Är ciklidhobbyn en manlig hobby?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hanna
    Användare
    • April 2002
    • 118

    #31
    Då måste väl jag också visa att jag finns här. Jag är också en sån som läser det mesta på forumet men inte skriver så mycket. Jag tror att tjejer ofta är sämre än killar på visa att de finns. Även inom andra områden än hobbygrejer är det väl så att tjejer ofta är sämre på att våga ta plats och visa upp vad de kan.
    Mvh Hanna

    Kommentar

    • Linda_sthlm
      Användare
      • March 2004
      • 16

      #32
      Klart det finns en del ciklidintresserade tjejer! Själv så håller jag just nu visserligen på med diskusar och scalarer, som man kanske kan räkna till de lite snällare typerna av ciklider. Men jag och min familj har haft akvarium nästan hela mitt liv och för det mesta har det bestått av ciklider, främst malawi. Kan inte förstå varför någon tror att ciklidhobbyn är mest till för killar. I min ålder tycker jag inte det är någon könsskillnad inom akvariehobbyn. Se bara i akvarieaffärer, där jobbar det ofta minst lika många tjejer som killar. kanske är det en kvarleva från de äldre generationerna då det är många äldre "gubbar" som sitter hemma med sina stora akvarium medan frun inte har tid att ägna så mycket intresse åt en hobby. Men jag tror inte skillnaden är alls lika stor idag!

      Kommentar

      • Mohlin
        Användare
        • May 2002
        • 139

        #33
        Tror att Zaphi har ett bra svar; tjejer går kurser men engagerar sig inte i föreningar. Alltså tror jag att det finns många med akvarier, men de kanske inte är intresserade av att gå på möten o stämmor o skriva på forumet. Eller har inte tid. Män tar sig tid, vi kvinnor är dåliga på det. Män är överhuvudtaget mer för att "gruppera sig" typ i lagsporter o i föreningsliv osv. Se bara på exemplet med fotboll/ridning. Fotboll är en lagsport, ridningen är individuell. OK att man träffar kompisar och att det finns mycket folk i stallen, men när man sitter på hästen så är man sas "ensam".

        OBS nu generaliserar jag givetvis så jag blir blå i huvudet.

        Kommentar

        • jorgen41
          Användare
          • April 2004
          • 9

          #34
          En del av det att killar märks mer beror nog på att killar till naturen mer vill "visa" vad dom kan och vill bli "bekräftade" på ett annat sett än tjejer.

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • January 2003
            • 638

            #35
            Hej

            Jag tror att intressen, och vad man kan och vill inte har så mycket med kön att göra. Hur man är som person, teknikintresserad och så vidare, handlar nog mer om uppväxt och gamla ingrodda könsroller, än om egentliga könsskillnader. Flickor får dockor när de fyller år, pojkar får bilar. Och de där sakerna är ju lek, och träning inför vuxenlivet, lära sig ta hand om barn, och bli så tekniskt intresserad att man åtminstone kan öppna huven på en bil och kolla oljan. Så egentligen borde både killar och tjejer leka med både dockor och bilar.

            Vissa hobbys verkar typiskt manliga vid en snabb blick, ciklider och spel t.ex, men gräver man lite djupare, så märker man att det faktiskt finns rätt många tjejer som försöker bryta igenom den där könsrollsbarriären som byggdes upp när de var små. Även killar har en så´n barriär, som säger att det är töntigt för killar att hålla på med hästar t.ex. Jag har kontakt med ett antal fisk, och även ciklidintresserade, tjejer. Var ute häromsistens med ett gäng fiskintresserade, och förutom mig var det bara en kille, se´n var det 4-5 tjejer. Så nog finns de.

            MVH Micke
            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • Micke U
              Användare
              • April 2004
              • 51

              #36
              Mina kompisar tycker i alla fall att jag borde skaffa en tjej i stället för att hålla på så mycket med mina akvarium. (Ursäkta att jag vände upponer på tråden)
              Auloncara "Ruby Red"
              Labidocramis "Golden"
              Labidochromis sp. "hongi"
              Sciaenochromis fryeri
              Pseudotropheus sp. "acei"
              Glasmalar

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • January 2003
                • 638

                #37
                Hej

                Hmm, hehe, det ena behöver ju inte utesluta det andra.

                MVH Micke
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #38
                  Nej verkligen inte. Det gäller att skaffa en tjej som förstår och har respekt för ens galna och överdrivet ambitiösa intresse för hobbyn Den turen har jag haft!
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Linda A
                    Användare
                    • July 2002
                    • 404

                    #39
                    Eller en kille för den delen
                    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                    Kommentar

                    • lisabeth
                      Användare
                      • December 2012
                      • 124

                      #40
                      hmmmm......... jo nog kan det stämma att vi tjejer hellre läser och nickar eller skakar på huvudet åt en del insändare på forumet än att "prata"
                      men nog blir man full i skratt ibland,,,,,,,,kan inte förstå varför endel måste stoppa in andra i FACK , man är så eller så....... själv passar jag inte i facken alls utan både knypplar, syr ,bakar, har malawisar nu snart 2000 liter sammanlagt,skruvar isär å ihop både hojar å bilar,,,,,, ja nästan allt utom sportar,,,jag får motion genom att fixa snön,glippa gräs, hugga ved å allt annat nyttigt på landet,,,,, inte minst bära vatten till burkarna när ja är för lat att kopppla slangen.......... (ärligt talat sitter ja hellre framför akvarierna än tv) är man knäpp eller.............
                      lisa

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #41
                        citat:skakar på huvudet åt en del insändare på forumet än att "prata" men nog blir man full i skratt ibland
                        Det där har du rätt i...det är faktiskt riktigt kul att kolla igenom ämnen på detta forum. En del riktigt bra och fakta-rika...en del nästan helgalna. Jag brukar kunna stöta på mina egna inlägg ibland när jag går historiskt tillbaka...ibland ler eller skrattar jag för mig själv...men säg inget.

                        citat:..(ärligt talat sitter ja hellre framför akvarierna än tv) är man knäpp eller.............
                        Hm...nejdå...vi är nog alla lite så...vi som håller till här och med denna roliga hobby.

                        citat:jo nog kan det stämma att vi tjejer hellre läser och nickar eller skakar på huvudet åt en del insändare på forumet än att "prata"
                        Jag skulle personligen verkligen önska att fler tjejer tog till orda här på forumet. Nu har det blivit avsevärt bättre på senare tid så det är kanske på uppgång.

                        Kommentar

                        • Micke_A
                          NCS Medlem
                          • January 2003
                          • 638

                          #42
                          Hej

                          Lisabeth har helt rätt! Att sätta in folk i fack för att de har ett visst kön är fel. Vi är alla människor och individer, som formas av våran uppväxt, och gamla, och ofta även något förlegade, könsroller. Jag har upptäckt att, om man ska gå efter en del generaliseringar om hur könen är, så är jag tjej. Men det är jag inte, åtmimstone inte senast jag kollade Och jag sitter också hellre framför akvariet än TV:n, mycket bättre program, och färre idioter, hehe.

                          MVH Micke
                          MVH Micke

                          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                          Kommentar

                          • elaur

                            #43
                            Tjej, nybörjare vad det gäller ciklider men inte akvarium. Håller inte men Agnes om att killar i allmänhet är nördigare, jag är "supernördig" i mina intressen. ...fast så har jag visserligen inga kvinnliga vänner heller Håller mig till min man och hans polare, och så fiskarna i vattnet då.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #44
                              elaur: Då har du det bästa, för dig, av två världar omkring dig då....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...