Installera månljus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VäxaLätt
    Användare
    • August 2003
    • 75

Hej.. Prova denna.

Lyser mycket bra samt att den drivs med 12 volt.
    Mvh Erik
    http://www.umea.akvarieforening.se

Kommentar

• Oasis
      Användare
      • April 2004
      • 83

har köpt neonstripp nu och ljuset är perfekt i styrka men de drivs på 12 volt och jag köpte till en liten batteridriven inverter. Men den klarar inte av att driva neonstrippen utan den tynar bort på en minut. Någon som har tips på hur jag kan fixa mitt lilla problem lite smidigt?
      /Danne

Kommentar

• fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

Alla nätaggregat till PC levererar 12V. Valfri PC som nu är så gammal att den slängs innehåller ett sådant nätaggregat. Kolla i lite grovsoprum alternativt åk till en återvinningsstation för elektronikskrot.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Oasis
          Användare
          • April 2004
          • 83

Okej så man tar hela nätaggregatet alltså, lite otymplig men det får väll bli så Man kan inte ta exempelvis en 12 volts laddare och koppla in genom invertern?
          /Danne

Kommentar

• vargen
            Användare
            • April 2004
            • 28

Jodå, det går utmärkt, eller en eliminator på Clas Ohlson.. jag länkade väl till en som gick på 149:-, finns garanterat billigare på tex Teknikmagasinet eller biltema..
            "We are known by the tracks we leave behind.."

Kommentar

• Oasis
              Användare
              • April 2004
              • 83

Jag hittade en elimintor på Clas Ohlsson:
              Kan man ta den och klippa upp och koppla in till invertern på Neonstrippen och hur gör man det i så fall? Vore lite träligt om man kopplade fel och brände alltihop.
              /Danne

Kommentar

• vargen
                Användare
                • April 2004
                • 28

ehm

Kommentar

• Oasis
                  Användare
                  • April 2004
                  • 83

Du vet inte eller var det en korkad fråga?
                  /Danne

Kommentar

• vargen
                    Användare
                    • April 2004
                    • 28

Så här fungerar det på ett ungefär:
                    Ta en 4-pins datakontakt och kika på den.
                    Den gula är +12V
                    Den svarta precis under är 12V Jord
                    Den svarta under där är 5V Jord
                    Den röda är +5V

Genom att koppla olika får man olika spänningsstyrkor, tex Gul och Svart 12 blir 12V, Gul och Röd blir 7V, Svart 5V och Röd 5V blir 5V.

Så strippar du en Eliminator så ska du se några trådar, dock säkert inte dessa färgar bara för att förvirra.. om du har någon gammal dator kan du ju ta av 4-pins kontakten därifrån men annars kan du köpa en på "Clas i Sjön", eller så krymper du ihop kablarna själv.. men var försiktig isf.

Om du söker på Google finns det garanterat någon guide hur du går till väga.. detta är gjort ganska många gånger från Cigarettuttagets kontakt på den tiden när det bara fanns Neon till bilar..

Kommentar

• Oasis
                      Användare
                      • April 2004
                      • 83

Okej den biten är jag med på men jag har ingen lust att dra in ett nätagregat, hade mer tänkt mig en eliminator då? För det där med gula och svarta kabeln o.s.v. är väll när man kopplar in strippen genom ett nätagregat om jag förstått dig rätt?! Men vad är det för kontakt på eliminatorn? För jag vill ju ha en sådan då den är lite mindre och enklare att bara köra i uttaget. Men man måste väll klippa upp sladden på elimintorn och löda dit den någonstanns på invertern eller kanske dirket på strippens kablar eller hur ska jag göra?!
                      /Danne

Kommentar

• Oasis
                        Användare
                        • April 2004
                        • 83

ingen som vet?!
                        /Danne

Kommentar

• vargen
                          Användare
                          • April 2004
                          • 28

Men det var ju det jag beskrev..

Du ser ju 12V i eliminatorn och jorden i eliminatorn..

sen kan du ta en sådan där Molexkontakt (den med 4 pinnar i datorn) för att koppla ihop dom säkert..

förstår du nu?

Kommentar

• Oasis
                            Användare
                            • April 2004
                            • 83

Ursäkta mig, när du skrev Elimintaor läste jag Inverter där uppe. Ja då¨blev det genast glasklart Tack så mycket vargen!
                            /Danne

Kommentar

• fredrikr
                              Användare
                              • October 2002
                              • 985

Jag hittade uppgiften att neonstrippen du länkade till drar 2-5mW/cm2. Det innebär i så fall att 100cm2 av neonstrip skulle dra 0.2-0.5W, inklusive värmeförluster i invertern och i strippen. Jag har svårt att tro att du kan få tillräcklig upplysning av karet med den effekten. Tänk på att neonstrippen är gjord för att man ska se att det lyser om man tittar direkt på den, inte för att lysa upp något.
                              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• vargen
                                Användare
                                • April 2004
                                • 28

Tja, som jag sa tidigare så har jag INTE provat,men jag VILL prova.. sen ska det ju inte lysa upp särskilt mycket för min del mest göra lite skuggor.. CCD-röret jag har i nu lyser helt klart för mycket men skuggorna det gör är helt underbara..

Kommentar

Arbetssätt...