If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
JAg har grolux i Tanganyikakaret. (vitt ljus upplever jag det som)
Aquarelle i Malawi. (Rosa ljus enligt vad jag kan se. HAr ingen reflektor i rampen, men det är på G. Så det är lite skumt)
Grolux har som defdac skrev ett skumt ljus och den ger en rejäl röd ton i ljuset...
Jag har ett nu och det syns när fiskarna simmar från Power Glo ljuset (starkt och blått) in i den röda Groluxen...jag gillar inte att den är såååå mycket skummare än Power Glo då det förstör känslan.
Power Glo och Grolux är verkligen inte kompatibla med varandra på det sättet...därför kommer jag att investera i Aquarelle som inte är lika röd som Grolux, men med betydligt starkare ljus. Jag tror att Power Glo och Aquarelle får en jämnare, mjukare övergång.
Aquarellen och Aquastar och Triton ser bara rosa ut när man kollar på lysrören (speciellt just när man tänt dom) det säger ingenting om hur man upplever ljuset i akvariet.
GroLux ser extremt rosa ut när man kollar på själva lysrören och ger ett rödaktigt sken i akvariet. Röda färger framhävs något enormt med GroLux.
965rna är bäst i Philipsserien vad gäller färgåtergivning, med en dragning åt det gula hållet - därav ett rör för svartvattensbiotoper om man håller nere watt per liter.
Jag har kollat en gång till nu. Jag har ett Sylvania Daylight och ett Gro lux. i en dubbelramp. Jag fick med rören när jag köpte akvariet för snart ett år sen. och jag tycker det ser vitt ut iallafall.
Men det är snyggare ljus i med Aquarelle
Nja...jag måste rätta mig själv lite. Triton har "spikarna" på blått-grönt-rött. Det är dock en av de absolut bästa rör jag haft med bra färgåtergivning utan att överdriva...ett klart och starkt ljus.
Kommentar