Har beställt UV-C och ett nytt ytterfilter nu..ska bli spännande å se om det hjälper...
Dimma
Kollaps
X
-
-
-
-
Jag köpte ett Deltec UV-C T5 20 w...Kommentar
-
Långlivad tråd!!!
Jag körde två omgångar med aktivt kol 2 + 2 veckor i rad har haft kristallklart vatten sedan dess. Däremot dröjer det innan jag ger mig på bikarbonat. Min kostnad blev ca 250:-. Sparar på min investering i UV-filter.
Mvh
HasseKommentar
-
Installerat filtret nu och återkommer med resultatet...Kommentar
-
Det ska bli intressant att följa Niklas. Jag har ju en betydligt vekare UV-C än du, men jag tycker att det skett förändring i akvariet sedan jag började använda det.
Glasklart vatten och inte tillstymmelse till sjukdom.Kommentar
-
Tricella: Vad har du för UV-C och pumpkapacitet ?
Dröjde det länge innan du såg en förbättring?
Har för mig att du skrev att mörkläggning är gratis..
Men jag skrev ju iofs. att det funkade för mig med finare filtermaterial i pumpen så..*S* (var nog en förhoppning efter det sett bra ut några dar)Kommentar
-
Jepp. Det gick ganska snabbt. Enligt brux så skulle det ta ca 10-14 dagar innan jag märkte effekt, men jag märkte redan skillnad efter ca 6-7 dagar. Jag har dock en "svag" UV-C på 5W. Den tar inte allt som din troligen skall klara av men den verkar vara duktigt funktionell av det jag hittills sett.
Jag kan ha sagt att mörkläggning är gratis....hehe...för det är det ju...men det var inte av någon dimma som jag skaffade UV-C. Det var enbart pga att jag ville förbättra miljön för fiskarna och för de Tropheus som jag var på G att skaffa. Av någon anledning har jag haft missflyt tidigare med just Tropheus...jag tänkte att detta kanske kunde hjälpa mig på vägen att lyckas.
Det ser ut att bli ett bra utfall...Kommentar
-
3:e dagen och det blir bara bättre och bättre...Kommentar
-
Såg inte någon som kommenterat detta.
citat:Ursprungligen skickat av deelay
Jag får det bara när jag kör med bikarbonat, kan det va så att det "jäser" och det sedan blir föda till infusionsdjuren?
Sedan läste jag att vissa infusionsdjur endast bildar kolonier vid höga phvärden, nån som kan kommentera nått om det?
Bikarbonaten har inget med infusorierna att göra, men ett högt ph-värde är en av de faktorer som ger infusorier. Det låter bättre att ta bort någon av de andra faktorerna än att sluta med bikarbonet och därmed sänka Ph-värdet.Kommentar
Kommentar