Den enes död är den andres bröd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    Den enes död är den andres bröd...

    Lite konstig rubrik kanske men jag började fundera lite på en galen idé och tänkte höra om ni andra tror den går att förverkliga.

    Min tanke var att jag skulle hålla 1 hane och 3 honor av natalciklid, Oreochromis mossambicus, som spottar ur sig nya yngelkullar med jämna mellanrum, sedan skulle ett par rovfiskar i storlekarna 10-30cm kunna livnära sig helt och hållet på natalciklidernas yngel. Detta borde ju funka rent teoretiskt i alla fall.

    Men min nästa tanke som försvårar det hela var att man även kunde hitta nåt naturligt som natalcikliderna kunde livnära sig på. Jag har läst på fishbase att de äter i princip allt, allt från fisk och insekter till växter och alger. Kanske kan det fungera med en kombination av snabbväxande växter, alger, småkryp och överblivna yngel?

    Skulle man alltså kunna få fram ett slags kretslopp där alla fiskar, växter, alger och eventuella småkryp lever av varandra så att man aldrig skulle behöva mata fiskarna? Så att man bara behöver byta vatten och eventuellt slamsuga och skrapa rutorna?
    Eller frossar fiskarna i regel i den föda som finns tillgänglig så att de sedan tvingas svälta?

    En galen idé kanske... men inse hur coolt det skulle vara om det skulle funka. =)

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Pierre_N
    Användare
    • March 2004
    • 772

    #2
    Också funderat på det där men inte med samma fiskar, och jag ahde tänkt mig ett skitstort akvarium, då tror jag att det kan funka att få ett kretslopp. Problemet om man gör som du säger är att jag tror inte att det räcker med yngel från 3 honor, tror att du msåte dra upp dem en stund först då.

    Det jag har funderat på är ett akvarium på kanske 10 000l, sen ha tanganyika cikldier i det och försöka att få ett kretslopp, det hade varit så grymmt, det är en dröm som jag hopaps att ajg lyckas med ngn gång i framtiden. Tror dock att det blir grymmt svårt och att det älär dröjja kanske ett år innan man kan få det att funka med alger osv.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #3
      Rovfiskarna tror jag nog klarar sig, 3 honor av ovan nämnda munruvare ska tydligen var och en kunna få fram ett par hundra yngel vid varje lek, om man då väljer rovfiskar som inte är så hungriga av sig så tycker jag att det borde räcka. Fiskar äter ju i regel betydligt mindre och mer sällan i naturen än i akvarium så jag tror att man lätt luras att tro att maten inte räcker till. Några yngel kommer säkert också att överleva och bli större och därmed en mer mättande måltid.

      Jag tror att det största problemet blir att få munruvarna själva att överleva och få tillräckligt näringsrik kost för att de ska kunna leka regelbundet. Nu har inte jag haft munruvare tidigare så jag vet inte riktigt hur deras yngelvård ser ut men jag gissar att de till slut tappar föräldrainstinkten och börjar se sin avkomma som mat. I så fall så kanske de delvis kan dryga ut sitt födointag med sina egna yngel. Och om man sedan har rejält med snabbväxande växter och lite frodiga alger så kanske det räcker för att majoriteten av ynglena ska tas av rovfiskarna.

      Men det är förmodligen för svårt som du säger, man får nog se det som en dröm snarare än ett mål. Men ojojoj vilken dröm! Samtliga fiskar visar upp sina naturliga beteenden och livnär sig på ungefär samma sätt som i naturen. Då kan man verkligen på allvar snacka om att flytta in ett stycke natur till vardagsrummet. =)

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #4
        I ett 10 000 Liters kan det kanske funka men tvivlar på att det skulle kunna fungera i ett 375 typ.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • INXS

          #5
          Jag hade/har ett 500 liters som inte direkt matas.

          Det har mycket vaxter och lite fisk.
          Till fisk hade jag 4 molly, 20 rosy barb(?), 15 otocinclus, 6 st jordaniella sp (american flagfish) och 6 st tiger botia (clown loach).

          Karet hade massor av vaxter en del alger och mycket sniglar. Jag matade dom forsta 2 veckorna sparsamt och efter det livnarde de sig bra i ett par ar utan problem. Vattenbyte pa ca 30% var 2-3 veckor och lite algeskrapande men annars inga problem.

          Fiskarna decimerades lite grann men det finns fortfarande manga kvar. Dom flesta var algeatare och livnarde sig utmarkt pa det sattet och botian at sniglar.

          Jag tror att man maste satsa pa en hog procent av vaxtatare om man skall lyckas.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            att bara köra växtätare e ju fusk ju =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Set här är inte en 100% skämt kommentar. Koppla toaletten till akvariet! Det är så oreochromis används i många delar av världen. Ska jag vara mer seriös så tror jag att du måste dela upp det hela. Mina gamla bestar går i den här anläggningen vilket på sitt sätt är vad du efterfrågar (SCK har varit där på besök)http://www.biotech.kth.se/microbiolo...arva_index.htm
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                #8
                Jo det kanske var en lite galen idé, men om oreochromis förökar sig så mycket och så snabbt som det låter så borde ju åtminstone ett par rovfiskar kunna överleva på munruvarnas avkomma. Så jag får väl börja så och se hur det utvecklar sig, munruvarna ska iofs käka både växter och alger men de blir ju rätt stora så jag gissar att det krävs ett rejält igenvuxet kar för att de ska klara sig i längden på enbart växtligheten...

                Ola: Går dina gamla oreochromis i den runda behållaren längst ned på sidan du länkade till? Matas de eller livnär de sig på det som finns tillgängligt i växtlighet och eventuella insekter och yngel?

                Mvh Fredrik
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                Arbetssätt...