Gäddor och jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnes
    Användare
    • July 2002
    • 106

    Gäddor och jordätare

    Skulle jag kunna ha gäddciklider med jodätare i ett 720l akvarium.
    Vilka arter skulle funka ihop?

    Länkar;





    Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!





    Crenicichla
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Jag har 4 Crenicichla regani, varav två av dem är ett par, ihop med 3 små Geophagus surinamensis, och det funkar. Regani en liten "gädda", och verkar heller inte särskilt aggressiv.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Agnes
      Användare
      • July 2002
      • 106

      #3
      Men hur går det när de leker?
      Kan jordätare försvara sina yngel mot gäddciklider?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Enligt Thomas Weidner så är det en mycket dålig idé att hålla jordätare med Crenicichla oavsett storlek. De blir tydligen stressade av närvaron. Dvärgcrenicichlor har jag ett svagt minne att det var anorlunda med, men vågar inte svära på det. Jag tror inte att det finns en möjlighet att Crenicichla inte äter upp Geophagusyngel men risken är stor att de inte hinner innan de andra Geophagusarna gjort det.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Agnes
          Användare
          • July 2002
          • 106

          #5
          Jag har hört att jordätare skulle vara ganska dåliga föräldrar.
          Mina brasilanere klarade sig helt ok, faktum var att de ofta dödade någon annan fisk under yngelvården.
          Imed att akvariumet var så stort och de jordätarna jag tänkt ha är munruvare funderade jag på om de kunde gå iaf så länge att han fiska upp några yngel.
          Jag skulle vilja ha någon lite mer rovgirig aggresiv fisk, för att uppväga jordätarnas lugna beetnde men uppenbarligen blirtr jag tvungen att välja.

          Jag tänkte på någon liten gädda ex Crenicichla notophtalmus, som enligt akvariets lexion "bara" blir upp till 16 cm.
          "den hävdar visserligen revir men är endå ganska harmlös i sällskap av medelstora ciklider" Sen får man ju se vad det finns att få tag på.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Brasiliensis "räknas" inte eftersom att den är så anorlunda. Notopthalmus, regani, comprecisseps m fl är dvärgcrenicichlor och dessa är kanske annorlunda men jag vet som sagt inte och jag skriver bara vad Thomas sa när jag pratade med honom. Han kan nog sin Geophagus och Crenicichla så att säga.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

              #7
              Är dina jordätare lugna? Mina är väldigt aktiva, troligen det aktivaste jag sett bland SA-ciklider.

              Gäddciklider är väldigt lugna tycker jag, men aggressiva när de lägger ägg. Gädda är en mycket passande beskrivning eftersom att de står helst stilla i närheten av reviret och anfaller blixtsnabbt när någon kommer förbi. Anfallet verkar inte alls vara ämnat att skrämmas utan mer för att skada eller döda. Mina iaktagelser begränsar sig dock till C. edithae.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Agnes
                Användare
                • July 2002
                • 106

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                Är dina jordätare lugna? Mina är väldigt aktiva, troligen det aktivaste jag sett bland SA-ciklider.
                Kul, mina satanopercor är ganska lugna, men de är rätt små.

                citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                Gäddciklider är väldigt lugna tycker jag, men aggressiva när de lägger ägg. Gädda är en mycket passande beskrivning eftersom att de står helst stilla i närheten av reviret och anfaller blixtsnabbt när någon kommer förbi. Anfallet verkar inte alls vara ämnat att skrämmas utan mer för att skada eller döda. Mina iaktagelser begränsar sig dock till C. edithae.

                mvh,
                Häftigt!

                citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                Brasiliensis "räknas" inte eftersom att den är så anorlunda. Notopthalmus, regani, comprecisseps m fl är dvärgcrenicichlor och dessa är kanske annorlunda men jag vet som sagt inte och jag skriver bara vad Thomas sa när jag pratade med honom. Han kan nog sin Geophagus och Crenicichla så att säga.
                Jag tror dig, jag försökte bara förklara hur jag resonerade.

                Kommentar

                • Felipe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 327

                  #9
                  Har haft Crenicichla lepidota ( max.20cm) ihop med G.labiatus och G.gymnogenys utan nagra problem....fast min tanke var ju att stalla ut ciklider fran samma habitat och inte att fa ungar!!
                  Dessuton har jag G.australis och G.balzanii med C.vittata, C.misioneira och C.gaucho...utan problem dar heller...fast samma tanke dar; utstallning (denna har hallit pa i 8 manader)

                  Felipe
                  Felipe

                  Kommentar

                  • Freddan

                    #10
                    Jag har haft Skalarer som jag inte orkade ta ur mitt 720l akvarium tillsamans med Grenisikla Xingo 1 ca 30cm stora, det gick faktiskt bra. Mitt största Grenisikla par är mycket lugna, medans jag har en annan hona som ger sig på allt. Prova det är helt beroende på individerna, och inte att glömma utrymmet.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...