Är ciklidhobbyn en manlig hobby?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hampe00
    Användare
    • April 2004
    • 26

    Är ciklidhobbyn en manlig hobby?

    Skulle vara roligt att höra om det finns några fler tjejer än jag som håller på med ciklider. Mina kompisar dör nog snart om mitt pratande om ciklider hit och dit.
  • Fr BuBu
    Användare
    • March 2004
    • 126

    #2
    Men så klart är det ju flera tjejer, hm, tant i detta fallfast jag är väldigt ny i "branchen" jag har bara hållt på i drygt en månad men ujuj alla mina vänner börjar nog bli trötta på mig med. Det är ett gift[8D]
    Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      jag är också tjej, har haft mina cilkider sedan i julas. Jätteskojigt är det ju och nu ser jag fram så mkt emot också att kunna få ett par "småttingar" med, har just nu 7 st ifrån en Goldenhona, typ 1 cm och 1 månad gamla ungefär.
      Jag tror det är rätt olika om man är tjej eller kille och håller på med ciklider, men iofs så har känslan varit ofta tycker jag att det mest är killar...åtminstone härinne på forumen....men en tjej till här alltså, så nu är vi minst 3 *ler*

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #4
        Det finns ju fler: Snobban, lejonmarie å frugan min som bara gillar de tuffaste CA-cikliderna .
        Klart det finns tjejer/kvinnor som gillar ciklider!
        Anders L

        Kommentar

        • nybörjaren
          Användare
          • June 2003
          • 18

          #5
          Jag är tjej och är heltokig i amerikanska ciklider! Har hållit på med ciklider sedan i början av förra året och är nu ute efter ett stort akvarium på ca 500-750l eller större...Som tur är har jag en tjejkompis och hennes sambo som är intresserade som jag kan prata med..
          Pa

          Kommentar

          • muppins
            Användare
            • September 2002
            • 96

            #6
            Jag är också tjej...
            /muppins

            Kommentar

            • Linda A
              Användare
              • July 2002
              • 404

              #7
              Som Anli redan nämnt så är jag med tjej!

              Jag tror inte att det är flera killar som håller på överlag men jag tror att det är flera som skriver här.
              Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #8
                När jag började med akvarier i mellanstadieåldern var det mest tjejerna i klassen som delade mitt intresse.
                Mitt intryck är att det är minst lika vanligt med med tjejer som killar så länge det handlar om akvarier med sällskapsfisk. Killar vill sedan ofta gärna gå vidare med allt häftigare ciklider medan tjejer ogärna sysslar med växtlösa akvarier med mördarmaskiner i.
                Det finns säkert undantag men oftast tror jag det funkar ungerfär så [:p].
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  #9
                  Det är tyvärr så att det är betydligt färre tjejer än killar som håller på med ciklider. Ser man på vilka som kommer på ciklidstämmorna så är ungefär 90% killar, ser man på antalet medlemmar i NCS så är 90% killar, ser man på antalet inlägg i detta forum så är ungefär 90% från killar.

                  Däremot så är förhållandet betydligt jämnare när det gäller akvariefisk i största allmänhet - t.ex. så är ju ca. 40% tjejer på Zoopets forum och även Akvarieguidens forum (bägge dessa är allmänna akvariesidor) är mer könsutjämnat.
                  Däremot när det gäller specialinriktningar om ciklider, saltvatten etc. så tar killarna helt överhanden. Detta är ett tråkigt faktum - frågan är väl snarare varför det är så och vad man kan göra åt det.
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

                  Kommentar

                  • Nina Falkestav

                    #10
                    En tjej till här! Fast ganska ny på ciklider.
                    Nina

                    Kommentar

                    • Agnes
                      Användare
                      • July 2002
                      • 106

                      #11
                      Är inte killar i allmänhet "nördigare". Grundat på Kjells statestik verkar det ju onekligen så. Könsfördelningen hos de som håller på med akvarium är endå större en hos de som har marsvin eller herptiler, (jag har hållt på med båda), där föreningarna domineras av 99% män/kvinnor.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        citatäremot när det gäller specialinriktningar om ciklider, saltvatten etc. så tar killarna helt överhanden. Detta är ett tråkigt faktum - frågan är väl snarare varför det är så och vad man kan göra åt det.
                        Man kan öppna intresset via forum såsom ciklid.se och Zoopet.com samt att man har olika infos om dessa sajter och föreningar ute på zoohandeln. Det sistnämnda vet jag inte hur utbrett det är, men de två första är väldigt bra inkörsport...dock tar det lite tid att få in fler tjejer i denna gren av hobbyn. Det vore också bra om tjejer var mer aktiva på forumen än vad som är fallet nu.

                        Jag tror inte heller att tjejer är speciellt intresserade överlag att diskutera foder, frigolit, olika arter och pumpar...de är mer estetiskt lagda och inte alls lika tekniksugna som killar.
                        Om de har ett akvarium med ciklider som är snyggt och fungerar bra så tror jag att tjejer oftast väljer att göra annat än att sitta på internet och tjata på ett forum...

                        Det vore helt klart riktigt roligt om det kom med fler tjejer i diskussionerna på forumen...men kanske skyggar de lite pga dessa teknikgalna killar som sitter och puffar på forumet.

                        Det vore väldigt intressant om tjejerna kunde försöka ge lite feedback på om det finns något som kan göra dessa sajter mer attraktiva för tjejer...

                        P.s. Endast min tolkning av hur det ser ut och hur det är...

                        Kommentar

                        • GoSatta
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1686

                          #13
                          citat:
                          Killar vill sedan ofta gärna gå vidare med allt häftigare ciklider medan tjejer ogärna sysslar med växtlösa akvarier med mördarmaskiner i.
                          Det finns säkert undantag men oftast tror jag det funkar ungerfär så
                          och sen när blev alla ciklider mördarmaskiner och sen när blev alla ciklidakvarium växtlösa??

                          Är nog mer inne på min brors linje, finns säkert gott om tjejjer som både gillar och har ciklider men det ska väl till rätt specilla människor för att man ENBART ska ha ciklider. och det är ju något som vi SA människor inte har drabbats av
                          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                          http://www.gosatta.org

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av GoSatta
                            Är nog mer inne på min brors linje, finns säkert gott om tjejjer som både gillar och har ciklider men det ska väl till rätt specilla människor för att man ENBART ska ha ciklider. och det är ju något som vi SA människor inte har drabbats av
                            Sant... e väl själv då en SA-typ i grunden, av mina 63 fiskar är 8 ciklider altså bara 13%!
                            Man kanske blir portad på ciklid.se
                            Anders L

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Det gör väl inget Anli...dina medlemspengar...och mycket av din kunskap kommer ju oss ciklidgalna tillhanda. Jag kan inte se annat än att du är en fullgod medlem...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...