Vågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec mats

    Vågor

    Har tänkt på vad man kan göra för att efterlikna vågrörelser vid ett rev-typ en vågmaskin-som skulle bidra med ett mer estetiskt intryck,ljuset blir mer levande och det skulle säkert se otroligt häftigt ut-man har ju sett vågmaskiner på offentliga akvarier men aldrig för kommerciellt bruk på hobbybasis-undrar om det finns nån sån produkt i sveige? såg nått intressant från USA på denna länk:
    At OceansMotions, we wish to serve the finest reef tank water flow directors and accessories to our clients. Our products are crafted to simulate the ocean’s dynamic environment and help your aquarium’s species thrive healthily.
  • sundelin
    Användare
    • October 2003
    • 234

    #2
    kolla in det här

    Kommentar

    • spec mats

      #3
      coolt! man undrar vad det är för tidsintervall mellan varje pump

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1833

        #4
        Det finns fyra sätt att ordna med vågor.
        Det ena är den typen som Sundelin länkar till där man frekvensstyr två eller flera pumpar. Några tillverkare som har sådanna grejor är aquamedic,trop elecronik, tunze, deltec och red sea.

        Om man har gott om plats så kan man bygga en surge device i stället:


        Jag tror inte att det finns någon tillverkare av sådanna.

        Sen finns det en annan variant som har blivit allt mer poppulärt bland saltisarna, nämligen att styra runt flödet mellan två eller flera utblås i stället. Sådanna roliga apparater finns inte så många tillverkare av ännu, men det är på gång en del "over there".

        Den sista varianten är att man har en pump och ett utblås som rör sig fram och tillbaka.

        Dom två sista går att kombinera, då får man helt och hållet oberäknerliga rörelser. Något för dom riktigt pryltokiga.

        Jag använder mig av en scwd (switching current water director). Den säljs med värsta tv shop anda och är en lågbudgetgrej som funkar helt utan el. Kolla in reklamfilmen, den är heltokig


        Jag har använt den i 2 månader nu och fram tills nu är jag nöjd. Jag kör med 2000 liter i timmen och skiftande utblås var 10e sekund.
        Frekvensen styrs av cirkulationen där större cirkulation ger mindre intervall, så man är lite låst. Men jag tänker prova med lite större pump när jag har tid att fixa med det och se hur det blir.

        Angående aquamedics wave så vet jag att väldigt många har haft problem med just den. Frekvensen går att styra ganska så fritt.

        Om man vill tillverka frekvensstyrd vågsimulering själv så kan man kolla in:


        MVH
        magnus

        Kommentar

        • spec mats

          #5
          Tack för ditt seriösa svar-ska noga gå igenom det du skriver samt titta på länkarna. det finns också en typ av vågmaskin där man har en stor behållare över akvariet som fylls med vatten av en pump.när behållaren är full-sugs vattnet ner i akvariet genom ett utlopp-och hela behållarens vattenmängd tömms snabbare än det fylls på av pumpen-och då skapas liksom en rytm...svårt att förklara med text,man måste se en skiss, men principen är att men använder häverttryck för att få denna rörelse.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1833

            #6
            Det är surge bucket du pratar om, den jag skrev som alternativ 2.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • sundelin
              Användare
              • October 2003
              • 234

              #7
              Vad är det i burken, kan man öppna den och se? måste ju vara nånting man kan göra själv det där

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1833

                #8
                Om du menar surge bucket så har jag gett två länkar till byggbeskrivningar. Om du menar frekvanstyrd vågsimulator så har jag gett en länk till byggbeskrivning till den också. Om du menar att bygga en grej som styr flödet så skall jag skaffa fram en länk till det också när jag kommer hem igen, nu är det föreläsning i nationalekonomi som gäller.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • spec mats

                  #9
                  det verkar finnas en hel del prylar inom saltvatten-och ang. vågmaskin så används den mest för att miljön i akvariet gynnas, men för mej personligen som mest håller på med tropheus så är jag ute efter att skapa /efterlikna en turbulent miljö vid ett rev-och då krävs det just en "vågmaskin", få se lite vad jag ska satsa på-tror att en sk surge bucket är till för mycket stora akvarier

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1833

                    #10
                    Vad menar du skulle vara skillnaden mellan ditt tropheus kar och ett saltkar?.... Jag menar i anledningen till att skaffa vågmaskin? Eller har jag missuppfattat ditt inlägg?
                    MVH
                    magnus

                    Kommentar

                    • spec mats

                      #11
                      jag menar att det kanske inte finns någon direkt funktion till ett sötvattensakvarium,förutom det estetiska som jag vill åt,jag har fått intrycket,på de forum jag har besökt, att det enbart är en teknisk nödvändighet att ha den här typen av apparater för att koraller,anemoner,etc kräver en viss sorts turbulens

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1833

                        #12
                        Nja, där har du fått det lite om bakfoten. Alla djur som i naturen bor på ställen med turbulent vatten trivs förmodligen bättre i turbulent vatten i karet, det gäller alla koraller och anemoner men också dina tropheus. Men att gå från det till att säga att det är en nödvändighet är att gå ett steg för långt. Det är bra men (oftast inte) en nödvändighet.

                        Som jag ser det så finns det 4 viktiga fördelar med vågor i akvarium, dessa gäller både i söt och salt, dvs ingen skillnad här:
                        1: Som du säger....Det estetiska (Ja, jag sätter det som nummer 1)
                        2: Mer naturliga förutsättniongar för djuren (Jag har frågat men inte fått något svar ännu, men jag tror att djuren mår bättre av det om dom kommer ifrån turbulent vatten i naturen)
                        3: Renhållningen: I saltvatten vill man att skiten lätt skall komma till skummaren och inte ligga i karet under någon sten. I sötvatten vill du att skiten skall ta sig lätt till ditt filter. Omväxlande vattenströmmar gör att du slipper
                        "döda punkter". Alternativet är att "slamsuga" ut skitet viket leder till punkt 4
                        4: Mer lättskött kar
                        5: Den som har flest prylar när han dör vinner . Efterssom jag är en prylbög så är det givet att köpa svindyra tekniska aperaturer för att imponera på mina kompisar.

                        Synd att aquaristik center i Göteborg har lagt ner, där hade dom ett tropheuskar med 4 av tunzes kraftiga luftkylda pumpar med tillhörande 4 vägs vågmaskin. Jag tror vilken tropheus tok som helst skulle bli sugen på att köpa prylarna om han sett detta kar. Dessutom hade dom mh över karet som gjorde helheten helt fantastisk.

                        Enda anledningen att inte köpa sådanna leksaker är av privatekonomisk karaktär.

                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

                          #13
                          Jag har intervall styrning av Tunzes luftkylda pumpar och Tunzes Turbelle Stream i ett 720 Discuskar. Det som är en fördel med Tunzes styrning ar att man inte bara kan skapa vågor utan också "reversera" hela forloppet,låta punparna starta med intervall,styra pumpkapaciteten m.m.
                          Fördelen är att det blir mer "naturligt" med olika flöden(riktningar och styrka),mycket snygga effekter samt att man säkerställer vattenrörelse överallt i karet (inga "döda" hörn).
                          Rekommenderas!

                          Kommentar

                          • spec mats

                            #14
                            Nu vet jag mer och därmed håller jag med dig,

                            " Jag har intervall styrning av Tunzes luftkylda pumpar och Tunzes Turbelle Stream"

                            -Tunze säger du/ni..har varit på deras hemsida o kollat runt lite,hmm vad är ljudnivån? acceptabel eller?

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1833

                              #15
                              Som min lokala handlare säger "jag tar inte hem tunze, då säljer man bara en pump, sedan behöver dom inga nya grejor i hela sitt liv, det är bad business"
                              Tunze är top of the line, håller i evigheter och är knäpp tysta.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...