Natalciklid, Oreochromis mossambicus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Fredrik, jag hade 3 av de tuggande honorna ensamma i varsitt kar, så ynglena borde inte blivit uppätna. Jag har för stunden 7 mossambicus-honor som tuggar varav ett par av dem är inne på sin andra tuggning, så vi får väl hoppas att de lärt sig något.

Tony Englund

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Dom där firrarna skänkte dom bort förr tills dom nästan va borta från marknaden men det verkar ju finnas intresse för dom nu, skoj =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Deelay, det är lite det som är haken med dem.. De ynglar av sig som bara den och som sällskapsfisk är de nog uteslutna. Det som gör dem intressanta är som foderproducenter då man har rovfisk som behöver naturlig föda.

Tony Englund

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Personligen så tycker jag inte alls att de är uteslutna som "sällskapsfisk", jag gilllar dem, rakt igenom, beteendet och utseendet. Det är en intressant art och det är lika tråkigt att natalcikliden har fått en "skräpfisk"-stämpel som att sebracikliden(en annan art jag gillar) har fått samma stämpel.

Men visst, även jag skaffade dem i huvudsak för att få billig foderfisk, men jag skulle aldrig dedikera ett 222-liters kar till en art jag inte tyckte om.

Mvh Fredrik
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Just då man skriver att man tror att allt kommer att bli bra och bara rulla på så händer det givetvis något oväntat...

Vid matningen i går kväll så högg en av fengäddorna den största natalciklidhonan, tvärs över gälarna såg det ut som... Sedan påbörjades "dödsrullningen", fengäddan roterar alltså med en oerhörd hastighet runt sin egen axel med "bytet" i gapet, och den stackars natalcikliden slungades runt som en vante in i växter och bottengruset osv, ynglena sprutade ut åt alla håll och kanter och de andra fiskarna kalasade givetvis av ynglena medan de för tidigt utsläppta ynglena inte visste var de skulle ta vägen, några gömde sig bland växterna, majoriteten åts upp... Sedan lyckades honan som tur var slita sig loss från fengäddan och började plocka upp några få yngel som inte hade blivit mat. Jag såg inga allvarliga skador på honan, lite fransiga bröstfenor och lite skrubbade gällock.

Idag så har honan fortfarande "påse" men jag ser inga yngel och hon äter också mat vilket hon inte borde göra om hon trots allt ruvade några yngel. Det är några skrubbsår och en liten rodnad på "påsen" så jag vet inte om hon blev skadad på något sätt och att det antingen är någon svullnad som gör att hon har "påse" eller att något i käkens konstruktion skadades...

Tråkigt är det i alla fall, om fengäddorna även börjar ge sig på fiskarna som ska ge dem levande föda så går ju hela idén i kras. Jag förstår inte heller _varför_ fengäddan högg natalciklidshonan... den hade omöjligt kunna svälja henne och den kan ju inte vara så smart att den gjorde så enbart för att komma åt ynglena. Nu blir jag orolig för vad som ska hända med de mindre honorna som sannolikt kan slukas hela om det vill sig illa... Jag får nog se till att hålla fengäddorna mätta tills natalerna har växt till sig lite.

Mvh Fredrik
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

citat:den kan ju inte vara så smart att den gjorde så enbart för att komma åt ynglena
              Varför inte? Det dräller säkert med munruvande tilapiiner i deras naturliga miljö. Fast jag tror nog att de var mer nyckeretning på samma sätt som man kan se hos gäddor. Hur stora är fiskarna. Är du säker på att den inte skulle kunna svälja den?

Ps. alla tider mm när det gäller kläckning mm låter vettiga. Jag vet inte heller
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Ola: Nej helt säker är jag inte, jag frågade vad "dödsrullningen" hade för uppgift på predatoryfish.net och det lät som att de gjorde så för att döda eller ta isär ett byte som är för stort... Lite oroväckande med andra ord.
                Fengäddorna är samtliga runt 20cm, de är också rovgiriga och det är inte första gången som en fisk blir attackerad, jag har ganska nyligen tvingats avliva två långsträckta pansarmalar som fick ögonen skadade pga av liknande attacker.
                Men ju större natalerna blir desto säkrare borde de vara så jag får väl mata dem ordentligt och hoppas på det bästa.

En tråkig sak är att det nu står klart att den stora honan skadades av attacken. Det ser ut som att hon har "påse" men det är en rodnad på den och den är liksom sned på något sätt, som att någon sena eller ett ben eller nåt har gått av(kan ej fiskarnas anatomi). Hon ser dock inte ut att lida av det utan är i övrigt pigg och äter bra, men det ser ju lite märkligt ut. Jag ska se om jag kan fota senare i kväll.

Mvh Fredrik
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

Hur går det Fredrik? Fotat än?

Har du sett fengäddorna jaga ynglen förutom då honan fick känna på dödsrullningen?

Letar efter Mossambicus med!
                  Hade täänkt att hålla dem med ett par Blåciklider + en del malar på botten, fengäddor eller ormhuvud som ska hålla koll på antalet yngel.

Hittar dóck inga!

Mvh Ola
                  ola lindeberg

Kommentar

• Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

Jag (nä, faktiskt mossambicushonan) fick efter ett antal misslyckande tugg en frisimmande kull, så nu skall det väl börja röra sig ordentligt. Uppskattningsvis 60-70 yngel spottades av en åttacentimeters hona, inte illa alls. Det som förvånade mig en del var hur små ynglena var, kan det vara normalt att de är 8-9 mm och ganska tunna? Jag hade hoppats på att de skulle vara i kaliber som mbunas-yngel vid spott, men tji fick jag.

Tony Englund

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Ola, kul att du kanske skaffar dig mossambicus, jag såg precis på zoopet att du hade hittat dem på Akvarieteknik.

Här är en bild på honan och skadan jag pratade om tidigare. Så här ser hon alltså ut även nu då hon inte ruvar några ägg eller yngel.

Nej jag har inte sett någon direkt jakt, ynglena har varit så små. Dagen efter att ynglena har spottats/smitit så har det däremot flytit en massa växtblad uppe vid ytan så fengäddorna verkar vänta till det släcks innan de ger sig ut på yngeljakt bland växtligheten

Tony: Kul att det fungerade den här gången, drar du upp ynglena i ett yngelkar eller med föräldrarna?
                      Jag har tyvärr inga bilder på yngel som har ruvats tiden ut men de som smet iväg i förtid vid första leken fastnade på bild.

Lite suddig bild kanske men kan du se om dina ser ut ungefär så där?
                      Då honan senare spottade ut dem lite mer planerat så skulle jag tro att de var lite större än så där, lite drygt centimetern enligt mitt ögonmått, då hade de även en liten ryggfena vilket inte de på den här bilden ser ut att ha.

Den närmaste veckan bli intressant för mig, om min stora hona klarade sig utan allvarligare skador och om "påsen" fungerar som den ska så bör de leka igen i slutet av nästa vecka. Hanen har lekdräkt nu så han verkar definitivt sugen.

En sak jag har noterat hos hanen som förbryllar mig en del är att stjärtfenan viks lite konstigt då han flörtar med honan. Han gör som många andra ciklidhanar och slår med fenorna, viftar på svansen, för att pumpa vatten mot honan och visa hur stark han är. Enda problemet är att han viker ihop stjärtfenan på mitten på ett märkligt sätt så det ser inte ut att bli så kraftfulla fenslag. Han viftar dock som en tok på svansen, snabbt och med en stor rörelse. Ser helt galet ut. Som en hund som viftar på svansen typ...
                      I övrigt så håller han fenan helt fullt utspänd, så det är bara vid uppvaktningen som han gör så där.

Känner du Ola Svensson igen detta beteende eller har min hane bara missuppfattat vad viftandet går ut på?

Jag törs inte lova något men jag ska försöka fånga det på film så ni får se vad jag menar.

Mvh Fredrik
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

citat:han viker ihop stjärtfenan på mitten på ett märkligt sätt så det ser inte ut att bli så kraftfulla fenslag. Han viftar dock som en tok på svansen, snabbt och med en stor rörelse... Som en hund som viftar på svansen typ... Känner du Ola Svensson igen detta beteende eller har min hane bara missuppfattat vad viftandet går ut på?
                        Jag har bara haft dem en gång samt kollat på dem i vilt tillstånd, men min hane gjorde likadant som din gör och jag kan inte minnas att jag sett något liknade hos ciklider.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

Jag har bara haft dem en gång samt kollat på dem i vilt tillstånd, men min hane gjorde likadant som din gör och jag kan inte minnas att jag sett något liknade hos ciklider.
                          Haha nu blir jag ju ännu mer intresserad av dem, detta kanske är något helt normalt. Jag trodde min hane var lite puckad. Det här blev ju genast oerhört intressant! Varför gör de så??

Du berättade tidigare att de gräver stora lekgropar på sandbotten där hanarna håller till, honorna hälsar sedan på och då måste hanen göra sitt bästa för att få henne intresserad... Kan detta märkliga viftande vara ett sätt att få honan intresserad då de fortfarande befinner sig i lekgropen utan att för den skull sabba lekgropen genom att vifta runt sanden hanen precis har lagt upp så fint på kanterna?

Mvh Fredrik
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
                            • April 2002
                            • 14633

citat:Kan detta märkliga viftande vara ett sätt att få honan intresserad då de fortfarande befinner sig i lekgropen utan att för den skull sabba lekgropen genom att vifta runt sanden hanen precis har lagt upp så fint på kanterna?
                            Tja, det är ju en tänkbar tanke. Lägger sig inte andra "bower"-byggande ciklider sig på sidan mm. Det skulle ju faktiskt vara rätt korkat att förstöra sin "bower" så fort man uppvaktar en hona. Djur där hanen inte biddrar med något mer än gener till avkomman brukar ha en massa kuf för sig. Läs t ex Kens artikel om Malawiciklider i förra CB. Jag kom ihåg att jag inte tyckte att det såg sjukt ut men rätt fånigt och väldigt långt ifrån pampigt, vilket många andra firrar av samma typ ofta är vid uppvaktning.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Mycket intressant!
                              Jo fånigt är nog rätt ordval, jämfört med jaguarerna som jag nu senast hade som pumpade vatten så sanden yrde i stora moln så kändes det lite fjesigt med detta "hundsvans"-viftande natalhanen sysslade med.
                              Men när allt kommer till kritan så kanske det är en väldigt genomtänkt metod så jag tycker det här gjorde arten ännu intressantare.

Det jobbiga är att jag nu vill ha sand i karet...

Mvh Fredrik
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
                                • April 2002
                                • 14633

citat:Jo fånigt är nog rätt ordval, jämfört med jaguarerna som jag nu senast hade som pumpade vatten så sanden yrde i stora moln så kändes det lite fjesigt med detta "hundsvans"-viftande natalhanen sysslade med.
                                Fast jaguarhanen säger inte nödvändigtvis samma sak. Han kanske säger "Jag är jättestark och därför väldigt bra på att försvara dina barn och det kan jag bevisa genom att skicka massor av vatten på dig" medan natalen säger "kolla vilken lite kufisk grej jag gör med min stjärt och det kräver precision vilket i sin tur kräver att jag är frisk och på det kan du se vilka fantastiska gener jag har. Annars är det sexigt och du vill väl få sexiga söner?".
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...