick rolla ett par gånger föra det skulle täcka. Det ser kanon ut och verkar sitta bra dessutom. Det är ju som sagt inget direkt slitage.
                              Köpte ett begagnat kar i helgen som oxå var lackat på liknande sätt, och den lacken överlevde transport med spännband å dyligt...
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...