Uv-filter mot gälparasiter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Märit

Uv-filter mot gälparasiter?

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av användning av uv-filter (för trädgårdsdammar) i akvarium för att få bort gälparasiter på malawiciklider. Jag blev rekommenderad att ha på filtret en vecka och sedan stänga av det för att senare sätta på det igen vid behov.
    Mitt akvarium är 540 liter och jag har röda zebror och cobolt zebror.
    Har detta någon effekt på gälparasiterna?
    Kan det vara skadligt för fiskarna?
    Har jag blivit lurad?

Märit

• petrol
    Användare
    • July 2002
    • 167

Har ingen aning..
    Men om man tänker på hur rädda vi discusfantaster är för parasiter så om det funkade så lätt skulle varije discus odlare ha UV ljus.. Kostar inte speciellt mycket VS medicin.
    Hoppas att det finns någon här som vet mera.
    Om det funkar så kan vi nog vänta oss en revolution =)

Mvh Petter

Mvh
    Petter
    Nu med ett 3 meters revakvarium

Kommentar

• Juanito
      Användare
      • May 2002
      • 180

Tja jag vet att det finns såna som använder det för att hålla vattnet rent och friskt från bakterier och annat skadligt för fiskarna. Däremot tror jag inte att det är vidare bra efftersom imunsystemets effektivitet kommer då troligen att avta hos fiskarna. Dessutom har jag ingen aning om den klarar av att ta kål på parasiter och virus.

En bekants bekant till kör med detta året runt och han skryter på det och säger att vattnet hålls i gott skick. Dessmot blir det lite dåligt av nyttig bakterie kultur i akvariet antar jag. Det är väl ännu okej så länge man uppehåller en good bakterie kultur i filtret och den hålls där och inte blåses ut i karet och in i uv filtret.

Jag har funderat på att använda sån här aparatur till vattnet jag fyller på med till akveriet eftersom vattnet i min stad är av varierande kvalitet. Ibland iriterande för den som ska se på sörjan det blir andragånger håller firrarna på att tappa huvudena.

Så det kan vara värt att pröva. Men skäll inte på mig om det inte tar kål på dina problem.

juanito

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

För att svara på frågan måste man veta parasiternas livscykel. Hur länge håller de sig uppe i vattnet i stadierna mellan fisk 1 och fisk 2? UV-filtret lär döda dem om de hamnar där. Nu vet jag inte hur effektiva dessa hobbyfilter är men ett "riktigt" och i rätt dimension ska göra det.

Mvh.

Ola
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Märit

Jag har nu haft igång uv-filtret en vecka och jag tycker att alla fiskarna har blivit mycket piggare och kliar sig mycket mindre. Så någon effekt måste det ju ha. Angående gälparasiternas livs-cykel, är det någon som vet var man kan få fram fakta?
          Tack till alla som svarat!

MVH
          Märit

Kommentar

• Juanito
            Användare
            • May 2002
            • 180

Kan du berätta lite vad som står i bruks anvisningen om hur länga och hur ofta man skall ha i gång det, eller skall det vara på året runt?

Skulle vara intressant att veta.

juanito
            juanito

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Vet någon det vetenskapliga namnet på gälparasiterna eller åtminstone något mer än "gälparasit"? Annars kan jag inte ta reda på deras livscykel.

Mvh.

Ola
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Märit

Uv-filtret jag har köpt är av märket "Hozelock Cyprio" och heter Ultra Violet Clarifer, det är anpassat för trädgårdsdammar på 4500 liter. Jag betalade 1300 kr. Jag har köpt det hos en akvariehandlare och han sa att han hade inte någon bruksanvisning som är anpassad för användning i akvarier. Men när man använder det i trädgårdsdammar har man på filtret hela tiden. Han rekommenderade mej att först ha på det en vecka, sedan ha igång det någon dag efter varje vattenbyte. Vatten kvaliteten är inte så bra där jag bor.

MVH
                Märit

Kommentar

• petrol
                  Användare
                  • July 2002
                  • 167

Hur har det gått?

Mvh
                  Petter
                  Nu med ett 3 meters revakvarium

Kommentar

• Johan1
                    Användare
                    • May 2002
                    • 390

Jag har haft UV-Filter till dammar till mina diskus och det har ingen bra effekt på gälparasiter då de är försvaga effekt och utsätter vattnet för kort tid för uvstrålning.

Skaffa ett riktigt UV-filter för saltvatten.

Under senare år har det dock framkommit att uv-filter kan gör vattnet för sterilt så man har börjat att bara låga 50% volymen som filteras passera UV. Vissa odlare i australien jag snackat med har slutat helt med UV filter.

Johan Nilsson
                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• daniel_i_malmö
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1338

Hej
                      Jag arbetade för många år sedan i en zoobutik där vi använde ett tiotal UV-filter. V använde dem framför allt i akvarier där det gick nyimporterade vildfångade fiskar, oftast diskus eller tropheus. Någon gång använde vi det även som ett motmedel mot sk grönt vatten (fritt svävande alger).

Vi upplevde definitv att risken för större utbrott av sjukdomar och parasiter minskade i de akvarier vi använde UV-filter. I de fall vi fick ett något utbrott i ett akvarie där vi inte hade UV-filter inkopplat stoppades avtog spridningen efter att vi kopplat in UV-filtret. Obs! Detta gäller naturligtvis endast parasiter och andra organismer som tillbringar en del av sin livscykel fritt svävande i vattnet.

Vi hade UV-filterna igång dygnet runt. För att det ska vara meningsfullt att ha ett UV-filter igång bara kortare stunder skulle UV-filtret behöva vara rysligt effektivt! Det är ju endast det vattnet som passerar genom filtret som behandlas! Har man för snabb genomströmmning minskar effekten betydligt eftersom organismerna ustätts för UV-strålningen under en kortare tid. Alltså bör man ha en ganska långsam genomströmmning. UV-filter är således ingen underkur som på kort tid gör ett akvarie 100% fritt från otrevliga organismer, men det kan över längre perioder minska förekomsten av dem så att fiskarnas immunförsvar klarar av att stå emot dem.

Att använda ett UV-filter endast efter vattenbyte pga att kranvattnet skulle vara av dålig kvalité ställer jag mig tveksam till. Först och främst; är kranvattnet av dålig kvalité bör det utan tvekan behandlas INNAN det hamnar i akvariet, och inte med ett långsamt UV-filter efter vattenbytet. Dessutom, när man talar om att kranvattnet (i Sverige och även tex Tyskland) är av för dålig kvalité för akvariebruk är det oftast på för höga halter av olika gifter man talar om, tex klor och och rester av bekämpningsmedel, och inte för höga halter av levande organismer. Mot kemikalieföroreningar hjälper definitivt inte ett UV-filter utan då bör du istället filtrera över aktivt kol, och det då innan vattnet hamnar i akvariet.

Att ett UV-filter skulle göra vattnet FÖR sterilt skulle kanske kunna vara en risk i akvarier med en liten vattenvolym och ett mycket effektivt UV-filter. Men då måste UV-filtret vara VÄLDIGT kraftigt. Se vad jag skrev ovan angående UV-filter som en "underkur". Dessutom, de flesta "goda" bakterier vi behöver i våra akvarier för att få en god nedbrytning sitter fast på något underlag - det är ju därför vi eftersträvar så stor filteryta som möjligt!

En risk skulle ju naturligtvis kunna vara om fiskar odlade i kraftigt UV-behandlat vatten plötsligt flyttades till ett akvarium med en annorlunda och mer riklig organismflora. Jämför med risken för magsjukdomar när vi i Sverige åker på semester till sydligare länder. Men detta kan naturligtvis överkommas genom en stegvis invänjning/nedtrappning av UV-filteringen.

Man kan även sterilisera ett akvarie genom att belysa det direkt med UV-strålning och inte via ett filter. Men naturligtvis kan man inte ha fiskar i det då eftersom de kan skadas av UV-strålningen. Jag vet odlare av pansarmalar som belyser odlingsakvarierna med UV på detta sätt i ett dygn INNAN de släpper i avelsdjuren. De gör det för att minska risken för att äggen och de nykläckta ynglena ska utsättas för bakterieangrepp.

Oj, det här blev långt...

Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Karon
                        Användare
                        • April 2002
                        • 880

Ja, långt blev det, men väldigt intressant

Kommentar

• Kenjo

http://www.saltvatten.info/forum_index.asp pågår det diskutioner om just UV borde ha samma verkan i söt som saltvatten.

Har själv ett i mitt saltvattens kar och där gör det nytta. Visst kan det bli för en steril miljö om man kör det hela tiden. Men jag kör mitt 2 timmar om dagen och om jag vet att jag skall introducera någon ny fisk så kör jag det för jämnan 3 dagar innan. Detta funkar fint för mig.

Om man inte kör UV så kan parasiterna föröka sig stort i antal och bli mycket mer i antal än i naturen (per vattenvolym).

Nackdelen då med UV är ju att de också tar död på nyttiga bakterier som man också vill ha. Jobbig balans gång det där.

Men om man har många fiskar som är känsliga så är ett UV filter att rekommendera eller till och med ett måste för oss saltisar.

Men kolla runt på inläggen rörande UV på forumet ovan och bilda er en egen uppfattning.

Som sagt det är för saltvatten men borde fungera på samma sätt gällande sötvatten.

Kommentar

Arbetssätt...