mmm, får nog ta mig en funderare på det här med UV-filter ja, tänkte ju jag skulle slippa det men...finns det någon bra beskrivning hur man går till väga när man installerar ett sådant och vad man ska tänka på som t.ex. storlek i förhållande till literantal på kar och pump..? Kanske du Stelin? ...verkade ju funka för dig...
Dimma
Kollaps
X
-
-
Det är inte några konstigheter med att installera filtret. Man behöver något för att pumpa upp vattnet till och genom uv filtret. Jag kopplade mitt uv-filter så att vattnet först filtrerades på vanligt sätt genom ett ytterfilter. Utblåset på ytterfiltret kopplade jag sedan med en slang in i uv-filtret för att sedan ledas ner i karet igen. (Det går såklart lika bra att använda ett innerfilter för att pumpa upp vattnet till uv-filtret.)
Mitt uv-filter har jag haft några år. Men har bara vid några enstaka tillfällen använt det tills nu.Det är ett uv-filter som egentligen är tänkt att ha till dammar.
Men skulle jag köpa nytt nu så hade det istället blivit ett som är mer avsett för akvariebruk(dom är tydligen mer effektiva). Typ sådana som cichlidcentret säljer. Rekommendationer på vilket uv-filter(när det gäller vectons) man bör välja till vilken akvariestorlek står också på sidan. Rekommendationer för pumpflöde genom vectons uv-filter hittar du på den länken jag skrev längst ned. Oavsett vilket märke det gäller så står det oftast rekommendationer på tillverkarens hemsida.
(En bild på hur jag kopplade mitt uv-filter kommer snart att finnas på min hemsida)//Stefan LindstedtKommentar
-
Dimma!!!! Frustration och elände. Har också drabbats av detta fenomen. Jag var på akvarieleasing i Sumpan i onsdags och fick lite råd och dåd, både av personal och en kund. Ett av råden var att införskaffa UV-filter, ett annat var att täcka över akvariet, slänga i växter etc. En av teorierna från kunden var att han tror att infusorierna gillar ammoniumtoppar, stämmer kanske då jag fick problemet först när jag började med bikorbonat.
Jag har i alla fall slängt i en rot med javaormbunke i mitt malawikakar och täckt det med ett stort lakan. Efter två dygn verkar det som dimman har lagt sig kör ett par dagar till.
Jag undrar om den här våren med så mkt vackert väder har varit gynnsamt för våra "kära" infusorier. Någon som har en teori??
HKommentar
-
citat:En av teorierna från kunden var att han tror att infusorierna gillar ammoniumtoppar, stämmer kanske då jag fick problemet först när jag började med bikorbonat.
MVH
magnusKommentar
-
Det kan vara så att jag minns fel och han sa ammoniak. Oavsett, det som är intressant är att problemen startade efter att jag började med bikarbonat. Är den vita dimman mer vanlig på våren???Kommentar
-
Det vore väldigt intressant att få veta var problemet kommer från...(antar att det kan bero på flera olika faktorer) så iaf. man gjort nå`t galet som man kan undvika OM man får bukt med det...Kommentar
-
-
Kommentar
-
Körde igång ett ytterfilter (fluval 403) med filtervadd...
Dagen efter var karet klart igen...
Antar att i mitt fall så funkade inte filtreringen med filtermatta(fyrkanter) bakom fitermodulerna som det var tänkt...kanske kan funka när det kommit igång med bakteriekulturen...Kommentar
-
Får man fråga varför så många har i bikarbonat, är det för att höja PH värdet eller hålla det uppe.
Tomas Wallengren
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029Kommentar
-
-
Bikarbonat är till för att höja pH. Utifrån tidigare diskussioner på nätet så varierar mängden om hur mkt. Tror att man skall vara försiktig och framförallt kontrollera pH under en tid innan man börjar laborera. Annars kan man som jag gynna infusorier (egen och några andras teori).
HKommentar
-
I Habo har vi ett Ph runt 8, flytta hit!!!Tomas Wallengren
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029Kommentar
-
-
Kommentar