GH-värde?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

GH-värde?

Jag undrar hur man enklast höjer sitt GH-värde. Som det är nu tillsätter jag grovsalt, ca 50 gram per 100-liter. Höjer det GH-värdet? Eller skall jag tillsätta bikarbonat? Och så har jag cirka två kilo kalk i bottengruset. Akvariet är på 720-liter.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1836

Varför skall du höja gh värdet? Det är väl endast mycket avancerade växtakvarister som har någon anledning att bry sig om det värdet? Och då går det inte höja på vilket sätt som helst utan då rör det sig om att mixtra med mg värdet, men mätningen sker genom gh test. I malawikar eller "vanliga" växtkar är det värdet inget att bry sig om. Koncventrera dig du på kh i stället, det är kh som stabiliserar ditt vatten.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• Matz Karlsén
      Användare
      • February 2004
      • 1127

Okey! Men är inte GH ett mått på vattnets hårdhet? Och vilket värde skall man ha på KH i ett malawikar?
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1836

GH är ett mått på vattnets hårdhet, ja. Men fiskarna bryr sig inte ett dugg om vilket GH man har i karet.
        KH vill du ha så högt som möjligt, det buffrar ph värdet så att det blir stabilt. För högt KH lider fiskarna inte av, men kanske din plånbok.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

Matz:
          I artikeln nedan så kan du bla. läsa om lämpliga vattenvärden för ett malawikar.

//Stefan Lindstedt

Kommentar

Arbetssätt...