Golden Pearls istället för Artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gwendly
    Användare
    • December 2003
    • 374

    Golden Pearls istället för Artemia?

    Brine Shrimp Direct products help your fresh & marine tanks thrive. Customers count on Brine Shrimp Direct for three simple reasons: best products, best prices and best product guarantee in the industry!


    Någon som har testat att mata med golden pearls istället för artemia? Hur stor skillnad var det på ynglens uppväxt? Hade de problem med att "tro" att det var levande foder`?

    Det faktum att man kan få Golden Pearls i mycket mindre storlek än vad artemia är, är intressant
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #2
    att yngel bryr sig om om det lever eller ej är väl inte ofta problemet? artemias förträfflighet ligger väl i näringsvärdet? (om ja jakten kan väl iof vara bra den med) Men finns det lika näringsrikt "torr" foder så vore det ju grymmt (lättare om inte annat)
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Mattias Nilsson
      Användare
      • April 2002
      • 467

      #3
      jag använde GP lite när jag hade saltkar, GP funkar utmärkt som korallmat, men var även uppskattat av fisken. Har för mig jag hade storlek 2-300ms och 3-500ms, jag tror nästan den minsta storleken är i minsta laget för fisk, även yngel. Kanske kan 100-200ms funka bra till yngel. Även 2-300ms är väldigt smått, man ser det knappt i vattnet, känns väl ungefär som mjöl. GP ska vara väldigt näringsfullt, de betonade att man inte skulle ta särskillt mycket, då karet lätt blev överbelastat, nu är det ju inte lika stort bekymmer i sötvatten men ändå.
      Tyvärr skickade jag med mina GP när jag sålde karet (typiskt)
      Javisst ja, om det inte är något företag som börjat importera är det lite krångligt att ta hem då man måste beställa ganska mycket, det var nån snubbe som plockade hem en rejäl omgång och sålde som jag köpte av, kommer inte ihåg vem dock.....
      Mvh
      Mattias

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • December 2003
        • 374

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Mattias Nilsson


        Javisst ja, om det inte är något företag som börjat importera är det lite krångligt att ta hem då man måste beställa ganska mycket, det var nån snubbe som plockade hem en rejäl omgång och sålde som jag köpte av, kommer inte ihåg vem dock.....
        Jag har fördelen att jag bor i Kanada och har vänner i USA, så att beställa dem är nog inga större problem.

        Kommentar

        • blaps
          Användare
          • April 2002
          • 49

          #5
          Man kan ju beställa direkt från sidan och behöver som jag förstår det inte beställa speciellt mkt. Men fraktkostnaden är ganska rejäl ($25) så man blir väl indirekt tvungen att beställa mkt om det inte ska svida onödigt mkt i plånboken.
          Fridens liljor,
          Klas

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            Blaps: jag hänger på om du vill dela frakten.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Läs även http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2017 Min erfarenhet är "sådär". Artemiastorleken var för stor och spottades ut men rotiferstorleken funkade bättre på fisk som vill ha artemiastorlek. Kantnålshonor käkar golden pearl. De överlever inte på Artemia. Det har tydligen för dåligt näringsvärde. Mike, jag har liggande i frysen om du bara vill testa (inte rotifer, bara artemia 1 & 2).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                Mike, jag har liggande i frysen om du bara vill testa (inte rotifer, bara artemia 1 & 2).
                Ja och nej... Jag har 100 gram GP rotifer 1, det är det jag fött upp mina räkor på, men skulle gärna testa rotifer 2 och artemia 1 också. Rotifer 1 är *väldigt* smått, kornen är knappt synliga.

                Kommentar

                • Gwendly
                  Användare
                  • December 2003
                  • 374

                  #9
                  Intressant, jag tror att jag ska pröva med att plocka hem ett par "mellanstora" paket i olika storlekar för att testa mig fram. I värsta fall kan jag ju alltid kränga vidare dom eller nått i den stilen.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...