Flugor-hur bli av med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Byttorp
    Användare
    • November 2003
    • 1585

    Flugor-hur bli av med?

    Har ett möbelakvarium 220 liter med välvd framruta. Har fått problem med att det blir otroligt mycket småflugor, samma storlek som knott ungefär. Har inte detta i något av mina andra kar så jag har dragit den simpla slutsatsen att det måste bero på att det nästan hermetiskt tillslutna möbelakvariet passar utmärkt som inkubator för dessa små otrevliga djur....så nu till frågan...hur i hellsike blir jag av med skiten. Nån som har liknande eller har haft samma problem? Tacksam för alla svar.
    /Magnus
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

    #2
    Bananflugor kanske ??
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Byttorp
      Användare
      • November 2003
      • 1585

      #3
      Nej det är inte bananflugor...dessa är mindre och har små små antenner/spröt. mer som knott. Men skit samma..hur f*n blir jag av med dom..kan ju inte gärna använda diverse ohyremedel i vattnet....
      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
      Ordförande GCG

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Byttorp

        Nej det är inte bananflugor...dessa är mindre och har små små antenner/spröt.
        Denna fråga är inte så dum som den kanske låter: har de vingar?

        Kommentar

        • wenger
          Användare
          • February 2003
          • 233

          #5
          Såna har jag oxå i ena karet fast dom kommer ju inte ut förutom vid matning och dom flesta har då redan dött antagligen av lysröret. Pyttesmå rackare. Fast hur man blir av med dom har jag tyvärr ingen aning om jag bara ignorerar dom och hoppas dom försvinner *s*. Fast dom verkar ju inte klara sig inomhus eller nåt för har aldrig sett nån sån ute i huset.

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • November 2003
            • 1585

            #6
            Wenger...det är dom jag menar...men okej..dom tar sig inte ut i hela huset..men vid matning...det kryllar av dom...hela lysrören är ju fulla. Och Yes dom har vingar...antar det eftersom dom flyger....hehe
            Har vi ingen insektsexpert här som kan komma med nått vettigt att göra åt det?
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • Fiskar.nu
              Användare
              • September 2003
              • 442

              #7
              lägg en rått fälla i närheten av karet det kanske funkar. alltså såna där fälla med lim
              375 liter till L-malar

              Kommentar

              • Christer T

                #8
                Vet inte om det här funkar men det kan vara en idé. Om du lägger någon form av plastfilm på hela vattenytan, typ byggplast. Och sedan sprayar ned Radar eller liknande under rampen så borde dom försvinna.

                Problemet är att dom förmodligen kläcks under vattnet och då kommer det att komma nya. Enda lösningen kan då vara att sanera hela burken.

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Christer C

                  sprayar ned Radar
                  Gör dock inte det om du har några ryggradslösa djur i akvariet, typ räkor. Insektsmedel är lika giftigt för dem som det är för flugor.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...