Altumkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • April 2002
    • 727

    #31
    Så här blir det troligen:
    10 VF Satanoperca leucosticta
    4+4 F1 Apistogramma steindachneri
    2+5 F1 Nannacara anomala
    300 Odlade Hemigrammus erythrozonus(glödbandstetra)
    20 Odlade Corydoras melanistius melanistius
    12 F1 Altum Guyana
    3 VF Helikoptermal
    3 VF Typ ansistus (glömt namnet) L147 tror jag.
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • April 2002
      • 727

      #32
      Samt 50 Carnegiella strigata(marmorbilbuk).
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • April 2002
        • 727

        #33
        Är det någon som har synpunkter på dessa firrar?
        Växter! "suck" Vad gör man om man vill ha biotopriktigt? finns det någon som har koll på växtplatser eller man bara plockar vad man tycker ser bra ut? Jag pratade med "min" affär och dom rekommenderade starkt att skaffa co2-anläggning för att kunna lyckas med växterna, är det ett måste för att få bra växter eller?

        Ljuset får plötsligt större betydelse. Räcker en vanlig lysrörsamartur (4 rör) för växterna?
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • Ricard
          Användare
          • August 2003
          • 476

          #34
          Växter i akvarium är en hel vetenskap som Hjortgatan är duktiga på... (http://www.hjortgatanszoo.se/ titta under "läsvärt") På denna sida så kommer du snart att finna att om du vill ha mkt växter OCH biotopriktigt så finns ett par problem...
          • Till jordätare så skall du ha fin fin sand (exv. blästersand fr Biltema, detta ämne behandlas minst sagt ingående på andra trådar i forumet under huvudrubriken "Akvariet") och denna sand är inte särskilt lämpad för växter...
          • OM du hittar arter som funkar i fin sand, eller kanske löser det som jag gjorde (se länk i min signatur till mitt 720:e) så kommer du ha ett grundläggande problem med att jordätare funkar som grävskopor och gräver upp växter, nergrävda näring- eller lerklumpar mm.
          • Detta löses med rotmonterade växter såsom anubias mfl. Problemet blir då att de ju inte ens kommer från rätt värdsdel...


          Nu finns det ju lösningar på detta! I vår förening så hade vi i januari möjligheten att på en "hemma-hos-kväll" se en film om Orinocco. Det visade sig att det inte fanns en svärdsplanta så långt ögat nådde. Faktum var att det inte var ngr växter alls. Rötter och löv fanns det gott om, annars sand... Detta löser ju en del problem, eller hur? Du behöver inte satsa på metallhalogen+CO2+massor med växter, utan kan rikta in dig på ngn stor snygg rot... [8D]

          Sen kan man ju fundera på hur biotopriktigt ett akvarium med sand från en svensk insjö eller Biltema egentligen är... Jag har i mitt kar anubias och javaormbunkar på rot. Det är jättesnyggt och fiskarna har än så länge inte förenat sig i ngr större upplopp eller liknande... Jag menar bara med detta att skall man verkligen ha ett biotopriktigt kar så får man nog fundera lite mer på vad man har i för växter, stenar, rötter och sand, men också om exv. marmorbilbukarna finns i samma områden som S. leucosticta.

          Till sist: sorry för detta lååånga inlägg...[]


          Lycka till!
          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • April 2002
            • 727

            #35
            Marmorbilbukar och S. leucosticta kommer från samma område (alla fiskar kommer från Guyana). Sanden har jag redan och den är som biltema sanden. Grävandet tänkte jag stoppa med rejäla stenar runt rötterna på växterna. Nu vill jag försöka med växter eftersom jag aldrig har testat på det samt det ger lite skydd åt firrarn och förbättrar syretillförseln i vattnet.

            Sedan kan jag hålla med om sanden, men det finns inte biotopsand att köpa. Sedan kan man vara lite galen och betala lite pengar för att få det något så där eller vara mycket galen och betala mycket pengar och få det biotopriktigt.

            Jag vill ha ett stycke Guyana flod i mitt hem och inte delar från hela Amazonas.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #36
              Växter och biltemasand är inga problem vad jag har hört...
              Anders L

              Kommentar

              • Ricard
                Användare
                • August 2003
                • 476

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av anli

                Växter och biltemasand är inga problem vad jag har hört...
                Kära vän: då skall du få höra något annat!

                Det är problem!

                Jag har själv provat och funnit det mkt svårt att få div. svärdsplanor att etablera sig. Inte heller de valisneriaarter jag har provat funkar. MEN som med mycket annat så finns det få absoulta sanningar. (det enda man kan vara helt säker på är att utan vatten så dör fisken. pH, dH etc kan variera, ta ngr tyska diskusodlare som kör pH 8,5...)
                Jag använder blästersand fr Biltema och är helnöjd. Mina växter har inte gått igång på den men det finns säkert andra som har andra erfarenheter...

                Rickard: jag skrev inte att satanopercan och bilbuken inte kommer från samma område. Jag skrev, som du kan se, att man behöver fundera över detta, om man skall vara biotopriktig.
                Det skall bli spännande att se det färdiga resultatet när det är färdigt - riktigt kul och som sagt, lycka till!
                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                Kommentar

                • GoSatta
                  Användare
                  • February 2003
                  • 1686

                  #38
                  om man är "biotops-nojjig" så brukar fishbase.se har rätt bra uppgifter om vilka floder fiskarna kommer ifrån.
                  /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                  http://www.gosatta.org

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1832

                    #39
                    citat: Växter och biltemasand är inga problem vad jag har hört...
                    Stämmer bra det anli. Växterna växer bra och trivs eller växer inte och vantrivs oavsett bottensubstrat.

                    Det tråkiga med tät sand är när växterna inte trivs av andra anledningar, då ruttnar rötterna väldigt snabbt och luktar fiiis.

                    Lite snabba tips om växter:
                    1. co2: Du kan klara dig med lättare växter utan extra co2 tillsats. Men du kommer att få mycket finare växter, högre syrehalt i vattnet och större nitrat/fosfat uppsugning med co2 tillsats. En billig sats kostar runt 2000 i tyskland komplett med allt du behöver. Jag har haft min i 15 år och den har gett mig många lass med friska fina växter. Om man tänker på det så är en co2 anläggning klart mer prisvärt för att få ett snyggt akvarium än tex btn bakgrunder.

                    2: ljuset: Till nybörjare som vill satsa lite på växterna rekomenderas ca 0,5 w fullspektrumljus per liter vatten, då räknas rör som är mindre än 1 år gamla med bra reflektorer. Undantaget är aquarelle som är ett så kallat trifosfor rör, det kan du ha tills det slocknar, det är snyggt ljus dessutom. I kar djupare än 50 cm brukar man rekomendera metallhalogenbelysning. Jag tycker dock att man kan köra med lysrör i djupa kar också, bara man apassar växterna och kanske ökar effekten lite. Har man råd så tycker jag dock att man skall satsa på mh, det har en snygg strålningseffekt, går att få i alla färger och mycket effektivt på växterna i djupare kar. Viktigt att veta är att det bara blir algodling av ljuset om man inte har tillfredställande co2 halt. Antingen satsar du på växterna med både bra ljus och co2 eller så nöjer du dig med en del enklare växter som i ett vanligt fiskkar, dock problematiskt om man har grävande fiskar då krävs det starka rötter.

                    3: Gödning: För nybörjaren brukar man rekomendera tropica mastergrow (tmg), det är en bra gödning som inehåller allt utom nitrat och fosfat som du får via fiskarna. Men jag vill nog rekomendera ett nitrat och ett fosfat test ändå, med bra ljus och bra co2 brukar man behöva fylla på lite nitrat ibland i form av kno3. Med så mycket fiskar så tror jag inte att fosfat kommer att ta slut, men efterssom fosfatbrist snabbt förstör fina växter tycker jag att det är bra att ha ett test till hands. Om man tycker att tmg blir för dyrt i längden så finns det ett sorts hemmarecept som kallas för pmdd (poor mans dupla drops), om du blandar själv enligt det receptet så blir det inta bara 1/20 del av priset utan du kan också ändra mellan ämnena individuellt. pmdd i sin ursprungsform är inte så avancerat och du kan blanda en gödning själv som är nästintill identisk med tmg.

                    För att ha bra koll på nivån av gödningsämnena i karet så gör man ett halvt vattenbyte en gång i veckan. Vid det vattenbytet så tillsätter man den mängd gödning som rekomenderas i hela karet. Fördelen med denna metod är att du minst en gång i veckan har minst 1 fulldos och max 1,75 fulldos gödning i karet. Då slipper du mäta så mycket. Om man skulle se markant avtagande i bubblandet från växterna i mitten av veckan så brukar man kunna tillsätta en fulldos till utan att få bekymmer och utan att mäta.

                    4: Vilka växter då? Jadu där finns det en del att välja på. Klassikern i amazonas kar är ju svärdsplantor, den tycker jag inte man skall hoppa över i ett sådant kar som ditt. Sen finns det ju en del att välja på. Använd zoopets växtarkiv och satsa på växter som anges vilja ha ljus 2-3 och växthastighet 3-5. Med tiden kan du byta ut snabbväxarna mot andra växter.

                    Förövrigt så måste jag säga att du verkar ha helt rätt på dina fiskval. Jag har drömt om något liknande men då hade jag bytt ut glödband mot citrontetror, men dom kommer väl inte från guiana?

                    Satsa lite på växterna så kommer du att få ett kar som förändras kontinuerligt och som är snyggt och harmoniskt.

                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • April 2002
                      • 727

                      #40
                      Jag tackar er för era svar. Jag jobbar som säljare men står just nu inför den största utmaningen en säljare kan få. ATT SÄLJA IN CO2-ANLÄGGNING OCH MH I HEMMET. Jag räknar med ca. tre månaders säljprocess innan preliminära besked kan börja ges. Jag tror att det är lättare att sälja Tjernobil till svenska freds.
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1832

                        #41
                        Lycka till!
                        Jag är inte säljare, men jag lyckades i allafall. Jag köpte mina mh armaturer bagagnade och då blev det råd med en ph controller också . Om du vill dela upp det í säljetapper så föreslår jag att du satsar på co2 först för att sedan smyga in mh i diskutionerna vid ett senare tillfälle. Du kan köra co2 utan starkt ljus men inte tvärt om.
                        MVH
                        Magnus

                        PS glöm inte massera hennes fötter och visa bilder på snygga akvarium. Här hemma räcker det med att visa bilder, är det snyggt så spelar det inte så stor roll vad det kostar (och det är hennes pengar DS

                        Kommentar

                        Arbetssätt...