Pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tli0817
    Användare
    • March 2004
    • 207

    #16
    Okej, förstår..Jo, nämen jag ska nog ha en ganska kort slang och sedan under pumpen på en lägre nivå, så lite borde jag nog få ut..men som du säger så är det nog inte mycket.

    Tips på hur jag gör för att få lite högre tryck?

    Kommentar

    • jowa
      Användare
      • February 2004
      • 194

      #17
      Var du sätter utblåset på slangen spelar mindre roll eftersom bägge utblåsen mynnar i samma media med samma statiska tryck. Att trycket sedan är lite större nere vid botten är inget att bry sig om när det handlar om några dm (antar jag). vad du däremot kan göra är att försöka hitta en så glatt slang som möjligt och gärna en med så stor innerdiameter du tycker dig kunna använda. På så sätt minskar du tryckfallet i slangen och flödet ökar.

      Sätter du något för det hål som mynnar rakt ut i akvariet, t ex siliconar fast en bit plast eller likn så ökar du tryckfallet där och mer vatten kan passera genom slangen. Sätt inte igen för mycket bara för då minskar du flödet från hela pumpen och det vill du inte.

      Det finns inget sätt att få ut högre tryck ifrån den pump du redan har (om du inte har frekvensomformare etc) så du för ägna dig åt att försöka laborera med tryckfallet tills du blir nöjd med flödesfördelningen.
      http://hem.bredband.net/aquascene

      Kommentar

      • tli0817
        Användare
        • March 2004
        • 207

        #18
        Okej! Tacksam för svaret!
        MvH/tobbe

        Kommentar

        Arbetssätt...