nature-stympning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec mats

    nature-stympning

    har funderingar på att köpa amazonas 200*60*60 till ett tanganyika-akvarium med måtten 160*60*60, så det blir att kapa bort antingen på båda sidor eller endast en sida, och min fråga är hur man går tillväga när man ska såga/skära i detta material-jag vågar inte pröva mej fram med tanke på priset.
  • salo
    Användare
    • April 2002
    • 314

    #2
    Det finns ju Amazonas som är 160x60 (http://www.on-the-rocks.se/sverige/160x60.shtml)

    Men du kanske är ute efter den jättestora roten som är på 200an?

    Vad gäller sågning så funkar en vanlig såg (fogsvans) alldeles utmärkt. Ännu bättre blir det säkert med en elektrisk sticksåg.

    Lycka till!

    /Jonas

    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev

    Kommentar

    • Niklas Olsson
      Användare
      • February 2003
      • 1156

      #3
      Rekommenderar INTE en sticksåg...testat både en så`n och fogsvans och jag tycker man får klart mycket bättre kontroll med en fogsvans...annars kanske dom kan hjälpa dig på en bygghandel eller nå`t liknande där dom har en en stor bandsåg...
      //Niklas

      www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook
      ____________________________________

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #4
        el-sticksåg funkar kanon. sen kan man ju fråga sig varför du ska ha amazonas till tanganyika, låter keff.
        fish r friend

        Kommentar

        • Torsten
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 647

          #5
          Bara för att en bakgrunde heter Amazonas betyder väl inte det att det inte kan se ut så i Tanganyika?

          Fast alla fiskar i Tanganyikasjön simmar säkert framför en glasruta och gömmer sig bland kalkstenen..

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #6
            jag tror inte nån av BTN-bakgrunderna avspeglar en naturlig del på nått ställe i världen ....

            men, jag förknippar T med sten å "Amazonas" med rötter, det var mest så jag tänkte
            fish r friend

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #7
              citat:jag tror inte nån av BTN-bakgrunderna avspeglar en naturlig del på nått ställe i världen ....
              Jag tror att överhuvudtaget väldigt få akvarier avspeglar en naturlig del av något ställe i världen, utan snarare hur vi vill att fiskarnas naturliga biotoper skall se ut.
              Däremot finns t.ex. liknande klippartier som BTN-Malawi, Tangnayika och Rocky i dessa bägge sjöar. En ren BTN-klippbakgrund utan några småstenar på botten påminner faktikst rätt mycket om MALTA-sjöarna.
              Detta bryr sig dock knappast fiskarna om - däremot vi själva som vill ha ett vackert akvarium att titta på.

              Sedan till ursprungsfrågan - visst går det att såga i BTN-bakgrunderna (lämpligen med en vanlig fogsvans) men jag tycker nog att det är rätt synd att kapa ner en 200x60 BTN-Amazonas till 160 - mycket av dess snygghet försvinner ju då.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • spec mats

                #8
                Jag är mycket riktigt ute efter den enorma roten-amazonas 200 är den mest skulpturala 3-dimmensionella bakgrunden, nischer o håligheter, den är inte bara en bakgrund utan tar även upp en hel del av bottenytan-allt i ett med andra ord, dessutom bidrar den med "siktskärmar", att en rot inte är typisk tanganyika biotop struntar jag högaktningsfullt i, en del klippformationer kan faktisk påminna en del om denna gråa rot som ser ganska suggestiv ut.

                tack för sågtipsen-ytterligare en fråga, om akvariet är 160 långt, ska man kapa bakgrunden med den längden?, eller ska den vara något längre? typ nån centimeter för att den ska passa exakt

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1832

                  #9
                  Hur menar du? För att den skall passa exakt så skall du såga den exakt. Blir den 2 cm längre så är den väl inte exakt?
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    DEn skall sågas några millimeter kortare.
                    Ciklidhälsningar
                    KJell

                    Kommentar

                    • spec mats

                      #11
                      jag menar att om den är något längre så måste man pressa ner bakgrunden i akvariet och spänningen gör att den eventuellt passar bättre, jag antar att materialet har en viss böjlighet. Varför jag undrar om detta är att jag har för mej att jag har läst nånstans att man ska göra så.

                      Kommentar

                      • spec mats

                        #12
                        "DEn skall sågas några millimeter kortare."

                        lite kortare alltså-tack då vet jag.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...