Flyttar till hus med egen brunn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ballerina

Flyttar till hus med egen brunn

Liten fråga, jag skall flytta till hus med egen vatten brun och är lite osäker på kvaliteten på vattnet, det sägs att det är mycket järn i vattnet. Jag har packat ner alla mina akvarieböcker så jag kan inte kolla där, någon som vet hur känsliga mbunas är för järn och vad kan jag göra för att sänka järnhalten?

Calle
  • ryghar
    Användare
    • October 2002
    • 215

Hejsan!
    Jag bodde i ett hus med egenbrunn och mycket järn i vattnet. Mina mbunas trivdes jättebra.

Janne
    Janne
    Min Zoon

Kommentar

• Ballerina

Tack det lät tryggt

Kommentar

• ErikP
        Användare
        • April 2002
        • 61

Jag har också egen brunn med höga järnhalter. Har inte upptäckt någon negativ effekt på sydamerikaner i alla fall. Mina Heros notatus är ovanligt röda i fenorna jämfört med andra individer från samma kull och även i jämförelse med föräldrarna. Räkmix och pellets som foder, men tanken på järnets inverkan slog mig en gång. Jag tror inte att det har med saken att göra men det skall bli intressant att se vad som händer när vi får kommunalt vatten anslutet denna eller nästa sommar. En anslutning till brunnen kommer dock att finnas kvar eftersom vattnet där är mjukt och lätt surt och således passar mina SA ciklider samt Västafrikanska killis utmärkt.

Däremot verkar det som att Artemian kläcks lite sämre i detta mjuka, svagt sura vatten. Vid tillsats av magnesiumsulfat (enligt artemialeverantörens recept) förbättrades kläckningen avsevärt. Jag skall vid tillfälle göra en mer utförlig jämförelse. Någon annan som har samma erfarenhet?? Borde förstås varit en egen tråd.

Erik P

Kommentar

• Karon
          Användare
          • April 2002
          • 880

Har du höga järnnivåer vore det väl kanske läge för järnfilter.
          Hur är det med mangan i vattnet ?

Kommentar

• Ballerina

Jag skall lämna in ett vattenprov nästa vecka och kolla hur värderna är. Än så länge har jag bara rykten att gå på.

Kommentar

• Mohlin
              Användare
              • May 2002
              • 139

Vad är ett järnfilter? Vi har egen brunn och höga järnhalter, och dessutom nitrat som är skyhögt. = jättemycket trådalger. Måste på nåt sätt få ordning på detta.

Kommentar

• fredrikr
                Användare
                • October 2002
                • 985

Ett järnfilter sänker järnhalten i vattnet. Efter vad jag förstår är det kostsamt - i alla fall klart över 10000kr om det ska klara hela hushållets behov av vatten.

Snabbväxande växter, begränsad belysningstid och inget infallande dagsljus borde avsevärt kunna minska problemet med alger.
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Mohlin
                  Användare
                  • May 2002
                  • 139

Jaha, järnfilter till heeeela huset. Trodde det var nån form av substrat man stoppde i sitt akvariefilter. Snacka om att vara insnöad!

Kommentar

• fredrikr
                    Användare
                    • October 2002
                    • 985

Det finns säkert minimodeller som är billigare och bara klarar akvariebehovet, men höga järnhalter har en tendens att ge problem för hela huset, som t ex missfärgad tvätt. Om man inte upplever några
                    problem av järnhalten i övrigt kan man ju köra på något pyttelitet filter och en bufferttank för akvarievatten.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Karon
                      Användare
                      • April 2002
                      • 880

Mangan i vattnet kan också ge problem med oangenäm lukt när det kommer i kontakt med luft, om det t.ex. luftas när det tas upp ur brunnen förutom utfällningar i vattenledningarna.

Kommentar

Arbetssätt...