Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaN
    Användare
    • January 2004
    • 14

    Ancistrus

    Hej

    Jag har ett par ancistrus malar där hanen senaste 2 dagarna har gömt sig i en hålighet i en rot där han ligger och fläktar med fenorna, han är knappt ut ur grottan ens för att äta...skulle tro att han vaktar rom (hoppas jag), men det jag nu undrar är hur lång tid det tar innan det blir små yngel och hur många det kan tänkas bli? tänkte låta dem sköta det själva så jag kommer inte att ta upp några fiskar, är väl det bästa att göra så.

    Har inga andra fiskar i akvariet just nu, så vore tacksam om någon kunde komma med förslag på någon rolig fisk, har haft rödzebror som jag tyckte mycket om så något i den storleken, med mycket färg och ganska lättodlad...
    / Maria
  • peter1904
    Användare
    • February 2003
    • 34

    #2
    Han ligger med all säkerhet och fläktar rom. Min hanne brukar släppa ut ynglena efter knappt 2 veckor. Hur många du får beror mycket på storelken på honan. 25-40 st tror jag det blev första gången för mitt par.

    Kommentar

    • Vizir
      Användare
      • April 2004
      • 19

      #3
      Du kan ju ha någon ovanlig levandefödare, t.ex. Ameca splendens,
      Xenotoca eiseni, Ilyodon whitei, Goodea atripinnis, Chapalichthys
      pardalis t.ex...
      eller någon killi-art..
      STOR kunskap enligt mig, LITEN kunskap enligt er!

      Kommentar

      • Johan W
        Användare
        • May 2004
        • 266

        #4
        Mina Ancistrusar lekte i ciklidakvariet. Rommen kläcktes på 5 dagar. För att ynglen inte skulle bli uppätna så fort de lämnat hålan tog jag upp roten och "skakade" ur ynglen så fort gulesäcken var borta (ca 3-4 ytterligare dagar). Det blev ca 30 stycken (honan var 7 cm). Tyvärr dog honan strax efter leken... Och någon vecka senare även de två andra honorna. Nu går ancistrusynglen i ett 60l tillsammans med tuppkamsyngel. De är helt tokiga i ärtor (där det tunna skalet tagits bort).

        >MariaN
        Hur stort är akvariet? Vad har du för vatten?

        Kommentar

        • MariaN
          Användare
          • January 2004
          • 14

          #5
          Det har inte blivit några yngel, vet inte vad som har hänt, men någon måste ha ätit rommen, om den ens var någon...hanen låg typ 5-6 dagar och fläktade med fenorna i en hålighet i roten...men nu har han lämnat roten sedan några dagar och det verkar inte finnas några yngel, såg verkligen ut som han vaktade rom...

          Funderar på en grupp fjärilsciklider, de verkar mycket färggranna och lugna, kan det vara lämpligt med typ 6 stycken och går det se skillnad på hane och hona?

          Har ett akvarium på bara 375 liter, men vill inte ha så många fiskar i det så det ser trångt ut utan mera rogivande.
          / Maria

          Kommentar

          Arbetssätt...