Eheim 2260

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • April 2002
    • 61

    Eheim 2260

    Är användarna nöjda med klassikerna Eheim 2250 och 2260? Har själv endast erfarenhet av professional-serien och tycker de är bra. Vore intressant att höra erfarenheter av dessa ovan nämnda innan jag skaffar dem själv.

    Erik P
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    Halvnöjd är jag iaf...Fördelar är juh att dom rymmer mycket filtermatrial..
    Men nackdelar är att det är otroligt svårt att få dom tysta..Och har man kåpan på så är det nästintill omöjligt att få dom tysta..

    Kommentar

    • daniel60
      Användare
      • March 2003
      • 527

      #3
      Min 2250 är knäpptyst, utan att jag trixat med den. Och jättevolymen i filtret förlåter definitivt att den är lite åbäkig att rengöra.
      mvh Daniel
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

        #4
        Jag är nöjd med både 2250 och 2260.
        Men jag blev smått förskräckt när jag köpte mitt (andra) 2260 filter. Ljudnivån på den var mycket hög och när jag därtill skulle ha filtret i samma rum som jag sover i så var det nära att jag körde tillbaka till affären för att lämna tillbaka filtret.
        Som tur är gjorde jag inte det och efter att ha "grejat lite" med det och när det gått ett par veckor så blev ljudnivån istället fullt acceptabel.
        Dom är bökiga att rengöra men eftersom det är mycket sällan som jag gör rent filtrena så ser jag inte det som något problem.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #5
          Min 2250 är mycket tyst och jag har även kåpan på som inte vibrerar alls på min som tur är, i övrigt har jag haft den för kort tid (2 månader)för att yttra mig om filtrerings kapaciteten men den verkar göra sitt jobb.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • January 2003
            • 513

            #6
            Vad kan en Eheim 2326 ligga på i pris??

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #7
              Menar du 2226??
              I så fall kostar den ungefär 1000-1600 beronde på vart man köper den,

              Kommentar

              • Mathias-D
                Styrelsemedlem
                • January 2003
                • 513

                #8
                Denna: http://www.eheim.com/Zubehoer.cgi?Mo...er=Gesamtliste

                Kommentar

                • Mattias Nilsson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 467

                  #9
                  jag sällar mig till de nöjda ägarna, har en 2250 som funkar kanon. Har dock inte haft den så länge så jag vet inte hur de är att rengöra... Tilläggas bör kanske oxå att kranar till slangarna inte är billiga!!!! Inslangens dimension är 25/34, den kranen är den största Eheim har, går loss på runt 600kr.....
                  Mvh
                  Mattias

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                  Kommentar

                  • Lazinko
                    Användare
                    • April 2004
                    • 111

                    #10
                    Verkar som 2250 funkar bra och 2260 låter.
                    /dan

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Mattias Nilsson

                      jag sällar mig till de nöjda ägarna, har en 2250 som funkar kanon. Har dock inte haft den så länge så jag vet inte hur de är att rengöra... Tilläggas bör kanske oxå att kranar till slangarna inte är billiga!!!! Inslangens dimension är 25/34, den kranen är den största Eheim har, går loss på runt 600kr.....
                      Kolla de tyska internet sidorna. Där går det att pressa priserna ganska bra. Jag sparade nästan 200 kr på att köpa kranar till mitt 2217 som för övrigt funkar perfekt. Det ljudlöst, man tror inte att det är igång ens.

                      Mvh
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • April 2002
                        • 880

                        #12
                        Misstänker att det är lite för generaliserande att säga att 2250 är tyst och 2260 låter.
                        Det är nog väldigt olika från filter till filter om det skall låta eller inte.
                        Hade ett 2250 en period som jag var tvungen att ta bort kåpan på, och en period var jag även tvungen att ha ett spännband runt hela härligheten för att det skulle bli tyst
                        Att det lät om den då, berodde på att två av de vibrationsdämpande fötterna som sitter mellan plattan som pumphuvudet sitter på och filterburken var av, annars var den tyst.
                        Dock var dubbelkranen till 1"-slangen duktigt dyr, men det är ju en sak för sig.

                        Kommentar

                        • GurraG
                          Användare
                          • January 2004
                          • 75

                          #13
                          Hej !!
                          Har både ett 2250 o ett 2260 , här kommer mina åsikter:

                          Mitt 2250 är helt tyst, o funkar kanon bra men.... jag har det
                          till ett 500L akvarium. Tycker att det är lite för dåligt 'tryck'
                          i det. Ser inga problem med rengörning om man har lite kranar(inte billiga), bra filter volym.

                          mitt 2260 !! låter som ett kraftverk !! har byggt en isolerad box
                          för att få ner ljudet till något som är ok.
                          i övrigt är det verkligen ett 'kraftverk' över förväntan. både rengör o cirkulerar vattnet i mitt 1350L(3m långt). övriga omdömmen samma som ovan !!
                          //Gunnar
                          Dygnet har 24 timmar ...minst !
                          Gunnar

                          Kommentar

                          • Karon
                            Användare
                            • April 2002
                            • 880

                            #14
                            Det sitter ju två anslutningar för slangar i botten på 2260:an, vad är det tänkt att man skall ha den andra till, avtappning/påfyllning eller vad ?

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

                              #15
                              Det e nog för att kunna köra det åt andra hållet o rensa det utan att behöva skruva isär det.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...