Är ciklidhobbyn en manlig hobby?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lisabeth
    Användare
    • December 2012
    • 124

    #16
    klart vi tjejer också gillar Ciklider jag började i slutet av 70 talet och höll sen upp ett tag,,,,,,,,, hm,,,, det berodde på mitt ex som varken gillade att ja körde hoj eller hölls med ciklider, men nu har ja varit igång ett bra tag med båda delarna.lisa ny medlem
    lisa

    Kommentar

    • Morellen
      Användare
      • December 2003
      • 84

      #17
      Kanske är så att tjejer gärna håller en låg profil på forumen då de (lite fördomsfullt) inte är lika snabba på att ge expertråd oavsett om de vet nått om ämnet eller ej?
      Är rätt ensam (än så länge) bland tjejkompisarna om att ha fastnat för det här med fiskar - och allt fler ciklider - men jag gör vad jag kan för att smitta ned omgivningen med akvariemani

      Kommentar

      • Fr BuBu
        Användare
        • March 2004
        • 126

        #18
        Lugn bara grabbhalvorRätt vad det är så får ni kanske inte en syl i vädret.
        Men växtlöst och mördarmaskiner? Jo men det ena utesluter väl inte det andra? Firrarna mördar väl inte med växterna, eller tvärsom?
        Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

        Kommentar

        • Anette
          Användare
          • April 2002
          • 178

          #19
          Ja inte är det så mycket tjejer på forumet inte. Själv var jag mer på forumet förr och svarade på frågor men hinner inte numera pga min lillkille som tar i princip all vaken tid...
          Hemma hos mig delar vi båda vuxna akvarieintresset men jag överlåter med glädje "vattenslabbandet" till Micke.
          Själv kanske jag är något mer förtjust i växter men man behöver ju inte ha malawi och tanganyika i alla karen[8D]...
          Det är i alla fall roligt att antalet medlemmar som är kvinnliga har ökat stort. När jag engagerade mig i NCS för några år sedan fanns det inte alls så många tjejer som var medlemmar, nu tycker jag att det verkar som om det är minst en tjej som betalar in medlemsavgiften varje vecka.
          50 st på ett år låter ju kanske inte så mycket men om jag jämför med ett par år sedan kanske det var 10 kvinnliga medlemmar totalt.
          Kanske Kjell kan ta fram en statistik? Mina siffror är ju bara grova uppskattningar. Han håller ju fortfarande i medlemsregistret än ett tag...

          Kommentar

          • tli0817
            Användare
            • March 2004
            • 207

            #20
            Ja, ända sen jag har börjat med fiskar överhuvudtaget så har jag nästan bara haft kontakt med killar innom ämnet, tyvärr..! Jag skriver nästan eftersom att en av de bästa personerna innom grenen ciklider och den enda tjej(kvinna) jag talat ciklider med äger en akvarie affär i umeå! Och kunnig är hon!!

            Så nog finns det tjejer, men min teori är att kanske de inte är lika aktiva för att kanske(kan ha välldigt fel)de vill hålla intresset för sig själva mer än vi killar, och tycker att vi överarbetar ganska mycket*skratt* (vilket man kanske gör=)Men hur som hällst är det nått som gärna kan ändras!

            MVH/tobbe

            Kommentar

            • HDahlberg
              Användare
              • February 2004
              • 92

              #21
              Kan inte låta bli att svara, ämnet är kul och intressant. Tror att vi män är mer utåtriktade med våra intresssen och vill gärna berätta. Tjejer verkar mer i det tysta, framförallt när det gäller att berätta om sina kunskaper. Märker även en skillnad mellan mig och min tjej, hennes akvarium domineras av växter och sydamerikanska ciklider. Mitt ena är ett malawi med sten och en förkrymt växt. Mitt andra har rötter, växter och sydamerikaner. När hon är hemma hos mig nördar hon mest framför, Gissa??? Jo, vid akvariet med rötter, växter och sydamerikaner. Hon kan väl någon gång kasta en blick på malawisarna.

              H

              Kommentar

              • Gunger
                Användare
                • April 2004
                • 12

                #22
                Hej.
                En tjej till här. Nybörjare med Malawi!

                Har dock redan råkat ut för "dimman-problemet" som finns med här på forumet, fick många bra tips på hur man får bort/minskar det.

                Kompisarna tror inte jag är klok när jag kan prata ciklider i timmar, det är ju sånt som killar pysslar med, så jag håller med dig Hampe00, mina kompisar dör de också!

                MVH/Gunilla

                Kommentar

                • matt.is
                  Användare
                  • September 2003
                  • 386

                  #23
                  Generellt är det väl färre tjejer som håller på med någon hobby.

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

                    #24
                    vadå, för de är så upptagna med att stå framför spisen å föda barn eller? tror nog tjejer har lika mycket hobbyintressesom killar. ta hästsporten tex som är dominerad av kvinnor. finns säkert en uppsjö andra hobbies som är kvinnodominerade.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Juanito
                      Användare
                      • May 2002
                      • 180

                      #25
                      Jag har lite den erhfarentheten att när tjejer introduseras till hobby så är reaktionen om ciklider ofta usch vilken stor grå och ful fisk. Sen när dom ser en guppy eller en platy oj vilka fina färger=fiina fiskar. Och eftersom intresset för att ta reda på mera om fiskarna "tekniskt" mer eller mindre saknas så stannar intresset vid färgerna och därmed dör intresset ut pga fiskarna inte är intressanta nog. De provar inte ens en cikld för att den är ful. Medan killar igen inte fäster sig enbart till färg utan mycket annat som agressivitet mm mm.

                      Det här är nu lite väl stereotypiskt och därmed speglar inte min beskrivning den fulla verkligheten trots allt så har ju tjejer med bland oss här, men överdriften ger poängen.
                      juanito

                      Kommentar

                      • matt.is
                        Användare
                        • September 2003
                        • 386

                        #26
                        Oavsett vilken hobby det gäller, så tror jag grabbar har ett genuinare intresse för sin hobby än tjejer (undantaget då kanske hästtjejer)
                        Tjejer kanske är intresserade av "lite av varje". Grabbar har mer av specialintresse - hobby.

                        Finns säker sociologer som forskat om detta !?!

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #27
                          citat:Jag har lite den erhfarentheten att när tjejer introduseras till hobby så är reaktionen om ciklider ofta usch vilken stor grå och ful fisk. Sen när dom ser en guppy eller en platy oj vilka fina färger=fiina fiskar.
                          Min erfarenhet är att de dras till de personliga fiskarna vilket innebär cikliderna och malarna. Det gäller även män. Jag är borta mycket i jobbet och låter folk sköta fisken. Efteråt kommenterar de ofta att de har en personlig favvorit. Det har utan undantag alltid varit en ciklid. Barn gillar däremot färgglada fiskar.

                          Sonia (eller om det var Dave eller Ken, kommer inte ihåg) som höll föredrag på ciklidstämman kommenterade att det var så mycket män. Ändå var det ovanligt många kvinnor. Kändes nästan som ett trendbrott. I USA brukar det vara hälften kvinnor på dessa möten och det är många insnöade par.

                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av matt.is

                            Oavsett vilken hobby det gäller, så tror jag grabbar har ett genuinare intresse för sin hobby än tjejer (undantaget då kanske hästtjejer)
                            Tjejer kanske är intresserade av "lite av varje". Grabbar har mer av specialintresse - hobby.

                            Finns säker sociologer som forskat om detta !?!
                            Jösses, vilket konstigt uttalande. Så tror jag inte att det är! Däremot kanske man kan fundera på om tjejer behöver använda forum och föreningar för att bekräfta sin hobby på samma sätt som män.

                            Jag har fotokurser på kvällstid då och då och där är det 70% tjejer. Däremot domineras fotoförening jag är medlem i av män, fast den på sätt och vis är knuten till kurserna och alla som går kursen får reda på att det finns en förening för att vidare motivera sig.

                            Vad säger det? Tjejer är intresserade men är försiktigare med att utrycka sig?? Detta har ju dock inget att göra med vilken nivå av passion man har för sin hobby, som "matt.is" tror.

                            Det finns ju även mängder av duktiga akvarister som inte skriver här på forumet och håller sig mest för sig själva.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #29
                              citat:Tjejer kanske är intresserade av "lite av varje". Grabbar har mer av specialintresse - hobby.

                              Finns säker sociologer som forskat om detta !?!
                              Jag vet inte om sociologer forskat på det (skulle förvåna mig om ingen gjort det) men jag vet biologer som kommit med evolutionära förklaring på "fenomenet" att män skulle ha ett mer enkelspårigt samlarintresse. Det har något med att män jagar och kvinnor samlar (!) att göra. Personligen ser jag det som trams. Jag är dessutom tveksam till om fenomenet ens existerar. Jag känner till kvinnor som samlar på allt från handbrodderade dukar via dockor till vedkaminer. Sedan känner jag dessutom några rejält fanatiska akvariefisksamlande kvinnor.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Mård
                                Användare
                                • February 2004
                                • 285

                                #30
                                Hallå där...visst är tjejer också intresserad av figolit och annat sånt sjafs, så tekniskt är det ju faktiskt inte. Är just klar med min figolitbakgrund till mitt 800l kar där jag fixat även filter kammare och funerar på om filter kapaciteten räcker. I mitt kar går just nu bara lombadoi men snart blir det även Dimidiochromis compressiceps. Visst är färger än stor sak men beteendet är viktigare.

                                Och Daniel Odell har rätt hästsporten är den näst störtsa sporten i Sverige efter fotbollenoch den nomineras av kvinnor. Men tyvärr är det inte så på tvälings nivå, där är det mer 50, 50 mellan könen. Visst är vi kvinnor inressen men vi har möjligen inte samma strävan att bli bäst som många män ofta har i det dom håller på med. Sen så tror jag att vi ofta inte är så aktiva på forumen för att vi inte leker experter i första taget. Det kan killar vara bra på ibland inget ont menat.

                                Sen är det nog svårare för tjejer iaf mig att få något utbyte av mina fiskar eftersom jag inte har en ända vän som delar mitt intresse. Har man ingen att prata med och byta ideer med så sinar det lätt. Men trots det har jag haft mina ciklider i flera år. Sen jag gick på högstadiet. Men har aldig lyckats träffa någon likasinnad som mig.

                                Men jag måste tillläga att det som håller mitt inresse vi liv idag är forumet här. Även fast jag kanske inte så ofta lägger mig i disskusionerna så är jag inne och läser typ nästan allt som skrivs varje dag.

                                Måste också hålla med om att hästtejer går in mer i sin hobby, har varit där själv varje dag från morgon till kväll. Men det kan ju vara för att hästar är så mycket mer än att bara rida utan en hel livsstil.
                                Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...