Bakgrundsbygge....bättre än husfix?!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Bra tips där...

    Jag fick känslan av att jag nästan överarbetar saker ibland...(oha! bara näästan)...ungefär som "gå över ån för att hämta vatten".

    Kommentar

    • tli0817
      Användare
      • March 2004
      • 207

      #17
      he=)

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Sv. till Tricella... Ja varför valde jag sikas? Tja av flera anledningar.. som du säger hårdheten..gillar inte den färgen som husfix har den gör att man måste ha färgpulver, sedan är jag säker på att husfixen är lite mindre slit tålig rent allmänt. Sedan skall jag ärligt säga att efter som sambon jobbar på Beijer så köper hon ut saker för "rätt" pengar.. Man är ju småläning

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Tänkte på en sak till.... En anledning till är ju att man måste prova lite nytt ibland också..

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Uppfattat!

            Jag har också upplevt husfix eller rep & fix som lite väl sprött.

            Att du valde just Sikas förstår jag ju när du talade om att du är smålänning samt att sambon fixar fina priser...

            Jag har faktiskt, på din idé, införskaffat mig Sika Minipack Vattentätande bruk...och det utan någon sambo/fru som ordnat specialpris. Bruket gick på 191kr *host*.

            citat:En anledning till är ju att man måste prova lite nytt ibland också..
            Instämmer helt...

            Tror du att man kan blanda in akrylfärg direkt i bruket innan man smetar in bakgrunden med den?...eller är det bättre att jag målar det svarta i skrevor ovanpå bruket istället (för att få ljusare grå stenar som jag sedan duttar olika färger på för att skapa "stenkänslan")??

            Jag ska först smeta på bruket ofärgat och se hur det ser ut...sedan får jag måla på det svarta...men kom gärna med förslag och idéer.

            Kommentar

            • Oasis
              Användare
              • April 2004
              • 83

              #21
              Har ni testat att hälla i pigmentfärg (pulverform) i husfix och stryka på? i så fall hur mycket använde ni? så mycket tills ni fick den kolör ni ville eller finns det någon gräns där det blir "för mycket"? blandar sig färgen bra eller är det svårt att få det jämnt, man kanske ska hälla i piggmentet i vattnet och sen ner med det i husfixen? största frågan, har ni några bra tips på hur man får till det snyggt och naturtroget? känner att jag kommer falla på den biten nämligen.
              /Danne

              Kommentar

              • Tommy K
                Användare
                • May 2002
                • 309

                #22
                Oasis - det funkar bra att hälla i pigmentfärg i husfixet, du kan också använda vattenlösliga akrylfärger (sådana som konstnärer använder istället för oljefärg). Det är lätt att dosera i fixet, det som är svårt är att beräkna hur mycket fixet ljusnar när det torkar. Det är nämligen betydligt mörkare när det är fuktigt. Det är inte så noga att blanda ut det, är det lite ojämt blandat får du skiftningar som ser naturtroget ut. En riktig sten har ju nästan aldrig en helt jämn färgnyans...
                Akrylfärgen som jag nämner ovan kan du späda kraftigt med vatten och måla direkt på husfixet när det torkat. Vill du ha det naturtroget så var inte för noga. Välj naturfärger, späd dem och måla på av hjärtans lust. Husfixet ska du lacka om du ska malar eller andra fiskar som kan gnaga på det. Väljer du en lackfärg så kommer den att lösa upp frigoliten under husfixet om du inte har ett hyfsat tjockt lager med fix. Händer detta så kommer bakgrunden att rasa så stryk det första lacklagret jättetunt och ha ett tjockt lager med fix.

                Kommentar

                • Oasis
                  Användare
                  • April 2004
                  • 83

                  #23
                  ok tackar, köpte hem svart och brun pigmentfärg idag, om man blandar det bra så kan man nog få fina skiftningar mellan de två och husfixen, får se hur resultatet blir, är lite spännande

                  Ska ha malawi i det här karet så kör utan lack, blir lite mattare och mer naturtrpgen yta då, min åsikt
                  /Danne

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    Tricella... Tror nog det skulle funka att blanda i bruket direkt. Själv tänker jag dra i rådasand & lite chinchilla sand som jag har kvar sedan man hade ett sådant "odjur"... Det är lite ljusare så det kan nog bli bra. Tänkte oxå åka ut till en bergtäckt & "sno" lite stendamm från krossen. Tänkte att har man tur så har dom kört i ett mörkt berg så får man den riktigt mörka färgen i "skrevorna". Men vem vet man kanske måste fylla på med lite svart akrylfärg oxå..
                    Det märks nu att solen lyser ute... man känner inte för datorn lika mycke.. därav det sena svaret... Vad tyckte du om Sikas bruk nu då? Känner mig nästan skyldig till reklam ju...*S*
                    Rapport om mitt bygge... Har kört in huvudet i betongväggen... får inte till den som jag vill ha den. Just nu slåss jag med "gömma det tekniska" & det funkar inte riktigt som jag vill... Får nog skaffa mig ett större kar. Tycker att det skall finnas utrymme till en pump till om man skulle känna för det i framtiden, och det är ju så att plats tar det. Har konstaterat att jag skulle börja om för att få det som jag vill, men det FÅR jag INTE.. enl. sambon. Hon säger att nu vill hon ha i fiskarna i karet snarast. Tycker att jag är för petig.. har ni hört så dummt.. jag petig...inte ett dugg. Vill ju bara att det skall bli bra.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #25
                      Jag har tidigare haft en hel bakgrund i min 375a...nu har jag rivit ur den helt och byggt upp en modulbakgrund med två filterkammare på var sida. Jag har inte påbörjat med betongen än...så du får vänta på besked. Det känns dock intressant och kul att prova på något nytt...får se hur det blir i slutändan.

                      Kommentar

                      • Oasis
                        Användare
                        • April 2004
                        • 83

                        #26
                        Min är väll i stort sett klar nu fast är inte helt nöjd med en del små saker, är rätt petig jag med Det jag är mest nöjd med är just sättet jag fick till platsen för diltret och hålen för insug och utsug som jag lyckades dölja rätt bra. Om ni är intresererade kan jag lägga upp bilder på den?!

                        Min första bakgrund och jag får väll säja att jag är nöjd i alla fall trötts smärre missöden etc Ett litet tips är att leva f*n med raspen när man är klar, bara köra över stenar och bergsytar , ja rubbet, blir snygga "slitningar" och skårår om man vinklar upp så man kör med kanten.
                        /Danne

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #27
                          Du får gärna dela med dig av bilderna...

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #28
                            Vill oxå gärna se bilder... Är ju inte färdig så kanske kan jag få ett tips el. två...
                            Ska låna kamera & lägga upp min oxå när den är klar...

                            Kommentar

                            • vargen
                              Användare
                              • April 2004
                              • 28

                              #29
                              Yes, jag oxå, ett frigolitbygge stundar..

                              men det lär väl sluta med en BTN eller nåt för min del.. precis efter att jag "målat" ner hela badrummet med husfix, eller nu då cement
                              "We are known by the tracks we leave behind.."

                              Kommentar

                              • Oasis
                                Användare
                                • April 2004
                                • 83

                                #30
                                hehe jag kan tänka mig det ska lägga upp bilderna undereller efter helgen då jag har monterat fast den i karet också. Det har varit roligt att testa på och man lär sig lite hur man borde ha gjort och hur man ska göra nästa gång etc. men det som fungerar för mig fungerar inte nödvändigtvis för någon annan, det jag tyckte va svårast va att få till snygga sprickor. Nån gång i framtiden när man har råd så blirdet en btn för mig med. Men som sagt, bilder är på väg.
                                /Danne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...