Pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tli0817
    Användare
    • March 2004
    • 207

    Pump

    Jag har nu en Eheim pump som gör 1200 L i timmen till mitt 400 L malwi kar. Kan jag köpa en till pump att ha i andra sidan karet eller blir det fö mycket? Skulle gärna vilja ha lite strömmande mot bakrunden. + att jag nu rensar akvariet kanske ca 1 gång var tredje vecka..eller ibland en gång per månad
  • Lazinko
    Användare
    • April 2004
    • 111

    #2
    Borde gå bra
    /dan

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 1913

      #3
      Det beror på vad den andra pumpen pumpar...Men 6-10ggr i cirkulation är nog inga problem...

      Kommentar

      • tli0817
        Användare
        • March 2004
        • 207

        #4
        Förlåt,..6-10 vadå?

        Kommentar

        • Lazinko
          Användare
          • April 2004
          • 111

          #5
          6-10 x akvariets literantal
          så om det är 540 liter så är typ 4000l/h lagom
          /dan

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Visst kan det vara bra med cirkulation, men det är viktigare med filtreringskapacitet. Det är iallafall min åsikt...

            Kommentar

            • Oasis
              Användare
              • April 2004
              • 83

              #7
              kanske låter skitdumt men om man har två filter på var sin sida om karet, motverkar inte de varandra så det blir lustig turbulens på mitten? borde man inte rikta utblåsen så att de inte motverkar varandras strömmar?
              /Danne

              Kommentar

              • Fiskar.nu
                Användare
                • September 2003
                • 442

                #8
                Tycker jag också, då kommer dom flesta smuts att hamna i mitten liksom.
                375 liter till L-malar

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #9
                  Det är inga större problem, det är ju inte så att fiskarna kommer sugas in i nån oändlig spiraltornado direkt. Du kan rikta dem hur du vill anser jag, sålänge du riktar dem mot ytan.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 1913

                    #10
                    citat:Visst kan det vara bra med cirkulation, men det är viktigare med filtreringskapacitet. Det är iallafall min åsikt...
                    hehe jo men han fråga inte ens nått annat än om cirkulation så därför svara vi bara på hans frågor.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Jepp...vet det Henke. Men det gör ju aldrig något att man fyller i mer vad någon frågar efter...

                      Det är lite för enkelt att bara tänka på cirkulation och att det optimerar vattnet för fiskarna...filtreringens funktion är minst lika viktigt...nej...viktigare! Det är inte alltid som det förs fram i diskussioner om pumpval osv...

                      Kommentar

                      • tli0817
                        Användare
                        • March 2004
                        • 207

                        #12
                        6-10 ggr litern okej,tack låter bra=)Asså jag räknade liksom med att om jag skaffar en till pump så får jag ju ett ytterligare filter på köpet som hjälper till=)

                        Tror inte heller att det borde bli problem vid mitten, kändes konstigt att dubbla filter skulle försämra balansen..men vet inte, tyck gärna till!

                        Kommentar

                        • tli0817
                          Användare
                          • March 2004
                          • 207

                          #13
                          Från det ena till det andra! Om jag köper en till pump som får göra det vanliga jobbet vid ytan så planerar jag detta för den andra pumpen:

                          pumpen delar på utblåset, så här: Sätter en filmrulleburk som munstycke med 2st utgångar, en raktfram(vattnet går raktigenom filmrullburken och ut vi ytan som vanligt), den andra utgången är en slang som jag sätter på en lägre nivå och annan plats i karet(kanske bakom någon sten) för att få svaj på växterna i karet!

                          Låter detta som en dålig ideé? ps. slangens styrka blir inte någon värsting stråle utan endast lite extra "puff" åt miljön.

                          Kommentar

                          • jowa
                            Användare
                            • February 2004
                            • 194

                            #14
                            Vattnet kommer att fördela sig så att tryckfallet blir lika stort i båda vägarna. Du får räkna med betydligt lägre flöde fram till "slangplatsen" än rakt ut genom filmburken men med hänsyn till din sista mening så har du redan förstått det

                            Har du lång slang blir risken att flödet nästan blir lika med noll om du inte skapar tryckfall rakt fram genom att sätta något i filmburken.
                            http://hem.bredband.net/aquascene

                            Kommentar

                            • tli0817
                              Användare
                              • March 2004
                              • 207

                              #15
                              Genom att sätta något i filmburken..asså att ha ett lite för litet hål till slangen så att det ökar trycket..eller förstår inte riktigt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...