Tips på intressant rovfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    Tips på intressant rovfisk

    Jag sålde ju för en tid sedan mina jaguarciklider och har nu temporärt haft en zonatumciklid som enda ciklid i 375 liters akvariet i väntan på att den skulle repa sig efter en liten dispyt med en Vieja bifasciata.
    Nu börjar Zonatan ha repat sig och då börjar det också vara dags att leta fram något annat. Så jag skulle vilja ha tips på intressanta rovfiskar som kan fungera i mitt 375 liters i åtminstone något år. Jaguarciklider har jag ju provat och de ser jag som min backupplan om jag inte hittar något annat, men helst så vill jag testa något annat innan jag ger mig på jaggorna igen.

    Allt är intressant, icke-ciklider, afrikanska, centralamerikanska eller sydamerikanska ciklider. Malar funkar också bra. Egentligen så funkar vad som helst, bara det är rovgirigt.
    Men jag vill helst inte ha något som är vansinnigt aggressivt, aggressiviteten måste vara hanterbar med hjälp av möblering eller "targetfish" i 375an, jag orkar inte skaffa nya hackkycklingar en gång i månaden som då jag hade jaggorna, då måste bråkstakarna vara _ruskigt_ intressanta i övrigt...


    Jag har lekt med tanken att skaffa någon gäddciklid men de kanske är för aggressiva för att funka i en 375:a? Är även de mindre arterna väldigt aggressiva?

    Andra firrar som verkar intressanta är t.ex. någon rov-malawi. Nimbochromis polystigma eller Nimbochromis livingstonii t.ex.
    Men jag har noll koll på afrikaner så jag har inte en susning om de skulle funka.

    Hur är det med frontosor? De vill väl egentligen ha lite större kar men de växer väl rätt sakta så de kanske kan fungera i något år?

    Ormhuvudsfiskar? Finns det någon art som inte blir gigantisk som man kan hålla i grupp eller parvis i en 375a utan att de tar ihjäl varandra?

    Bräckvatten och silverhajmal, slamkrypare och kulfisk?


    Ge mig tips nu, jag behöver inspiration! =)

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • mrgreed
    Användare
    • July 2002
    • 494

    #2
    Jag kan ju tipsa om en tuff rovfisk som jag hade för längesedan..
    Channa Obscura..skitcool rovfisk om du frågar mig.

    Mvh
    Danne

    Kommentar

    • Fabbo
      Användare
      • September 2003
      • 210

      #3
      Frontosor är inte nå speciellt rovgiriga, inte mina åtminstone. Bara om jag inte matat på typ en vecka så börjar de jaga andra.

      Kommentar

      • chrillo
        Användare
        • February 2003
        • 180

        #4
        Frontoser är väldigt lugna fiskar FI. De brukar oftast hitta sig en favorit hörna och sedan stanna där. Inte särskilt aggressiva utan väldigt lugna av sig även om det ju är en rovfisk som tar fiskar på morgonkvisten då fiskarna fortfarande är sömniga. Men Frontosan är hur som helst en otroligt vacker fisk i övrigt.

        Varför testar du inte vargtetran FI? . Ne skojjar bara.

        Jag skulle föreslå Fossorochromis rostratus som är en rovfisk från Malawisjön.

        Annars finns ju de oemotståndliga jaggarna . Kommer nog aldrig bli jaglös =).

        Lycka till med fisk letandet. Kan i övrigt säga att akvarieföreningen har månadsmöte på Rolles den torsdagen den 29:e och de som löser medlemskap i akvarieföreningen där kommer få 20% på alla fiskar i butiken då. Så kanske passa på då? =).
        720liter Malawi

        Mvh /Christian
        http://www.akvaristforeningnord.org

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          citat:Jag har lekt med tanken att skaffa någon gäddciklid men de kanske är för aggressiva för att funka i en 375:a? Är även de mindre arterna väldigt aggressiva?
          Dvärgcrenicichlor funkar utmärkt i ditt akvarium men de är inte "rovfiskar" så som du menar. Det du ska skaffa är en "dvärg" från saxatilis/lepidota-gruppen. Jag har även hört att "belly crawlers" funkar i akvarium i din storlek, men dessa kan ta extremt stora byten.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #6
            Vargtetran Erythrinus Erythrinus. 20cm och ruskigt snygg i form och färg. Kan lätt leva en mindre grupp hela sitt liv i 375L
            fish r friend

            Kommentar

            • Mattias Nilsson
              Användare
              • April 2002
              • 467

              #7
              F.Rostratus är väl inte nån rovfisk, den letar väl föda i sanden? Dessutom passar den inte särskillt bra i 375l kar.
              Jag tror inte du skulle trivas med Frontoser FI, som sagt de gör inte särskillt mycket och är inte speciellt rovgirig, dock vacker och trevlig!
              Påfåglar kanske? Jag har ju själv påfåglar med ett gäng Geophagus i ett 450l kar, funkar kanon än så länge, påfåglarna är väl uppe i 15-17cm nu. Jag har 6 påfåglar men ska plocka bort några så fort jag får fram ett par.....
              Mvh
              Mattias

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

              Kommentar

              • pleco
                Användare
                • April 2002
                • 516

                #8
                Belonesox belizanus !

                Rovfisk som är mycket snabb och kan ta stora byten och du kan fortfarande ha CA-biotop med mellen stora CA-ciklider .
                ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                Kommentar

                • chrillo
                  Användare
                  • February 2003
                  • 180

                  #9
                  Visst är Fossorochromis rostratus en rovfisk alltid. Finns tex en väldigt intressant artikel om den här på ciklid.se.
                  720liter Malawi

                  Mvh /Christian
                  http://www.akvaristforeningnord.org

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • February 2004
                    • 1127

                    #10
                    Enligt Ad Konings "Guide om malawiciklider" så silar Fossorochromis rostratus sand på jakt efter små ryggradslösa djur som insektslarver och kräftdjur. Jag har själv ovanstående fisk tillsammans med mbunas i mitt 720-liters och den varken rör eller jagar dom!
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    • chrillo
                      Användare
                      • February 2003
                      • 180

                      #11
                      Det där är ju en ganska tvistad fråga. Själv då jag hade dem för ett antal år sedan så tog slutade en massa andra fiskar i magen på rostratus. Den gömmer sig ju i sanden också som en jaktmetod att överaska andra fiskar. Anser själv att den hör till kategori rovfisk dels på den erfarenhet jag själv har och dels av den information jag fått på internet och av andras erfaranheter.
                      720liter Malawi

                      Mvh /Christian
                      http://www.akvaristforeningnord.org

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        #12
                        Jag hade Nimbochromis venustus. Riktigt coola och stora rovmalawi. De hadew charm, den saken var säker. Tillsammans me dom kan du ju ha lite andra malawi, typ stora Labeotropheus fuelleborni och annnat stort o gott (hehe, smått o gott funkjar ju inte i detta sammanhang ). Mina gamla venustusar, Kurt, Berit och Marianne, finns i ett 375 på tomelilla ciklidshop om du är på en resa genom skåne =)
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • supersunk
                          Användare
                          • March 2004
                          • 86

                          #13
                          Jag måste nog slå ett slag för tre olika malawis. Det är Venustus, Sciaenochromis fryeri "Ahli" och Nimbochromis Livingstonii. Intressanta och vackra rovfiskar...

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

                            #14
                            Va kul nu är ju servern igång igen och massor av tips i min lilla tråd har ramlat in, tackar tackar.

                            mrgreed: Jo obscuran har jag kikat lite på tidigare, walle här på forumet hade en så jag har hört lite om deras beteende osv. Verkar intressant. Blir den lika blå som på bilden på den här sidan eller är det någon som har härjat med färgbalansen?


                            chrillo: Att Frontosan är lugn gör ingenting, huvudsaken är att rovbeteendet är intressant och det verkar det ju vara. Däremot så vet jag inte hur lätt det är att få se deras lömska morgonjakter i akvarium... Det är ju roligare om de kan jaga mitt på dagen så att man slipper sitta yrvaken framför karet och knappt fatta vad som händer. ;P

                            Daniel: Erythrinus erythrinus verkar mycket intressant, jag visste inte att det fanns så "små" vargtetror, den ska jag genast kolla om de kan ta in i någon av butikerna här i närheten. Tack för tipset.


                            Ola: Är det denna "gädda" du menar?
                            Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

                            Den verkar intressant och blir inte så farligt stor, även om 10" räcker gott och väl... Växer gäddcikliderna snabbt?

                            Fjärilscikliden: Det där lär ju intressant. Så Nimbochromis Venustus skulle kunna gå i en grupp på t.ex. 4 individer i 375an och ändå skulle det få plats med något annat? Kommer de även att jaga på ett normalt sätt i så fall? Jag har annars fått för mig att mixade rovfiskakvarier lätt kan göra att fiskarna bara härmar varandra och går ifrån sina naturliga beteenden...


                            Är det ingen som kan tipsa om någon rovmal? Jag funderar på jaguarmalen, Liosomadoras oncinus, men det låter som att den är rätt extremt nattaktiv och då blir det så svårt att få se dem jaga. Är det någon som vet någon dagaktiv rovmal som inte växer ur karet på något år? Jag hade en gång en liten Clarias batrachus som var en ettrig liten rackare och som definitivt inte slöade bara för att det var dag, så fort den kände minsta lilla matdoft så började den pinna runt i karet som om den fick eld i baken... Den funkade dock inte med andra fiskar då den trasade sönder fenorna på dem... men de kanske kan fungera i ett artakvarium på 375 liter?


                            Tack för tipsen allihopa.

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Leopoldi
                              Användare
                              • February 2004
                              • 1082

                              #15
                              Gillar dom här

                              Kommentar

                              Arbetssätt...