Bakgrundsbygge....bättre än husfix?!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jorgen41
    Användare
    • April 2004
    • 9

    #31
    Tricella:
    Jag var och titta på Epolan V i färg butiken ochdet är vanlig Akrylfärg.

    hmm såg precis finns båda akryl och epoxy.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #32
      Det är givetvis epoxyn som man skall ha...

      Jag vet inte om den fungerar, men jag skall iallafall prova.
      Jag har bollats mellan Epotex, Marine Polyester och Epolan V...till slut valde jag Epolan V. Det var den lack jag tänkt minst på.

      Det kallas nog slumpgenerator...

      Kommentar

      • Mrsonk
        Användare
        • December 2002
        • 233

        #33
        Jag målade med vattenfärg direkt på husfixen. Skit lätt att få det att se naturligt ut och olika nyanser på färgen. Lägger man på med en svamp så blir det busenkelt. Kräver ju dock att man lackar.
        Oscar Cederqvist
        -----------------

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #34
          Har börjat jobba med att spackla bakgrunden. Jag skaffade ju Sika vattentätande bruk för att prova på...men tyvärr är den väldigt svårarbetad. Härdar otäckt fort och det är svårt att få en bra konsistens att arbeta med. Blir mest som vatten efter en stund då bruket snabbt går nedåt och härdar i burken som jag har bruket.

          Jag bytte till Husfixen och den kör jag vidare på då den går att ha både tjockare och så är den lättarbetad. Känner mig mindre stressad med husfixen...

          Kommentar

          • Gäst

            #35
            Vad säger du Tricella... Tycker att den härdar lagom fort.. Har använt den nu till mer än halva bakgrunden & visst "sjunker" den men man måste ju röra runt lite ändå så det spelar ingen roll. Har blandat till den med lite mer vatten & det funkar perfekt. Men smaken är ju liksom baken .... klöven Jag gillar att under en kväll kunna slänga på två lager spackel...bakgrundsbygget går långsamt ändå... Tycker det tar tid att få den som man vill...
            Nåja... Tricella.... du får fortsätta med husfixet så fortsätter jag med Sika... Var & en salig på sin tro..... Synd bara att jag "lurade" dig att köpa en för 190:- känner mig lite skyldig där
            Får gottgöra dig någon gång....

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #36
              Hahaha...du har inte lurat mig alls. Jag tyckte bara att bruket härdade för snabbt för att jag skulle hinna med...

              Ingen fara...jag valde själv att prova på och visst var Sika Vattentätande bruk bra, men för tufft för mig bara...

              190kr får man räkna med om man skall experimentera för att hitta nya lösningar på saker och ting. Det kanske kommer till användning senare...till bakgrund eller till något helt annat.

              Kommentar

              • HDahlberg
                Användare
                • February 2004
                • 92

                #37
                Mina erfenheter från bakgrundbygget är svårigheten att få rätt färg på husfixen, hade nämligen lite för mkt oxidbrunt i. Men det blev hyfsat bra. Använde Epolan V, Beckers - fungerar bra. Ända frågetecknet är om man, som jag, behöver lacka 2 ggr, lätt att det blir vitt p g a för mkt lack. Före husfixen och lackningen karvade jag rätt friskt i figoliten för att sedan ha ett så tunt lager husfix som möjligt. Använde endast frigolit med 4 cm tjocklek.

                Fiskarna verkar inte ha något emot bakgrunden.

                Hasse

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #38
                  Jag kommer absolut vara noggrann med lackningen denna gång. Jag skall lacka en gång och tunnt för att inte få den där vitnaden.

                  Jag har förresten kommit igång rejält med min bakgrund nu. Det börjar likna något...

                  Inspirerad av många, men främst Casper2001 på Zoonen. Kolla in hans bygge som är riktigt snyggt.



                  Hoppas att mitt slutresultatet blir riktigt bra...

                  Kommentar

                  • Centurion
                    Användare
                    • October 2003
                    • 210

                    #39
                    Tricella (med flera)
                    Tycker det vore kanon om du skrev en artikel till ciklidbladet om ditt bygge! Bara en idé...
                    http://www.adelgren.se/akvarium/

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #40
                      Det kommer jag att göra när allt är färdigt. Jag har även andra uppslag till artiklar så det blir nog en del...

                      Förresten så kan jag ju i samma veva uppmana alla, precis som du gör, att sända in artiklar till Micke.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #41
                        Tricella... Jag har kollat in ditt bygge på zoonen... JAG ÄR IMPONERAD!!! Jag kommer upp till dig med nästa balja & lämnar in den till dig.. Skojar bara...
                        Står i valet & kvalet om jag skall lacka el. inte.... Tänkte ju ha i råda sand i bruket sista lagret & lägga på ännu mer sand på ytan inann bruket har härdat. Men jag är lite fundersam om det håller... Är lite fundersam om inte lacken skulle göra sitt för att "fästa" sanden? Någon som har funderingar på detta, el tips?
                        Ang. att skriva artiklar.. jo tanken har funnits men då jag har dålig tillgång till digitalkamera & min Nikon är på lagning... så har det inte blivit några foton. Men vem vet.. jag kanske bygger mer bakgrunder...har ju mer än en balja.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...