Glaspris

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lazinko
    Användare
    • April 2004
    • 111

Glaspris

Hej, vad kostar glas i typ 6mm/kvadratmeter?
    Vid malmö
    /dan
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1840

Testa att fråga en glasmästare.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• morphide
      Användare
      • January 2004
      • 49

Ibland förundras jag av vissa svar.

Ställer man en fråga här så bör man väl ge vettiga svar??
      Eller är det bara jag som reagerar på sånt här ?!?!

Skall börja svara alla inlägg på forumet med "Ring en ciklid expert".

Om jag inte minns fel så fanns det en tråd förra veckan som behandlade ämnet angående glaspriser..

En sökning gav följande länk.. Är åtminstone en start.

/// morphide

Kommentar

• olaJ
        Användare
        • August 2003
        • 584

I malmö har jag tidigare handlat glas ute i Limhamn för följande priser/kvm.
        4mm 50:-
        6mm 75:-
        8mm 100:-
        10mm 150:-

Har inte adressen, men har för mig att det heter Malmö glasmästeri.
        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• Hank
          Användare
          • April 2002
          • 1321

Låter j-vligt billigt!!
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• olaJ
            Användare
            • August 2003
            • 584

Jo, det är väldigt billigt det vet jag, brukar ligga på minst det dubbla, nu vet jag inte om det är samma pris för alla, men det är värt att chansa, dom brukar vara väldigt tillmötesgående där.
            "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1840

citat: Ibland förundras jag av vissa svar.
              Det gör jag också

citattäller man en fråga här så bör man väl ge vettiga svar??
              NEJ, om man ställer en fråga här så bör man FÅ ett vettigt svar.

citat:Eller är det bara jag som reagerar på sånt här ?!?!
              Nej, du är inte ensamm

citatkall börja svara alla inlägg på forumet med "Ring en ciklid expert".
              Nej, ställer man en fråga här så ställer man en fråga till väldigt många ciklidexperter på en gång, vilket är klart bättre än att ringa EN ciklidexpert.

Men när det gäller prisfrågor så är det glasmästaren som vet dom exakta priserna. Generella svar såsom "jag får ge", "det kostade så mycket där och där för x antal år sedan" osv ger inget svar på frågan.
              Nu finns det ju inget forum där glasmästare möter akvarister så därför får man ringa runt och jämför priser själv. Ett tips är att kvadratmeterpriset skiljer sig flera 100% mellan de olika glasmästarna beroende på hur mycket spillglas dom har och på hur stora bitar man vill ha. Givetvis så skiljer det mellan ort också, men där har juy frågeställaren redan reservetat sig.

citat:Om jag inte minns fel så fanns det en tråd förra veckan som behandlade ämnet angående glaspriser..

En sökning gav följande länk.. Är åtminstone en start.
              http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3972&SearchTerms=glas,priser
              Om du kollar in länken du gav så näms priset för 6 mm glas till 530 kr/kvm, om du läser denna tråden så nämns priset 75 kr/kvm. Jag själv köper 6 mm glas för 350 kr/kvm. Vilket torde vara ett bevis på att den bästa källan för relevant prisinformation är en glasmästare på din ort.

OLA: Ge mig telenummret till det glasmästeriet så skall jag löpa upp allt glaset dom har hemma.

MVH
              Magnus

Kommentar

• morphide
                Användare
                • January 2004
                • 49

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

citat: Ibland förundras jag av vissa svar.
                Det gör jag också

citattäller man en fråga här så bör man väl ge vettiga svar??
                NEJ, om man ställer en fråga här så bör man FÅ ett vettigt svar.
                jajaja.. tjöta

jag lärde mig en del om glaspriser hur som helst.. å nu när man läser allt och har fakta så va mitt påhopp ganska onödigt.. sorry hur som helst.

/// morphide

Kommentar

• olaJ
                  Användare
                  • August 2003
                  • 584

Jaså du Tropfrog, har du mycket pengar som ligger och bränner eller? För det är ett av Malmös största glasmästerier så jag tror nog inte du kan köpa allt glas dom har, eller så kan du det. Blev lite osäker på om du trodde mig angående priset eller om du är lite lätt ironisk.......skit samma i alla fall är det det pris jag betalt för glaset och jag känner folk som FORTFARANDE handlar glas där till samma pris. Men jag tror i ärlighetens namn inte att ni får samma priser som vi får, men om ni får det till dubbla priset så har ni ändå gjort en bra affär, eller hur?

Kommentar

• Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

Förbannat dum tråd förutom ursprungsfrågan. Det är väl ändå väldigt bra att ställa frågan om glaspriser just för att se om du fått helt galna priser av glasmästarn eller att man får lite referenser om vad det bör kosta.

Hur som helst låter ju 150:-/m2 för 10mm ofantligt billigt. Hade det vart lite kortare avstånd hade jag slängt mig i bilen för att handla. Jag själv köpte för ett tag sedan 8mm glas av en, så vitt jag tror, bra kontakt. En tusenlapp blev kostnaden för ett kar på 150x40x50 med täckglas.

Tony Englund

Kommentar

• Lazinko
                      Användare
                      • April 2004
                      • 111

Oh fan, får se om det stämmer. ringer imorgon
                      /dan

Kommentar

• johanlidman
                        Användare
                        • February 2004
                        • 118

Här i västerås så kostar glaset till ett akvarium på ca 80liter (40x40x45cm i 6mm glas) 500kr. Uppe i Piteå där jag kommer ifrån fick jag köpa glaset till ett akvarium på 84x44x60cm och 10mm glas för 700kr.

Mvh
                        Johan Lidman
                        Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

Kommentar

• Aldebaran

Glasmästarens son kan informera om att 10 mm float kostar 600-850 kr/m2(direktglas/pilkington) netto,dvs moms tillkommer.
                          150 kr/m2 är otroligt billigt.Får ni köpa glas för det priset är det bara att grattulera.
                          Ps. Får informera gubben om Malmö *L*

Kommentar

• Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 1913

Hoho håller med Tony,
                            Tropfrog du tror inte redan ganska många här har ringt runt till glasmästare ?? så slipper han göra det med så kan dom som redan gjort det svara på vad priset ligger på ungefär,
                            När jag ringde runt till ett 20tal affärer så låg priset ungefär såhär
                            10mm 1200-1900 kvm
                            12mm 1500-2600 kvm
                            och på ett ställ så skulle jag få för nästan inköpspris så att ett 1390liters akvarium med måtten 290x80x60 skulle gå på 10000:- med allting (täckglas,tvärsteg o.s.v)

Affärerna låg i Degerfors,Karlskoga,Örebro och Karlstad

Kommentar

• Hank
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1321

Hur som helst.....
                              Det verkar som om man bara vill ha mindre bitar,typ 60x40cm.,så kan man få det hur billigt som helst,beroende på vad dom har för "spill" hemma...
                              /#378 Hank
                              Zoonen:
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

Arbetssätt...