Kammarfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    Kammarfilter?

    I mitt 720-liters mbunaskar har jag ett kammarfilter med 10ppi filtermatta 60*25*10 med två powerhead 702 som pumpar 3000/tim. Min fråga är hur ofta behöver man ta bort filtermattan och rengöra den?
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • davide
    Användare
    • December 2003
    • 335

    #2
    Jag rengör inte förens jga tycker att det blivit för lite fart på cirkulationen.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Det tar rätt långt tid innan man märker en försämrad cirkulation met ett filterkammarsystem, säkert ett år minst (beror ju på massa saker). Innan dess behöver du inte rengöra..
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1828

        #4
        Jag håller med. Vänta till du ser en försämrad cirkulation. Men när det har hänt så är en 10 cm tjock filterbit inte helt lätt att regöra. Jag köper hellre en ny filtermatta än att tvättar.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Torsten
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 647

          #5
          Om du kan se "bakom" filtret kommer du märka att vattennivån är lägre än utanför kammaren. När du tycker skillnaden är stor, byt eller rengör..

          Stor skillnad är nog väldigt relativt, men i mitt 540 har jag en filtermatta på 60x25x10 och där var nivån 2cm lägre än i karet. Jag kan lungt säga att du hinner inte märka försämrad cirkulation på ett kammarfiler, pumpen pumpar det den vill tills vattnet e SLUT!

          Kommentar

          • hakan6003
            NCS Medlem
            • November 2011
            • 2

            #6
            Jag har haft mina filtermattor i 17 år tvättar dom i tvättmaskinen när dom blir igensatta.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #7
              Hej Håkan och välkommen till detta formidabla forum!
              Intressant det du skriver, att du tvättar filtermattor i tvättmaskin! Det har jag också tänkt göra, men aldrig kommit till skott. Funderar över om det blir några tvättmedelsrester kvar i filtermattan? Förmodligen inget skadligt då det funkar hos dig!
              Kör du 60° och max centrifugering ?
              Jag har 2 skitiga filtermattor som jag ska testa i tvättmaskin!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Hej Håkan och välkommen till detta formidabla forum!
                Intressant det du skriver, att du tvättar filtermattor i tvättmaskin! Det har jag också tänkt göra, men aldrig kommit till skott. Funderar över om det blir några tvättmedelsrester kvar i filtermattan? Förmodligen inget skadligt då det funkar hos dig!
                Kör du 60° och max centrifugering ?
                Jag har 2 skitiga filtermattor som jag ska testa i tvättmaskin!
                jag köpte en begagnad tvättmaskin för några år sedan bara för det ändåmålet, men tyvärr gick den sönder av grusrester från filtrerna och rostade oxå förmodligen oxå grusresterna som var boven(kvartsen tror jag),rent blev det iaf och mellan varje filtertvätt körde jag 90gradersprogram med klorin i för att få bort bakterier, men begagnade tvättmaskiner finns det ju gott om så det är ju bara att testa att köpa en beg.

                polaren har kört med högtryckstvätt på sina och det är nog det är enklast och går snabbast lite blaskigt men utomhus på sommaren går det ju bra
                Senast redigerad av cichlids4fun; 08 February 2012, 00:06.
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  #9
                  jag brukar använda högtryckstvätten, men på vintern är det lite för oanständigt!
                  Och plats med en till tvättmaskin har jag inte.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • hakan6003
                    NCS Medlem
                    • November 2011
                    • 2

                    #10
                    Har inte råkat ut för någon fadäs med tvättmaskinen kör dom 2ggr i 60 med full centrifug men har inte behövt tvätta så ofta:

                    Kommentar

                    Arbetssätt...