If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Vid ett större vattenbyte med lite kallare vatten tror Malawiciklider att det är regnperiod och får därför större lust att leka. Vad gäller salt så lekte mina aldrig fören jag slutade med salt.
citatet finns inte någon bra tips. Det ända är att mata dom flera gånger om dan och gör vattenbyte ofta och ge dom akvarium salt. /johan
Jag skulle vilja säga att detta är mer skitsnack än vad Micke säger,
matar aldrig mina Aulonocaror mer än 1gång om dagen max,
Tillsätter heller aldrig salt
Och min har lekt ett xxx antal gånger
Tålamod tror jag är det viktigaste och kolla ifall några värden är fel eller ifall du inte håller dom på ett "perfekt" sätt t.ex verkar det som att dom har mycket svårare att leka i sällskap med andra större malawisar...
För mina dröjde det över 1 år innan första leken kom,men sen dess har dom lekt regelbundet..
Dom börjar allt leka snart ska du se om du bara håller den underbara ciklid på ett bra sätt
Lycka till!
Byter 1/4 av vattnet 1-2 ggr i veckan, vid varje tillfälle sänks temperaturen från 24 till 22 grader. PH ca 8, håller det stabilt genom bikarbonat. Jag har endast dessa fiskar i mitt 300 liters, visst ja glömde de två ancistrusarna. Det verkar som jag skall fortsätta på den inslagna vägen. Vad ger ni dem för mat, några tips där? När dem inte är på diet?
Jag ska vara tydligare. Jag avänder Aq Nature 5-6 dagar i veckan och räkmoix de andra 1-2 dagarna. Alltså antingen eller. Jag matar aldrig så att det blir över. Jag matar en gång om dagen. Jag medger att jag var lite otydlig.
Ändrar maten till ag nature, rakmix använder jag redan, och kör med en tre dagars fasteperiod på 14 dagarsperiod för fiskarna, ej husse. Det är slut med chipsätandet när jag kollar fiskarna lite hänsyn måste man visa.
Tänk på att första gången med ett nytt slags foder kan de hända att de smakar på det och spottar ut, men efter ett par dar kommmer de att älska det. Detta foder smutsar dessutom inte ner vattnet det minsta.
Kommentar