If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hål i huvudet sjukan är tyvärr vanlig hos jordätare.
Mvh
olof
Ok. Är det bakterier eller parasiter?
Hur behandlar man? Baktopur eller?
375L Sydamerika med rötter och växter
stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)
Jag är absolut inte bra på sjukdomar eller medicinering men jag tror att det beror på flagelater och att man medicinerar med tex hexamin.
Mvh
Olof
Tack för tipset, Olof!
Alla förutom den minsta har repat sig från "hål i huvudet". Tyvärr har denna även fått varbildning i ryggfenan. [:-(]
Någon som vet mer exakt eller?!!
Flagelater eller bakterier???
stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
Vitaminer hor till det viktigaste nar det galler hal-i-huvudet. Fishtamin ar ett preparat pa marknaden. Droppa i vattnet + pa maten. Jag korde med Octozin + Fishtamin och det slutade direkt, men det blev lite arr. Stress (t ex av "styggare fisk") och dalig vattenkvalitet ar andra orsaker, men vitaminbrist ar enligt vissa nodvandigt.
Sedan bor ni DEFINITIVT stalla sadana har fragor utanfor arttradarna. Det var bara flyt att jag rakade ga in har. Stall fragan "hal i huvudet hos jordatare" eller liknande sa far du mycket fler och battre svar.
Senast redigerad av Ola Svensson; 09 January 2006, 14:53.
Just nu matar jag dem omväxlande med Koipellets(aquatic nature qiuck growth, ganska mycket vegetabilier), spirulinaflingor och artmeiaflingor. Ska man kanske tillverka en speciell räkmix? Vad bör den innehålla?
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Vitaminer hor till det viktigaste nar det galler hal-i-huvudet. Fishtamin ar ett preparat pa marknaden. Droppa i vattnet + pa maten. Jag korde med Octozin + Fishtamin och det slutade direkt, men det blev lite arr. Stress (t ex av "styggare fisk") och dalig vattenkvalitet ar andra orsaker, men vitaminbrist ar enligt vissa nodvandigt.
Sedan bor ni DEFINITIVT stalla sadana har fragor utanfor arttradarna. Det var bara flyt att jag rakade ga in har. Stall fragan "hal i huvudet hos jordatare" eller liknande sa far du mycket fler och battre svar.
Ola, du har rätt angående min fråga. Vitaminbrist alltså?! Är octozin mot parasiter eller?
Får väl införskaffa Fishtamin då.
En bekant hade kort Fishtamin + hojd temp pa Geophagus och fatt det att laka omedelbart. Firrarna hade blivit sjuka nar de gatt i ett 200 istallet for 850 nar lagenheten renoverades. Jag tror inte att han anvande octozin ocksa men han kan ha gjort det. En annan bekant korde octozin+fishtamin+temp pa Crenicichla sp. "xingu 1" men det funkade inte. Jag skulle gissa pa att hal i huvudet kan vara ett symptom pa flera olika grejer.
Senast redigerad av Ola Svensson; 10 January 2006, 11:31.
En bekant hade kort Fishtamin + hojd temp pa Geophagus och fatt det att laka omedelbart. Firrarna hade blivit sjuka nar de gatt i ett 200 istallet for 850 nar lagenheten renoverades. Jag tror inte att han anvande octozin ocksa men han kan ha gjort det. En annan bekant korde octozin+fishtamin+temp pa Crenicichla sp. "xingu 1" men det funkade inte. Jag skulle gissa pa att hal i huvudet kan vara ett symptom pa flera olika grejer.
Tack för svaret, Ola!
Jag hade ESHA 2000 hemma som tar det mesta (parasiter, bakterier, svamp) utan att skada malarna, så jag bytte vatten och kastade i det istället. Som sagt fyra av fem Balzanii har redan repat sig innan medicin och äter med god aptit och två har tagit revir och hanen vandrar emellan och utför parningsbeteende hela tiden. Däremot har den sjuke förutom hål i huvudet även fått inflamation i ryggfenan med lite gult i som liknar var. Kanske stress eller känslighet mot miljöbyte är fallet hos mig. Tror ändå inte att vattenkvaliteten var dålig, men man vet ju aldrig... svårt att mäta mer än pH, nitirit, nitrat, GH, kH samt studera vattnet och slam i grusen direkt. Får skaffa Fishtamin idag efter jobbet.
OBS! Skapar ny tråd på akvariet->akvariet enligt din kommentar tidigare. Kunde använt din gamla tråd, men kan ju vara olika symtom trots allt...
Senast redigerad av sydamerikanen; 11 January 2006, 17:10.
Kommentar