Varför har discusar spasmer i fenorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miladea

    Varför har discusar spasmer i fenorna?

    Hej alla fiskfolk!
    jag har precis skaffat två Red turqose discus, de är ca 8cm på höjden. (är det föresten på höjden el längden man mäter?)

    På sista tiden har jag lagt märke till att de rycker med fenorna, Mest med de 2 smala längst fram på undersidan, fast även med de andra fenorna ibland. De liksom darrar med dom i några sekunder, ser ut som spasmer Först trodde jag att det var för strömt men de gör det även när filtret är av.

    Är de sjuka eller är det bara normalt skumt simbetende,eller kanske någon parningsgrej?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Kan vara något som stör dem. Jag skulle tippa på en av tre saker, nån parasit, nitrit eller klor. Vattenbyte + salt kan vara en lösning, men hör med någon mer erfaren först.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Miladea

      #3
      hmmm... nitrit halten har jag testat den är ca 0,1mg N/L. Jag bytar 20% av vattnet o damsuger botten var till varannan dag, rensar filtret varannan vecka.

      Har en vattentank där jag filtrerar bytesvattnet i 24h genom ett svampfilter innan jag byter. Kan det finnas klor kvar ändå?

      Om det är nån parasit ska jag då byta mer av vattnet än 20% för jag kan väl inte byta mycket oftare än jag gör redan, då hinner inte vattnet genomluftas.

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #4
        Beror ju lite på HUR dom rycker. Mina scalarer (som är en rätt lik fisk) använder sina bröstfenor (det är det dom långa heter va?) till att signalera till varandra inom gruppen dom används även flitigt under yngelvården. Kan ju ha med att göra att dom har blivit äldre och har ett mer vuxet beteende?

        Detta gäller då scalarer och antar bara att discusar fungerar på ett liknande sett.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • petrol
          Användare
          • July 2002
          • 167

          #5
          Jag tycker inte att du behöver byta mer vatten än vad du gör.
          Funderar lite på (utan att veta vad du har för filteranläggning)om det är så bra att göra rent filtret så ofta. Tänker främmst på att ett väl fungerande filter blir stört av att man tvättar det för ofta.

          Själv byter jag cirka 25% varannan vecka och rengör filtret när jag ser att det inte "blåser" som det ska, ca var fjärde månad.
          Har visserligen ett stort kar och endast sex vuxna diskusar (+ 10 vuxna Scalare, Tetror, Malar mm) så de har mycket vatten "per skalle".

          Ser de friska ut förutom darrningarna? vilken temp går de i?
          Mvh
          Petter
          Nu med ett 3 meters revakvarium

          Kommentar

          • Miladea

            #6
            ja jag är nog kanske lite för renlig av mig. Läste nånstans att man skulle rengöra filtret 1gång i vecken men har oxå misstänkt att det kan väl inte vara så bra, kanske borde sluta med det.

            de ser friska ut för övrigt vad jag kan se, simmar runt äter bra och växer som ogräs. Kanske kliar de sig mot filter o doppvärmare men jag är inte säker om den verkligen kliar sig eller bara gillar och simma där för det är lite trångt, bra gömställe kanske.

            vattentempraturen ligger kring 29-30 (de skulle väl växa bättre då)
            kanske är för varmt så de försöker fläkta sig *ler*

            Kommentar

            • petrol
              Användare
              • July 2002
              • 167

              #7
              Tycker att allt låter bra..
              Mvh
              Petter
              Nu med ett 3 meters revakvarium

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Miladea

                hmmm... nitrit halten har jag testat den är ca 0,1mg N/L. Jag bytar 20% av vattnet o damsuger botten var till varannan dag, rensar filtret varannan vecka.
                Det va värst. Med så rent filter och så täta vattenbyten kan du få problem med både nitril och klor. Man vill inte ha FÖR RENT filter. Forsa i vattnet när du byter så försvinner en del av kloret.

                citat:Ursprungligen skickat av Miladea

                ja jag är nog kanske lite för renlig av mig. Läste nånstans att man skulle rengöra filtret 1gång i vecken men har oxå misstänkt att det kan väl inte vara så bra, kanske borde sluta med det.*
                Gör du rent filtret varje vecka? Jösses. Jag gär rent mina ungefär varannat år Då är det filterkammare iofs, menn är jag hade sånna vanliga innerfilter gjorde jag rent kanske... var tredje månad...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • lumen

                  #9
                  Jag har haft diskus i några år nu och jag skulle gissa på att det är en form av komunikation mellan diskusarna mina har hela tiden gjort så, har också sett det på diskus i zooaffärerna jag tror inte det är något att oroa sig för.

                  Kommentar

                  • Johan1
                    Användare
                    • May 2002
                    • 390

                    #10
                    Jag har aldrig sätt det.

                    Men om de rycker och har skakar till i mellanåt kan det vara parasiter. De liksom skakar och oftast slutar med att de simmar snabbt och använder filter eller en trädrot att skrapa sig emot.

                    Jag brukar inte bry mig om det utan låta dessa parasiter vara. För oftast om man medicinerar så kommer det tillbaka. Byter lite mera vatten så brukar problemen minska.

                    Självklart om det blir kris får man slå till med lite salt och i värsta fall med formalin.
                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                    Kommentar

                    • Mrsonk
                      Användare
                      • December 2002
                      • 233

                      #11
                      Tror också det är någon form av komunikation. Mina gör så imellanåt utan att de visar några tecken på parasiter.
                      Oscar Cederqvist
                      -----------------

                      Kommentar

                      Arbetssätt...