Diskus vissa sjuka andra inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jadr

    Diskus vissa sjuka andra inte

    Jag köpte 10 st Diskus (5 Blue Diamond och 5 Röd Turkos) för ca 6 vecor sedan. Fiskarna kommer från Kalhäll via min lokala handlare, och är ca 10cm med vacker form och färg. Akvariumet är på 840L med mycket bra filter (1st 2260+2st 222 Ph ca 7 Kh ca 2 Gh ca 9 och inga mätbara värden av nitrit, nitrat mm. Efter ca 3 veckor mörknar 2st RT slutar att äta, Nu är en död och den andra inte långt ifrån.
    Övriga med undantag för en BD som har fått några små ljusa märken(ser ut som skrubbsår) mår prima. Några har även visat lektendenser. Funderingen jag har är alltså hur vissa kan mörkna och dö när andra
    inte visar några tecken på att må dåligt?

    Tacksam för erfarenheter Jan.
  • Mats Bruér
    Användare
    • May 2003
    • 47

    #2
    Kan vara väldans mycket, mobbing, inre parasiter som ju ligger latent i tarmsystemet hela tiden. Parasiter.... nästan omöjligt att leka doktor på nätet. Jag hade tagit upp de sjuka omedelbart och framförallt observerat vad som händer när dom är borta, sen hade jag kört med lite extra vattenbyten för att utesluta dålig vattenkvalite. Kan vara en slang som har lite mycket olämpligt i sig osv....! Men testa med något extra vattenbyte och höj tempen med ett antal grader successivt under en vecka, upp till en 33-34 grader om möjligt, sänk sen successivt 1 grad per dag. Kan ju givetvis vara en gruppbildning där dom svagaste allt som oftast försvinner....
    Mats Bruér
    www.discusklubben.dk
    720 l diskus
    540 l diskus

    Kommentar

    Arbetssätt...