If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har mina i ett 484 liters tillsammans med ventralis och leptosoma samt 2 udda J. ornatus och 2 N. leleupi, vilka sistnämnda inte egentligen passar in, men de har ej stört heller.
De får mest räkmix, ibland spirulinaflingor eller Galaflingor.
Det har blivit två lekar och två yngelkullar, inga problem, mycket lättare än leptosoma, tycker jag, där ynglen ofta dör.
Men antagligen hänger mycket på kvaliten på fiskarna man lyckas få tag på. Med mina två första grupper blev det inga lekar, först den tredje gruppen har lyckats. Eller så handlar det om att det verkar vara svårt att få tag på honor. (Obs: Könsskillnaden är tydlig, så tycker Du Dig inte se så stor skillnad så har Du bara hannar.) De första gångerna hade jag kanske bara hannar. Och i affären där jag köpte min tredje grupp var fördelningen ca 10 hannar på 2 honor (jag köpte då 3 hannar och 1 hona tror jag).
Min fördelning är 3+7 och ser mkt fina ut. De har visat tecken på lek men det har inte blivit ngt än. De leker ju lodrätt om jag inte minns fel. Vill de ha några speciella substrat att leka på? Matar med artemiaflinor, räkmix och cyclops.
Mina lekte mot en lodrät sten och senare mot min frigolitbakgrund. Jag gjorde nog inget speciellt förutom att sköta allt. De leker oftare efter vattenbyten. Jag skrev en artikel "Ett tanganyikaakvarium" för något år sedan. Där står det en hel delom nigripinnis. Läs den, jag gjorde hel del referenser till litteratur/ vetenskap.
När jag körde mina nigripinnis förra gången, så hade jag ett eget kar till dem dock ganska litet 150liter, men mycket sten(skiffer) som stod lutade mot bakrutan, där tog hannen revir och lekte av alla honrna i en rask takt.
Dock så dog en del yngel när jag flyttade dem så jag tror de är lite känsliga för vattenkvalite.
nu har jag försökt i ett större kar inrett på samma sett, men med medinvånare buesheri och caudopunctatis, och då är plötsligt hanne inte alls villig att leka utan ruggigt aggressiv mot honorna har haft ihjäl 3 st. så mitt bästa tips måste vara att ha dem ensamma i sitt akvarie med sten som når upp till vattenytan. gillar nog lite stömt vatten och syrerikt oxå
Lekstenen var 1 dm bred och 2.5 dm hög. Det var de enda stället de lekte på innan jag flyttade dem till ett frigolitinrett akvarium. Där lekte de på plana ytor, samma jämt. Det verkar som om de vill ha lite höjd på det. Leken tar nog 2 dm på hörden så en gissning är att det är ett vettigt riktvärde på vad som önskas av lekplatsen. Rent spontant så tror jag inte att de gillar att leka mot alger.
Kommentar