Vågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec mats

    #16
    glömde tillägga att tropheus akvariet du talade om låter otroligt häftigt, jag planerar ett 600 liters med tropheus och till det ska jag ha metallhalogen m lysrör, btn-bakgrund amazonas pga att den är mest skulptural/mer nischer o dyl. än de andra bakgrunderna,och nån typ av turbulens-skapande pumpsystem.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #17
      Tropfrog: det var ju en skojig liten grej den där scwd'n. Var fick du tag i den?

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1833

        #18
        Jag köpte den av en kille i sthlm som tog hem ett 10 tal, för att kolla marknaden. Kanske han har några kvar? Om han har det så finns det säkert kvar hans gamla annons på saltvattensguiden, bara att leta. Den kostade 495 kr
        MVH
        magnus

        Kommentar

        • spec mats

          #19
          Angående Turbelle så har jag haft en sån, den var gammal och mycket riktigt av bra kvalitet, men den väsnades en hel del. Dessa pumpar verkar bra men tyvärr är de ej dränkbara o det är en nackdel för mej, vet nån varför de är luftkylda? just monteringen av turbelle direkt på glaset är nog den främsta anledningen till missljud.Som det ser ut nu så sneglar jag på Eheim,dessa är bra o funktionsdugliga.

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 1913

            #20
            det finns massor av tunze pumpar det är bara endel som är luftkylda..
            Alltså det är bara classic pumparna som sitter över ytan sen har dom flera andra modeller som ska vara under ytan!
            Kanon pumpar är det iaf!

            Kommentar

            • spec mats

              #21
              jasså-då ska ja kolla upp tunzes sida igen och se vad som finns-tack

              Kommentar

              • spec mats

                #22
                ok-nu har jag sett deras utbud, intressant indeed, särskilt deras srteam-system även intressanta priser...ytterligare 3500 kr till..

                Kommentar

                • Mattias Nilsson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 467

                  #23
                  Att de är luftlylda är nog till stor del för de inte ska värma vattnet i karet
                  Mvh
                  Mattias

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1833

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av Mattias Nilsson

                    Att de är luftlylda är nog till stor del för de inte ska värma vattnet i karet
                    stämmer bra, de är gjorda för saltvattensakvarium främst. De flesta saltisar har värmeproblem på sommrarna. Då gäller det att få bort varje källa till värme så man slipper lägga 10000kr+ för en kylare.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • spec mats

                      #25
                      problem med värme!? vilken tolerans/övre tak är det för saltvatten? Även tropheus är känslig för temp över 29 grader

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1833

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

                        problem med värme!? vilken tolerans/övre tak är det för saltvatten? Även tropheus är känslig för temp över 29 grader
                        Ungefär samma toleranser, men man har mycket kraftigare pumpar, skummare, belysning osv som värmer mer än i ett tropheuskar. Altså, samma toleranser men fler värmekällor. I korallrevskar brukar man (även om jag inte gillar generella regler) nämna som minimum 1w mh per liter vatten. Skall man köra med småpolypiga stenkoraller så vet man att ju mer ljus desto snyggare koraller. Har man köpt koraller för 10000kr så kan det ju vara smart att köpa extra ljus för lika mycket pengar för att dubbla färgintensiteten i dom. Japanerna är vassa på detta med ljus, jag har sett underbart vackra kar på ca 500 liter med 8 st 400w mh armaturer över. Men då värmer det ju en hel del.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • Fiskar.nu
                          Användare
                          • September 2003
                          • 442

                          #27
                          Vad för vågor
                          375 liter till L-malar

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1833

                            #28
                            Vad kul att fiskar.nu kom in i denna tråden, höjde ju nivån avsevärt
                            MVH
                            Magnus

                            Kommentar

                            • spec mats

                              #29
                              -Instämmer..., intressant med saltvattensmiljö, har ibland funderat på att starta upp ett sådant akvarium, men tropheus har alltid satt "käppar i hjulen" men så mycket ljus säger du, typ 4st 400w armaturer!? låter otroligt maffigt (även för elmätaren), jag har själv metallhalogen till ett troffekar, arcadia 150w-10000k+2lysrör, men det är ju ingenting i dessa sammanhang.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...