Torkad räkmix?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Det är i skalen mycket av näringen och ämnerna som förstärker fiskens färg sitter. Jag känner till en hel del som äter det flesta räkorna och bara använder mest skal. Skälva räkköttet tror jag inte optimal föda i sig för många fiskar. -
Men mycket näring måste väll ända vara i "saften" också, från räkor, ärtor, spenat o.s.v. även fast det mesta kanske sitter i räkskalen och det, eller? tappar man inte lite näring?/DanneKommentar
-
I receptet i artikeln ersatte författaren räkköttet med kött från vitfisk. Grunreceptet är ju 50% ärtor och 50% räkor med skal.
Jag brukar själv göra samma sak. När jag använder räkor i matlagningen sparar jag skalen i frysen tills det är dags att göra räkmix. Köttet utgör ca en tredjedel av räkans vikt, så om jag har ett kilo räkrens så tillsätter jag ett halvkilo fisk.Kommentar
-
Fiskar är känsliga för härsket fett. De får leverskador. Därför kör åtminstone jag regeln att inte mata dem med något som jag själv misstänker att jag skulle kunna bli sjuk av. Dit hör räkor som legat framme ett dygn (läs torkad räkmix och frysfoder som glömts framme över natten), chips glömts i dagar i bakrutan på bilen när solen skinit (läs torrfoder på lysrampen) samt fisk som legat åratal i frysen (läs gammalt infryst frysfoder). Sedan äter man självklart inget som ändrar lukt eller konsistens. Själv kör jag "overkill" genom att förvara allt frysfoder och torrfoder i frysen förutom burkarna som jag använder dagligen. De förvarar jag i kylen. Slutligen är det inte att rekomendera att torka i ugn. Fiskarna behöver C-vitamin.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
-
Jo det va nog ett skämt hoppas jag =)/Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
http://www.gosatta.orgKommentar
Kommentar