Installera månljus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Hahaha...kanske vid Juletid Torsten!

För att få...måste man börja med att ge...(tyvärr har min fru inte fattat detta än då jag ger och ger och ger och ger...men alltid får tummen ned angående nytt akvarium).[]

Jag har dock fått ett löfte om att få investera i en 720 när vi hittar ny större lägenhet...men det finns ju inga lediga i SKÖVDE!!

Jaja...jag har ju fortfarande ett skapligt bestånd i vår tvåa.

Kommentar

• Fr BuBu
      Användare
      • March 2004
      • 126

Tack för alla fina tips. Det värsta är att nu får jag nog köra med en sort varje månad för det låter ju bra allt. [u]TropFrog, det var just det jag var ute efter från början! Tack. Sonen kom med ett blått CCD-(cold cathode)rör från hans dator i gårkväll och det är helläckert. Men här är ju andra enkla lösningar också som är väl värda att beakta. Jag tackar för alla tips.
      [u]Tricella, ett tips tillbaka till digJag läste om någon som hade stoppat lite snus i ögat för att se riktigt tårögd ut innan han talade med frun om ett nytt akvarium! Det funkade![8D]
      Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Tackar för tipset...men å stoppa snus i ögat? Nej f*n det är det inte värt...än!

Kommentar

• Fr BuBu
          Användare
          • March 2004
          • 126

[:0]Men då är du inte tillräckligt sugen helt enkelt!

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Sugen är jag så det räcker...men vi skall snart ha en liten och så är det ju det där med pengar.

Kommentar

• Jeza

Tack för hjälpen!

Torsten> njae.. discoversionen tror jag inte är så uppskattad.. vare sig av mig eller fiskarna

Kommentar

• vargen
                Användare
                • April 2004
                • 28

Ni som kör med CCD, tar ni bara ett gammalt nätagg från en pc eller har ni någon smart men dyr dosa typ 32-6318 hos Clas Ohlson.. jag skulle ju inte gärna ha något som låter i rummet när akvariet är så tyst.. funderar på en sådan där sling från rusta dock, måste ju vara klockrent, även om det finns CCD som "rör sig"
                "We are known by the tracks we leave behind.."

Kommentar

• Fr BuBu
                  Användare
                  • March 2004
                  • 126

Vargen: Jag har inte kört CCD ännu utan bara testat hur det skulle komma att se ut (stal från sonens moddade dator[8D]) med 2 st á 27 cm till min 150 cm burk, men jag tog en transformator som har varit till en extern brännare. Kopplar sedan med strömsladdar som har suttit på andra externa grejor. Det blir helt knäpptyst och billigt. Dock är jag inte så säker på att jag får den där riktiga skuggningen med CCD men det duger gott så länge.

Kommentar

• vargen
                    Användare
                    • April 2004
                    • 28

Du har inte funderat på en Neonstrip, Lazerled, Liquid Neon Lava eller ännu bättre en Liquid Neon Spiral (vågeffekt) eller Bubble Light (också vågeffekt).

Jag skulle vilja prova alla, men så kom det där med ekonomin, man kan inte köpa fem olika för att testa sig fram

Ikväll ska jag rycka CCD-röret ur datorn och bygga ihop nån typ av strömförsörjare.. Vad kör du med för styrka(volt)? En bra start..

Undrar hur lång brinntid ett sådant här rör har eg.? dom lär inte må bra av att vara tända de övriga 12 timmarna på dygnet, då satsar jag hellre på diodrören..

Kommentar

• Fr BuBu
                      Användare
                      • March 2004
                      • 126

Transformatorn är en 12 volt. Angående de andra förslagen blir jag lätt tveksam då jag ju inte vill ha någon som helst "blinkeffekt" det är ju skymming/månljus jag vill ha, inte att de skall ha party
                      När ekonomin tillåter tänkte jag köpa en ordentlig kopplingssats från Hjortgatans Zoo och sedan sätta i "riktiga" lysrör med månljus. Jag har fått för mig att man får en bättre skuggeffekt av det. Det är heller inte dygnet runt effekt jag har tänkt mig angående brinntid utan en stund på kvällen bara för mitt eget höga nöjes skull. Det är ju inte något som gynnar mina malawisar i övrigt.

Kommentar

• vargen
                        Användare
                        • April 2004
                        • 28

sant sant.. men hsh, dom där som rör sig.. det måste ju skapa skuggor i olika vinklar.. typ som att det skulle komma moln som stör månen.. Tror det skulle bli stiligt..

Kommentar

• Fr BuBu
                          Användare
                          • March 2004
                          • 126

Jo kan ju vara värt att prova, de går att sätta i datorn om det inte skulle funka. Vem vet? det blir kanske in riktig hit.[8D]

Kommentar

• Oasis
                            Användare
                            • April 2004
                            • 83

Vilken av följande tror ni fungerar bäst då med tanke på ljusstyrkan i ett 222liters? den platta eller den
                            runda
                            /Danne

Kommentar

• vargen
                              Användare
                              • April 2004
                              • 28

Det beror ju på vad det är för styrka på dom, om ingen har båda två kan det bli svårt att avgöra.. däremot borde ju "den platta" som du kallar den vara betydligt mycket enklare att montera eftersom det är självhäftande tejp på ena sidan..

Kommentar

• Oasis
                                Användare
                                • April 2004
                                • 83

Nej men tänkte om någon testat med en av dem i ett mindre kar och om det blivit för starkt ljus men det är ju enkelt att dämpa i vilket fall. Aja ska beställa en och testa nu i alla fall.
                                /Danne

Kommentar

Arbetssätt...