Gymnogeophagus balzanii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #16
    Även mina är odlade.

    På bilderna ser man Hane, Hona, Hane.

    Tyvärr tvingas jag nu sälja dem pga separation och flytt.
    fish r friend

    Kommentar

    • Felipe
      Användare
      • April 2002
      • 327

      #17
      Tack Daniel och Olof for eran svar...tyker anda att det finns en viss skillnad mellan era och vara balzanii....har ni varit inne pa sidan och kollat??

      Ha det!
      Felipe
      Felipe

      Kommentar

      • DonPedro

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

        Även mina är odlade.

        På bilderna ser man Hane, Hona, Hane.

        Tyvärr tvingas jag nu sälja dem pga separation och flytt.
        Trist att behöva sälja dem!

        Här har du en tänkbar kund, men jag har tyvärr 40 mil till Stockholm.

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

          #19
          Felipe: flera ggr Jag antar att våra fiskar är ungdjur och fisken på bilden är vuxen? De blir ju högre med åldern.
          fish r friend

          Kommentar

          • DonPedro

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Felipe

            ...
            Kolla garna pa en hane och en hona fran Uruguay (www.aqvaterra.com).
            ...
            Felipe
            Jäklar vad fina, Felipe!!

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

              #21
              Hej!

              Självklart har jag tittat på din sida Felipe. Mycket fina fiskar. Jag har även sett dem "live" i Köpenhamn även om de inte var riktigt lika stora som dem på bilderna.

              Jag är förövrigt intresserad av att utöka min grupp så om någon kan ge tipps på butiker i södra sverige som för dessa fiskar får ni gärna posta information om detta, tex nedan...

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • April 2002
                • 327

                #22
                Hej Daniel!
                Nar jag pratar om "skillnad" sa ar det for att OAVSETT aldern verkar dina fiskar langre...och "mina" hogre...
                Detta ar ju till stor hjalp for en del inhemska akvarister som fangar vid Uruguayfloden; for dem flesta ar det nastan omojligt att se skillnad mellan ungar pa G.balzanii och G.australis....om det nu inte vore for att "vara" balzanii ar hoga redan som sma.
                Men....sjalvklart maste det vara en hel del skillnad mellan uruguayanska balzanii och populationer fran betydligt hogre upp i kontinenten??
                Arligt talat sa ar det valdigt fa som tror att det finns balzanii sa pass soderut....men det gor det (och aret runt for den delen).

                Hoppas ni kan behalla eran balzanii for att det ar valdigt fina fiskar!!

                Felipe
                Felipe

                Kommentar

                • Corduroy
                  Användare
                  • April 2004
                  • 26

                  #23
                  Måste bara berätta...mina Balzanii leker! Honan la ägg igår, skoj. Mindre skoj: Äggen var borta imorse, jag misstänker min chokladmal men denne borde ha blivit bortjagad av honan om den kommit för nära. Kanske har hanen eller honan käkat upp dom själva, vad vet jag. Har era Balzanii lekt?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=174958

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

                    #24
                    tror inte en balzanii har en chans mot en chokladmal. FI's stora jaguarer klarade inte att försvara ägg å yngel mot dom.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Corduroy
                      Användare
                      • April 2004
                      • 26

                      #25
                      Ojdå. Visste inte att dom var så tuffa... Lite sugen på att göra mig av med firren, den är iof rättså cool men jag har hellre balzaniiyngel.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=174958

                      Kommentar

                      • Corduroy
                        Användare
                        • April 2004
                        • 26

                        #26
                        Tänkte sparka igång en snart ett år gammal tråd...

                        Hur går det med era Balzanii? Har ni några nya bilder? Hur stora är dom?

                        Min hane är nu ca 13 cm lång och har fått ordentliga fenförlängningar på rygg och bakfenan. Förlängningen på ryggfenan är ca 5 cm! Mina två honor har inte växt så mycket och ligger på ca 7 cm. Honorna turas om och lägger ägg ca 1 ggr per månad men dom har aldrig hunnit kläckas pga dom är så dåliga på att försvara dom. Jag vet inte heller om hanen befruktat dom.

                        Jag återkommer med bilder.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=174958

                        Kommentar

                        • DonPedro

                          #27
                          Hoppas du får en kull som klarar sig, Corduroy!

                          Startade den här tråden, men har inte fått tag i nån Balzanii än... tung deal att bo långt från större handlare

                          Kommentar

                          • sydamerikanen
                            Användare
                            • October 2005
                            • 108

                            #28
                            Sparkar väl på denna tråd en 2:a gång då...

                            Införskaffade 5 balzanii på Akvarietjänst i Malmö precis innan julafton och de är mellan 7-9 cm. De uppgavs vara VF och är mycket fina. Verkar vara tre hanar och 2 honor hittills. "Hanarna" har tydliga blåprickiga buk- och analfenor samt lite rött på ryggfenan med en snygg tydligare svart rand på toppen. Honorna är mest bara svart och ljusa utan färger.

                            Den största hanen har redan utvecklat en jättestor "pannbula" som ju karakteriserar denna art. Proportionerligt större än corduroy:s. De två honorna har börjat vakta revir en aning redan och den största hanen jagar bort de 2 andra hanarna hela tiden och gör parningsritualer emot honorna, men än inga ägg. Jag ska lägga in lite bilder snart... [:-)]

                            De är väldigt rädda precis som Daniel skrivit tidigare här om man närmar sig akvariet eller flyttar algmagneten. Annars väldigt pigga och ständigt framme och nyfikna.

                            Bortsett från att det äter med god aptit och börjat visa parningstecken, så har de fått små hål i huvudet för någon vecka sedan. "Hål i huvudet"-sjukan antar jag?! Först skulle jag medicinera med bakteriedödande Sera Baktopur, men sedan verkar det gula (som liknar blod-var) i "hålen" på vissa av dem ha försvunnit och även vissa hål, så jag avvaktar än så länge. Är det vanligt med "hål i huvudet"-sjukan på jordätare i allmänhet? Lite skraj för att de skulle bli sämre igen, men jag vill samtidigt inte förstöra resten av mina nyttiga bakterier i akvariet om de återhämtar sig... [:-S]
                            Lite tips här tack?!
                            Senast redigerad av sydamerikanen; 04 January 2006, 00:51.
                            375L Sydamerika med rötter och växter
                            stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                            2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • sydamerikanen
                              Användare
                              • October 2005
                              • 108

                              #29
                              Inga bra bilder tagna med kameramobilen, men anar ändå färgprkten och ser tydligt puckeln på denna hane, som bara mäter knappt 9 cm.

                              balzaniibilder

                              Ingen som kan svara mig på min tidigare fråga om "hål i huvudet" är vanligt hos jordätare?
                              375L Sydamerika med rötter och växter
                              stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                              2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

                                #30
                                Jag har 6st ungdjur på 5-6cm och en Vf hane som jag köpte på Sandby ciklidhobby. Riktigt fina fiskar, är väldigt nöjd med dem.

                                Innan var de små ganska skygga av sig men nu när jag släppte över vf hannen har alla tuffat till sig och är framme hela tiden.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...