Påfågelciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    Påfågelciklid

    Hur är det nu med Påfåglen.
    Har kollat på den i flera år nu utan att köpt den för den har inte passat till sällskapet...
    Men är det bara när den bli könsmogen och bildar par som den är aggresiv? Såfall borde det gå bra att hålla fisk tillsammans med den som inte går in i munnen. Har hört att den kan kränga större fiskar än man tror, upp till 2/3 av sin egen storlek.

    Såfall hade dom gått med ett par Blåciklider på ca 11 resp 15cm + lite malar.
    Funderar på köpa ett par st och ha till dom börjar bli för bråkiga.

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #2
    Fråga på det här forumet, de är väldigt kunniga.
    oscarfish.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, oscarfish.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


    Enligt min erfarenhet så är påfåglar och blåciklider ungefär likadana i temperamentet, jag har dock aldrig sett lekande påfåglar så lekaggressionerna kan jag inte kommentera men innan det blir lek så tror jag att det fungerar kanon. Är karet stort nog så föreslår jag att du testar och ser vad som händer.
    Det största problemet kommer förmodligen att bli att klara av filtreringen av vattnet, påfåglar äter mycket, slabbar mycket och skiter mycket, blir de sedan könsmogna så gräver de även mycket...

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

      #3
      Filtreringen ska inte bli några problem.
      Antingen 2st Fluval 404 eller ett hemma byggt på ca 50L
      Karet kommer vara på 375L

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Mattias Nilsson
        Användare
        • April 2002
        • 467

        #4
        jag har ett gäng påfåglar med några jordätare (troligtvis Geophagus Surinamensis) i ett 450l kar, det funkar kanon! Påfåglarna är dock inte vuxna än, 15-18cm, ska försöka plocka bort några, har 6st nu tänkte bara ha kvar ett par när de blir större
        Mvh
        Mattias

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

          #5
          Ok, får se hur jag gör. Antingen Påfågel,någon Geophagus...
          Guldsöm skall vara tok agro, stämmer det?

          Hade tänkt att odla någon levandefödare så det bli levande foder då och då.
          Vilken levandefödare sprutar ut flest yngel?
          Blackmolly,platy,svärdbärare...?

          Mvh Ola
          ola lindeberg

          Kommentar

          • lilleblunder

            #6
            hej.. jag har 2 st påfågel..
            dom är ca 20-28cm..
            dom är inte aggresiva mycket sälskaplig faktiskt..
            men dom är otroligt glupska... dom har nog käkat ett 20tal mindre firrar för mig... under lek perioder så är dom mycket livliga men som jag upplevt det ej agresiva
            (väckt mig på nätterna ett antal ggr) tyvär har det inte blivigt någr yngel ennu utan bara lek o sedan har det tonats ner men jag har hör att dom ska vara mellan 30-35cm för att det ska bli riktig lek!!!

            dom skitar nerlite, o äter alt men bra drag på pumpar så är det inga problem!

            //Anders

            Kommentar

            • Pjotr
              Användare
              • April 2002
              • 129

              #7
              Mina har lekt och de är c:a 25cm, ynglen är c:a 2cm och väldigt fina :-) De gräver lite under lekperioden, annars är de lugna och bara "finns där". Däremot har jag 5st "ungdomar", 10cm och de är väldigt livliga och glupska... Alla går ihop med blåciklider, jaggor, zebraciklider, och det är zebrorna som härjar värst, speciellt nu när de har yngel. Härliga firrar som alltid väcker uppmärksamhet.
              mvh Pjotr

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
              http://www.cardomain.com/ride/690250

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

                #8
                Ola: guldsömmar är absolut inte tokaggro.
                fish r friend

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

                  #9
                  Pratade med en person som hade egnaerfarenheter att dom var tokaggro. Men det skiljer självklart från individ till individ. Han hade kanske otur?

                  Mvh Ola
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

                    #10
                    Orm, så du tror att det hade gått att hålla en par av Guldsöm med ett par Blåciklider i 150*50*50cm?

                    Vid vilken storlek på Påfåglarna tror ni det börjar bli problem med uppgrävandet av växter och kanske rent utav ger sig på Blåcikliderna?

                    Kommer inreda med en stoor rot som "växer" ned i karet, då det kommer se naturligt ut med rötterna som kommer ned i karet.

                    Växter kommer avskilja karet så arterna inte kan se varandra på avastånd hela tiden...

                    Orm, du har ju egna erfarenheter av ormhuvud, fengäddor och allt vad det heter. Hur fungerar fengäddor/ormhuvud ihopa med L-malar, L160 och L27 för närvarande, tror dom är ganska stöddiga så dom kommer det nog inte bli problem med?

                    Mvh Ola

                    Mvh Ola
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • GurraG
                      Användare
                      • January 2004
                      • 75

                      #11
                      Tjena !!
                      ska lägga in några egna erfarenheter ang. Guldsöm o aggresivitet !!
                      Klart den värsta cikliden jag har haft ! har ett par idag ,hane ca 20 cm,han härjar villt i mitt 1350l !! trots att där finns bla jaggor ca 30cm, citrinellum 25-30 cm !! även guldsöms honan ca 15 cm jagar dessa stora fiskar !! var tvungen att ta bort mina påfåglar 6 st a 30cm, de fick så mycket guldsömms spö så att fjäll o fenor rök !!
                      Dock....... guldsömmen är grymt vacker !!! därför är den fortfarande kvar !!
                      /Gunnar
                      Dygnet har 24 timmar ...minst !
                      Gunnar

                      Kommentar

                      Arbetssätt...