Gymnogeophagus balzanii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    #31
    Hej!

    Hål i huvudet sjukan är tyvärr vanlig hos jordätare.

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • sydamerikanen
      Användare
      • October 2005
      • 108

      #32
      Ursprungligen postat av olof
      Hej!

      Hål i huvudet sjukan är tyvärr vanlig hos jordätare.

      Mvh

      olof
      Ok. Är det bakterier eller parasiter?
      Hur behandlar man? Baktopur eller?
      375L Sydamerika med rötter och växter
      stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
      2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

      Min Zoon

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

        #33
        Hej!

        Jag är absolut inte bra på sjukdomar eller medicinering men jag tror att det beror på flagelater och att man medicinerar med tex hexamin.

        Mvh

        Olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • wofflan
          NCS Medlem
          • September 2003
          • 660

          #34
          Ursprungligen postat av Jonas E
          Jag har 6st ungdjur på 5-6cm och en Vf hane som jag köpte på Sandby ciklidhobby. Riktigt fina fiskar, är väldigt nöjd med dem.

          Innan var de små ganska skygga av sig men nu när jag släppte över vf hannen har alla tuffat till sig och är framme hela tiden.
          Kul att det gick bra medn VF hanen Jonas, borde ta och koma hem till dig och kolla in dina kar
          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

            #35
            Du är välkommen Fredrik, bara slå en signal när du har tid över.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • sydamerikanen
              Användare
              • October 2005
              • 108

              #36
              Ursprungligen postat av olof
              Hej!

              Jag är absolut inte bra på sjukdomar eller medicinering men jag tror att det beror på flagelater och att man medicinerar med tex hexamin.

              Mvh

              Olof
              Tack för tipset, Olof!
              Alla förutom den minsta har repat sig från "hål i huvudet". Tyvärr har denna även fått varbildning i ryggfenan. [:-(]

              Någon som vet mer exakt eller?!!

              Flagelater eller bakterier???
              375L Sydamerika med rötter och växter
              stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
              2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

              Min Zoon

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #37
                Vitaminer hor till det viktigaste nar det galler hal-i-huvudet. Fishtamin ar ett preparat pa marknaden. Droppa i vattnet + pa maten. Jag korde med Octozin + Fishtamin och det slutade direkt, men det blev lite arr. Stress (t ex av "styggare fisk") och dalig vattenkvalitet ar andra orsaker, men vitaminbrist ar enligt vissa nodvandigt.

                Sedan bor ni DEFINITIVT stalla sadana har fragor utanfor arttradarna. Det var bara flyt att jag rakade ga in har. Stall fragan "hal i huvudet hos jordatare" eller liknande sa far du mycket fler och battre svar.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 09 January 2006, 14:53.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

                  #38
                  Har ni något tips på bra foder till Balzaniin?

                  Just nu matar jag dem omväxlande med Koipellets(aquatic nature qiuck growth, ganska mycket vegetabilier), spirulinaflingor och artmeiaflingor. Ska man kanske tillverka en speciell räkmix? Vad bör den innehålla?
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • sydamerikanen
                    Användare
                    • October 2005
                    • 108

                    #39
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Vitaminer hor till det viktigaste nar det galler hal-i-huvudet. Fishtamin ar ett preparat pa marknaden. Droppa i vattnet + pa maten. Jag korde med Octozin + Fishtamin och det slutade direkt, men det blev lite arr. Stress (t ex av "styggare fisk") och dalig vattenkvalitet ar andra orsaker, men vitaminbrist ar enligt vissa nodvandigt.

                    Sedan bor ni DEFINITIVT stalla sadana har fragor utanfor arttradarna. Det var bara flyt att jag rakade ga in har. Stall fragan "hal i huvudet hos jordatare" eller liknande sa far du mycket fler och battre svar.
                    Ola, du har rätt angående min fråga. Vitaminbrist alltså?! Är octozin mot parasiter eller?
                    Får väl införskaffa Fishtamin då.
                    375L Sydamerika med rötter och växter
                    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #40
                      Ja, Octozin ar mot parasiter. Jag testade med Flagyl utan effekt men da hade jag inte i vitaminer. Se http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=41401

                      En bekant hade kort Fishtamin + hojd temp pa Geophagus och fatt det att laka omedelbart. Firrarna hade blivit sjuka nar de gatt i ett 200 istallet for 850 nar lagenheten renoverades. Jag tror inte att han anvande octozin ocksa men han kan ha gjort det. En annan bekant korde octozin+fishtamin+temp pa Crenicichla sp. "xingu 1" men det funkade inte. Jag skulle gissa pa att hal i huvudet kan vara ett symptom pa flera olika grejer.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 10 January 2006, 11:31.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • sydamerikanen
                        Användare
                        • October 2005
                        • 108

                        #41
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Ja, Octozin ar mot parasiter. Jag testade med Flagyl utan effekt men da hade jag inte i vitaminer. Se http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=41401

                        En bekant hade kort Fishtamin + hojd temp pa Geophagus och fatt det att laka omedelbart. Firrarna hade blivit sjuka nar de gatt i ett 200 istallet for 850 nar lagenheten renoverades. Jag tror inte att han anvande octozin ocksa men han kan ha gjort det. En annan bekant korde octozin+fishtamin+temp pa Crenicichla sp. "xingu 1" men det funkade inte. Jag skulle gissa pa att hal i huvudet kan vara ett symptom pa flera olika grejer.
                        Tack för svaret, Ola!
                        Jag hade ESHA 2000 hemma som tar det mesta (parasiter, bakterier, svamp) utan att skada malarna, så jag bytte vatten och kastade i det istället. Som sagt fyra av fem Balzanii har redan repat sig innan medicin och äter med god aptit och två har tagit revir och hanen vandrar emellan och utför parningsbeteende hela tiden. Däremot har den sjuke förutom hål i huvudet även fått inflamation i ryggfenan med lite gult i som liknar var. Kanske stress eller känslighet mot miljöbyte är fallet hos mig. Tror ändå inte att vattenkvaliteten var dålig, men man vet ju aldrig... svårt att mäta mer än pH, nitirit, nitrat, GH, kH samt studera vattnet och slam i grusen direkt. Får skaffa Fishtamin idag efter jobbet.

                        OBS! Skapar ny tråd på akvariet->akvariet enligt din kommentar tidigare. Kunde använt din gamla tråd, men kan ju vara olika symtom trots allt...
                        Senast redigerad av sydamerikanen; 11 January 2006, 17:10.
                        375L Sydamerika med rötter och växter
                        stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                        2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...