Filter i modul

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joel_N
    Användare
    • March 2004
    • 76

Nja, jag vet inte riktigt. Jag tror jag satsar på det jag tänkte från början. Det behöver väl inte rengöras särskilt ofta det heller?!
    Dessutom är det snyggare med en fräsig modul som döljer det efter ett tag lite lortiga filtret och dess powerhead.
    Ja, jag tänkte däremot använda Aquaclear. Låter det mycket??
    //Joel, the one and only

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Jag fattar inte riktigt hur du har tänkt dig Joel. Du kan ju lätt dölja ett filter fack med en modul. Inget svårt direkt. Filtermattan kommer inte direkt att blir lortigt. Bara ändra färg från blå till brun. Ett filterfack behöver definitivt rengöras mindre än ett sådant filter som du först pratade om att du skulle göra. fast jag ska inte tala om för dig hur du ska göra. Det avgör du själv såklart. Det var bara ett tips från coachen

Lycka till !!

Mvh
      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Joel_N
        Användare
        • March 2004
        • 76

På zoopet.com under rubriken "filter" eller vad det står finns en beskrivning på hur jag ska göra. Eller tänkt att göra. Nej då. Tips är alltid välkomna, det är därför jag skriver. Om jag gör ett filterfack och vill ha en modul är det bara att fästa den så den omsluter filterfacket?? Sen gör jag ett hål för vattenintag i nedre delen av modulen?? Ska cirkulationspumpen sitta inne i filtret eller fästas på den befintliga bak-glasrutan?? Låter Aquaclear mycket förresten?? Har du fler sidor som visar mer detaljrikt hur man gör?
        //Joel, the one and only

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

Följ den här bild och textserien så får du se utmärkta bilder på hur det fungerar.

Mvh
          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Joel_N
            Användare
            • March 2004
            • 76

Ja, det verkar vara smidigare och säkert effektivare än det jag tänkte på först! Ser du, det var inte alls tokigt tips det där inte!
            Hur stor ska själva filterkammaren vara egentligen??
            //Joel, the one and only

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

Till min 105L så har jag satt 3cm breda och 36cm höga glasskivor (silikonlimmade) på ena kortsidan och på bakrutan inuti akvariet. De sitter med 25cm från högra bakre hörnet. Emellan dessa har jag spänt en blå filtermatta PPI 10 så att den buktar inåt (på zoobutiker buktar filtermattan ofta utåt eller så ser filterkammaren ut som den som Cutekid länkade till). Bakom filtermattan finns utrymme för Aquaclear powerhead 301 och eventuell värmare.

Detta filterhörn fungerar alldeles utmärkt och som jag sagt tidigare har jag inte behövt rengöra det sedan start...för ca 4-5 månader sedan. Mattan är fortfarande blå, även om den börjar smutsas ned lite så är det inte alls speciellt mycket. Jag kommer troligtvis inte att behöva rengöra denna på länge. Att filtermattan är av denna storlek tror jag är den avgörande faktorn till att den är så funktionell och underhållsfri.

Om du kollar på min zoonen plats så ser du akvarierna stående på en ställning. Dessa används som yngelkar så jag matar en hel del där...

För att få tag på glasskivorna så åkte jag till en lokal glasmästare och frågade om han kunde skära till sådana åt mig från glasspill som han hade tänkt att kasta...på det sättet (och att jag slipade till dom själv vid en bandslip) så sparade jag lite kronor.

Jag har även varit där och gjort liknande till min 375 liters där jag har installerat två filterkammare. Allt som allt så kostade glasen och arbetet mig 50kr...

Dock ska man vara medveten om att det blåa inslaget i akvariet (filtermattan) blir rätt synligt och kan i vissa fall störa intrycket. Men för mig är funktionen betydligt viktigare i dessa yngelkar. I min 375:a bygger jag in dem i en frigolitbakgrund (modulsystem).

Kommentar

• Joel_N
                Användare
                • March 2004
                • 76

Okej. Jag förstår hur du menar. Jag ska göra en filterkammare som jag såg på den sida "Cutekid" länkade till. Detta ska jag göra i samband med att jag bygger en akvariebänk och flyttar akvariet till ett hörn utan risk för solljusinsläpp. Ni skulle skratta åt det filter jag har nu. Totalt meningslöst.! Har en filteryta på kanske 0,2 liter.. Följde med i akvariepaketet som var relativt billigt så vad kan man vänta sig.
                När jag gör denna ommöblering och skapar en filterkammare tänkte jag även sätta igång ett Co2-system, budgetvarianten, med två pet-flaskor.
                Om man nu tillför Co2 på "konstgjord" väg, förändras vattenvärdena på något sätt?
                //Joel, the one and only

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

citat:Ni skulle skratta åt det filter jag har nu. Totalt meningslöst.! Har en filteryta på kanske 0,2 liter.. Följde med i akvariepaketet som var relativt billigt så vad kan man vänta sig.
                  Du är nog inte ensam om detta. Jag har också haft så...men det var länge sedan.

citat:Om man nu tillför Co2 på "konstgjord" väg, förändras vattenvärdena på något sätt?
                  Det har effekt på Ph värdet (som blir lägre).
                  Kolla igenom vad som sägs genom att söka info på forumet här och på Zoopet.com. Det finns mycket om detta skrivet redan och du kan få väldigt många tips innan du sätter igång...
                  Sök på "Co2" så har du nog läsning som räcker över sommaren...

Kommentar

• Joel_N
                    Användare
                    • March 2004
                    • 76

Hehe, jaa. Det får jag göra. Har dock hört att man kan tillsätta bikarbonat. Vet du något om det, hur mycket?? Sen undrar jag om du vet vad som är fel då mina Hygrophila-växter fått bruna kanter på de lite äldre bladen?
                    //Joel, the one and only

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig i detta då jag inte själv använt Co2 och därefter tillsatt bikarbonat för att bibehålla, eller höja, Ph-värdet.

Växter är inte min starka sida...sorry.

Däremot kan jag råda dig att starta ett ämne angående detta eller kontakta någon kunnig inom området. Defdac är en person som är kunnig inom detta med Co2, dess inverkan på Ph samt växter.

Lycka till...

Kommentar

• Joel_N
                        Användare
                        • March 2004
                        • 76

Jo, han är en klippa på det där har jag märkt.
                        Vilket märke är det på dina Powerhead? Låter de mycket? Sätter man fast dem med sugkoppar på glaser etter karvar man ur en plats för dem i filtermattan där de sedan sitter fast?
                        //Joel, the one and only

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Jag har en Aquaclear 301 i varje kar (utom 375:an). De är väldigt tysta. Jag har satt fast dom med tillhörande sugproppar på sidorutans glas. Jag har fäst slang av rätt storlek från dom och igenom filtermattan på en bra höjd för att skapa ytvattenrörelse...

Kommentar

• Joel_N
                            Användare
                            • March 2004
                            • 76

Vilken tur. Jag är nämligen av människotypen jag-har-svårt-att-sova-när-akvariepumparna-låter-för-mycket! Det var precis Aquaclear jag tänktre använda. Fast den modell som pumpar 480-liter/timme till mitt 110-liters. Är det tillräckligt?
                            //Joel, the one and only

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Den jag har pumpar 660L/h och priset skiljer sig inte speciellt mycket. Jag råder dig att köpa 301:an istället för 201:an...

Dessa powerhead är ställbara om det skulle vara så att du tycker den pumpar för mycket (vilket jag tvivlar på).

Kommentar

• Joel_N
                                Användare
                                • March 2004
                                • 76

Jasså. Ställbara! Det var väl för väl! Ja, jag har sett att de kostar runt 200kr. Otroligt bra pris. Hälften så dyrt (MINST) som ett "vanligt" innerfilter och många gånger bättre! I'm lovin it!
                                Fasen. Såg ett kar på annons som jag blev sugen på att köpa. JAg är inte riktigt klok. Min värld cirkulerar just nu kring akvarier och fiskar och pumpar och moduler. I'm going nuts!
                                //Joel, the one and only

Kommentar

Arbetssätt...