Tillräcklig belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jorsa
    Användare
    • December 2003
    • 199

    Tillräcklig belysning?

    Min fråga är enkel, räcker min nuvarande belysning?

    Har ett Aqua-Glow 20W och ett Sun-Glow 30W.

    Jag har ett 300 liters hörnakvarium som är 60 cm högt.
    Bara ekonomin och boytan sätter gränser...
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Hur upplever du själv belysningen?

    Betydligt starkare och bättre belysning är t ex Power Glo...och jag skall kombinera denna med Aquarelle snart.

    Jag har 375L Malawi akvarium.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1832

      #3
      Så enkel är din fråga inte som du vill göra sken av.
      Om du vill ha mycket växter så är belysningen otillräcklig
      Om du bara vill ha fiskar så spelar inte belysningen någon roll, då skall du bara ställa dig själv frågan om du tycker den belysningen du har är tillräckligt snygg/stark för att du skall få maximal behållning av dina fiskar. Vi kan inte besvara om du tycker att ljuset är bra, det kan bara du själv svara på.
      MVH
      magnus

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        För att svara på frågan om ljuset räcker så kan man ju bara svara "till vad?".
        Om det är ett växtakvarium har du nog lite lite ljus - då brukar man sikta mot cirka 0.5W belysning per liter; är det däremot ett oplanterat ciklidakvarium så gäller bara att _du själv_ tycker ljuset är snyggt och inte upplever akvariet som för mörkt.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Angående mitt svar så var det ämnat som ett generellt svar för ljus i akvarium. Givetvis har både tropfrog och Mike_Noren mer rätt i sin bedömning då de påvisar vikten av VAD du skall ha i akvariet...därefter anpassar man bäst ljusbehovet.

          Jag tänker ljusstyrka och färgåtergivning på t ex Malawi och Tanganyika akvarium. Ska du ha t ex Discus så ska nog inte ljuset vara lika starkt...

          Kommentar

          • Jorsa
            Användare
            • December 2003
            • 199

            #6
            Det är absolut inget växtakvarium, men jag är inte utan växter i det heller.
            Det innehåller Hantelciklider, Sajicaciklider samt Colombiatetror.

            Så då är det helt upp till mig hur man vill ha ljuset och i vilken färg/styrka?!
            Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              citatå då är det helt upp till mig hur man vill ha ljuset och i vilken färg/styrka?!
              Visst...du kan givetvis välja helt själv vad du vill ha för belysning. Däremot så bör man kanske ta hänsyn till vilka arter man har i akvariet...vad som är lämpligt för dom...vilka färger dominerar på fiskarna (om man vill förstärka färger). Vilken typ av lysrör ger det ljus som jag vill ha i mitt akvarium...osv.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1832

                #8
                Sunglo är gult inte aquaglo.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Ok...

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • April 2002
                    • 880

                    #10
                    Är det verkligen Aquastar du avser med gult blaskigt ljus ?
                    I så fall är nog intrycket av olika sorters ljus väldigt individuellt.
                    Det är en väldigt ambitiös sida den där, men själv tycker jag det är svårt att bilda sig en riktig bild av hur det kommer att se ut i verkligheten med de små bilderna (även om man klickar på dem för att se dem i lite större format).
                    Här är en annan sida som jämför olika rör, begriper inte ett dyft av texten (italienska tror jag) , men det framgår ju vad som avses ändå.

                    [] Fick se det nu ikväll (sitter på jobbet f.n.)

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

                      #11
                      Aquastar ser exakt ut som Aquarelle och Triton. Blåvitt 10000K ljus.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

                        #12
                        Har aquastar i mina kar och uppfattar det som vitt... knappast gult! Snarare en anings åt det blåa hållet.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Que?? Verkligen?...hm...jag får nog ta och kolla lite närmare...*har jag ramlat och slagit i huvet nånstans?*

                          Det är någon av antingen Aquastar eller Aqua Glo som gav mig den där gula blaskiga känslan när jag tittade på ljuset. (Om ingen tror mig så förstår jag verkligen det...tro mig).

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #14
                            Jag vill bara rätta till den något luddiga information som jag gett angående Hagens Aqua Glo och Sylvanias Aquastar.

                            Aqua Glo


                            Aquastar


                            Jag har varit och kollat upp vilka rör jag hade avlagda och där var ett Aqua Glo...det är detta rör som jag upplevde som blaskigt ljus...
                            Att det gav ett gulaktigt sken kan ha blivit hjälpt av att jag hade en lite rödaktig bakgrund. Jag fick iallafall känslan av att det gav ett sunkigt ljus som jag inte var speciellt nöjd med.

                            Jag alternerade detta rör med ett Triton och kanske var det orsaken till att jag upplevde Aqua Glo som "blaskig/sunkig" i sitt ljus och sin färg. Triton är ju ett starkt ljusgivande lysrör i jämförelse...

                            Hoppas att jag inte rört till det för mycket för alla med min tveksamhet över vilket rör det var. Dock var det min första tanke som var rätt...och sedan blev jag tveksam...men nu är jag säker igen då jag kollat upp röret.

                            Kommentar

                            • defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

                              #15
                              citat:
                              Jag har varit och kollat upp vilka rör jag hade avlagda och där var ett Aqua Glo...det är detta rör som jag upplevde som blaskigt ljus...
                              Det stämmer väldigt bra. I en Zooaffär här i Linköping kör dom Aquarelle rakt igenom men har satt i PowerGlo och AquaGlo i ett par burkar. Och dessa känns precis som du säger gulaktigare/skummare/gulare. Ska ta en bild nästa gång jag är där. Det ser väldigt avslöjande ut IRL.

                              citat:
                              Triton är ju ett starkt ljusgivande lysrör i jämförelse...
                              Triton (Aquarelle och Aquastar) tror jag personligen är det rör 99% av alla skulle välja om dom fick se en massa akvarier uppradade och välja ut det snyggaste ljuset - utom de personer som gillar svartvattensakvarier som vill ha ett skumt ljus som förmodligen väljer GroLux (eller 840, 850, 865, 940, 950, 965r).
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...