Tillräcklig belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #16
    ...Fast 965'an är kritvit, och upplevs sannolikt som ljusare än aquarellen.
    Aquarelle är väl snarare rosa än blå f.ö...

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      Aquarellen upplever jag som rosa/röd. Jag har tänkt att byta ut min Grolux mot denna...då jag inte gillar Groluxens svaga ljus.

      Kommentar

      • Bosse.J
        Användare
        • August 2003
        • 205

        #18
        JAg har grolux i Tanganyikakaret. (vitt ljus upplever jag det som)
        Aquarelle i Malawi. (Rosa ljus enligt vad jag kan se. HAr ingen reflektor i rampen, men det är på G. Så det är lite skumt)
        Bosse.J

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #19
          Grolux...vitt?

          Grolux har som defdac skrev ett skumt ljus och den ger en rejäl röd ton i ljuset...

          Jag har ett nu och det syns när fiskarna simmar från Power Glo ljuset (starkt och blått) in i den röda Groluxen...jag gillar inte att den är såååå mycket skummare än Power Glo då det förstör känslan.
          Power Glo och Grolux är verkligen inte kompatibla med varandra på det sättet...därför kommer jag att investera i Aquarelle som inte är lika röd som Grolux, men med betydligt starkare ljus. Jag tror att Power Glo och Aquarelle får en jämnare, mjukare övergång.

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #20
            Aquarellen och Aquastar och Triton ser bara rosa ut när man kollar på lysrören (speciellt just när man tänt dom) det säger ingenting om hur man upplever ljuset i akvariet.

            GroLux ser extremt rosa ut när man kollar på själva lysrören och ger ett rödaktigt sken i akvariet. Röda färger framhävs något enormt med GroLux.

            965rna är bäst i Philipsserien vad gäller färgåtergivning, med en dragning åt det gula hållet - därav ett rör för svartvattensbiotoper om man håller nere watt per liter.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Bosse.J
              Användare
              • August 2003
              • 205

              #21
              Jag har kollat en gång till nu. Jag har ett Sylvania Daylight och ett Gro lux. i en dubbelramp. Jag fick med rören när jag köpte akvariet för snart ett år sen. och jag tycker det ser vitt ut iallafall.
              Men det är snyggare ljus i med Aquarelle
              Bosse.J

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                Interpet´s Triton är väl iallafall med blå ton eller vit...inte rosa. I sådana fall har jag feltryck på mina rör.

                Om man lyfter lysrampen upp och ned och kollar direkt på rören så ger Grolux en rosa färg när det är tänt...

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

                  #23
                  "Interpet´s Triton är väl iallafall med blå ton eller vit...inte rosa. I sådana fall har jag feltryck på mina rör"

                  Triton är ungefär sak samma som Aquastar alltså blå ton...

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #24
                    Nja...jag måste rätta mig själv lite. Triton har "spikarna" på blått-grönt-rött. Det är dock en av de absolut bästa rör jag haft med bra färgåtergivning utan att överdriva...ett klart och starkt ljus.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...