Ciklider till sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaps
    Användare
    • April 2002
    • 49

    Ciklider till sällskapsakvarium

    Hejsan, jag är en gammal ciklidfantast (tanganyika) som blivit övertalad (inte helt motvilligt iofs) av familjen att skaffa ett "sällskapsakvarium" med växter och så vidare.

    Jag vill ju dock inte helt släppa ciklidbiten så min fråga är: vad i ciklidväg kan passa till ett normalt planterat sällskapsakvarium med tetror osv. Dvs det bör väl helst då vara en ciklid som inte äter småfisk och inte heller äter upp växterna (lite bökande är dock helt ok).

    Fjärilsciklider är såklart ett alternativ men dom känns lite trista ärligt talat. Samma med skalarer tex.

    Finns det några mindre jordätare som skulle kunna fungera tro? Har skummat nätet och fastnat för Gymnogeophagus labiatus som tydligen skall vara relativt snäll. Skulle den kunna fungera?

    Andra förslag mottages tacksamt. Akvariet är iaf på 540 liter och jag bor i sthlmstrakten så om ni har förslag på fisk ni vet finns i butiker härikring tala gärna om var.

    Fridens liljor,
    Klas
    Fridens liljor,
    Klas
  • Johan W
    Användare
    • May 2004
    • 266

    #2
    När skalarer växt till brukar de norpa mindre tetror (så var fallet för mig i alla fall). Jag kan varmt rekommmendera nyckelhålsciklider.

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

      #3
      Dom flesta jordätare går nog efter som dom inte är fisk ätare, finns ju hur många dvärgciklider som helst från sydamerika som passar aldeles utmärkt i ett "sällskapsakvarium" (fruktansvärt ord iof men endå =) ). Sen finns ju den också alltid underskattade chokladcikliden som är både stor och rellativt lugn.

      lite mer ovanliga jordätare brukar man kunna hitta på akvarieleasing i sumpan.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #4
        Ja scalarer passar inte in i "sällskapsakvarium" enligt min mening heller så tur att han inte gillar dom då =) Annars rekommenderar ja ju den fisken till alla =)
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • blaps
          Användare
          • April 2002
          • 49

          #5
          Höhö tack för svaren och nej, jag gillar egentligen inte heller uttrycket "sällskapsakvarium" men det beskriver ju ganska bra vad det handlar om. Det är så att säga ett inarbetat koncept.

          Hur är det med crenicichla förresten? (comprecisseps finns ju tex på leasing). Dom kan vara elaka har jag förstått? Men dom är ju så fasansfullt eleganta!
          Fridens liljor,
          Klas

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

            #6
            gäddcikliderna skiljer sig ju rätt rejält från art till art, finns ju riktiga monster men även dom som är snällare. Nu kommer jag inte ihåg vad dom heter men det finns ju nån dvärgvariant som först å främst lever på diverse apistogramma yngel i naturen som nog skulle kunna göra sig i ett "sällskapskar". Men jag skulle skippa det ordet å istället börja snacka om en sydamerika biotop för känns som om det är lite nå sånt du är ute efter? ja om du inte ska hiva ner en massa guramis och levandefödare också =)
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

              #7
              Apistogrammor, nycklar, Crenicichla nothophtalmus/regani, boliviansk fjäril, biotodoma, mindre Aequidens-arter, flaggciklider, mindre jordätare fungerar alla bra i "sällskapskar"

              "riktiga" chokladciklider, dvs ej sönderavlade trasiga saker, äter gärna tetror om de kommer över. Jordätarna från Gymno, Geo, Satanoperca bökar alla väldans massa i sanden så det _kan_ uppstå problem, speciellt i ett seriöst växtakvarie med låga förgrundsväxter etc.

              annars gör sig ju dvärg/honungs/chokladguramis väldigt bra i tätplanterade kar med tetror å andra snälla fiskar.
              fish r friend

              Kommentar

              • blaps
                Användare
                • April 2002
                • 49

                #8
                Ålrajt tack för tipsen,

                Det blev Biotodoma cupido sp santarem. Sen så kan det nog ha stämt att det var typ en sydamerikabiotop jag var ute efter men det sprack då jag köpte Puntius denisonii (torpedbarb, indien). Extremt vackra! Däremot så hade dom bara 2 så nu är jag på jakt efter fler. Någon som känner till någon nasare i sthlmstrakten som för dom så skriv gärna en rad.
                Fridens liljor,
                Klas

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

                  #9
                  Tjena Blaps! No time long see!

                  Akvarieleasing i Sundbyberg hade ett gäng denisonii inne för en vecka sen.

                  Kommentar

                  • blaps
                    Användare
                    • April 2002
                    • 49

                    #10
                    Tjabba Micke!

                    Jo det var dom sista två av dom jag köpte. En riktig fröjd för ögat (vilket jag vet att även du tycker efter att ha läst nåt inlägg du gjorde på zoopet).
                    Fridens liljor,
                    Klas

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

                      #11
                      patricki är ju utpräglad fiskätare, ingen höjdare med tetror kanske.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • blaps
                        Användare
                        • April 2002
                        • 49

                        #12
                        Hur som helst så har jag alltså köpt cupido (vilket funkar utmärkt).
                        Fridens liljor,
                        Klas

                        Kommentar

                        • mr_loffe
                          Användare
                          • January 2004
                          • 76

                          #13
                          fel av mig..

                          Kommentar

                          • Kongo

                            #14
                            Cichlider til selskapsakvarium:

                            1.Microgeophagus ramirezi Temp:25-28 ph:5.5-6.5
                            2.Apistogramma cacatuoides Temp:24-28 ph:6.0-7.5
                            3.Dicrossus filamentosus Temp:24-28 ph:4.5-6.0
                            4.Anomalochromis thomasi Temp:24-26 ph:6.0-7.5
                            5.Nanochromis transvestitus Temp: omkring 25 og pH:4.5-7.0(!!?)
                            6.Apistogramma agassizii Temp: 22-24 pH:6.0-7.0


                            Kommentar

                            Arbetssätt...