har man pengarna och bor på ett lämpligt ställe så skulle nog bergvärme rocka!
haha du trodde ditt akvarium var stort!
Kollaps
X
-
-
Det är inte alls säkert att jag skulle ha ciklider ifrån Malawi eller Tanganyika i ett sådant...
Det går lika fint med inhemsk fisk då det finns vackra fiskarter i Sverige.
Uppvärmningsbiten tror jag inte är det största hindret om jag lyckas köpa ett hus och lyckas fixa en sådan pool.Kommentar
-
Klart att man dagdrömt om sånt där. I min dagdröm ligger det ett uppvärmt växthus ovanför dammen/akvariet.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
-
att ha en sånt akvariumet finns väldigt många nackdelar.
1. Vatten byte!
2. Mata fiskarna
3. Fisk tjuvar
4. översvämningar... kanske
finns säkert fler om man tänker väldigt noga375 liter till L-malarKommentar
-
-
1. Vattenbytet är självklart automatiskt. Såg du framför dig en akvarist som springer med 10000 hinkar vatten till toaletten en gång i veckan?
2. Räkmix är rätt överkomligt i pris. Köper man en matberedare för storköksbruk kan man säkert göra mat för en månad åt gången.
3. Vad säger hälaren nere på Plattan när man visar upp ett stim flämtande Tropheus? Han blir nog gladare för en bilstereo eller lite matsilver.
4. Ja, om man har feldimensionerat eller slarvat. Visst, man ska kanske inte förvara sin Renoir-samling liggande på golvet framför akvarierutorna, men om man har flera lager överdimensionerat laminatglas så borde man inte behöva frukta någon regelrätt översvämning. Det kan ju också vara så att källaren bara består av ett betraktningsrum med en fåtölj och en ölkyl - en översvämning behöver inte vara hela världen.
Säkert är ett kar av denna dignitet ett ganska stort ekonomiskt åtagande, båda vad gäller uppbyggnad och drift, men det är väl knappast anledning till att inte vilja ha det?Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen. <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
http://www.stockholmsciklidklubb.com http://akvarium.ramsberg.net <font color="red">Nya bilder!</font id="red">Kommentar
-
Förmodligen det ballaste och mest imponerande jag har sett i akvarieväg! Det är som en riktigt fet damm och ett groteskt stort akvarium i ett. Helt sanslöst vad man kan åstadkomma om man bara har lite extra slantar och tänker till lite. Undra just vad det kan kosta innan en sån där anläggning är igång, över en mille?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
hur som helst skulle jag verkligen föredra riktig feting pansarglasakvarium. på 100 000 liter eller nåt sånt som brukar finnas på zoo osv.375 liter till L-malarKommentar
-
skulle knappas tro att det är över 1 miljon eller ens 1 miljon... men mycket.375 liter till L-malarKommentar
-
Var finns det här akvariet? Det ser ut som mellaneuropa eller nåt?
Den enda fisk jag såg på bilderna är Puntius denisonii, som kommer från rätt så kalla vatten i indiens bergsområden, så om akvariet/dammen ligger i Holland eller varmare kanske uppvärmning inte är ett problem.
Väldigt snyggt inrett, f.ö.
Fast jag skulle nog vilja ha ett staket runt, så inte grannens ungar går och dränker sig i det.
Det finns inga fler bilder? Skulle gärna se hur det ser ut efter att det varit i drift ett tag.
Kommentar
-
Eftersom killen tydligen är väldigt duktig Aquascaper skulle jag också vilja ha lite fler bilder på hur det ser ut efter inkörningsperioden.
Han har verkligen fått stenar och rötter att samspela bra med växter, det lilla man kan se.
En helt annan klass än att bara smälla upp några tusen kubik vatten och hälla i några fiskar.Kommentar
-
Tyvärr, jag har ingen info men jag kan försöka fråga orginalpostarn via PM vart han stal bilderna.fish r friendKommentar
-
Jag kan tänka mig att man kan mata rätt så sparsamt i ett sådant akvarium bara man får det inkört. Man behöver inte ens tillsätta djur i den dammen, den kommer att myrla av liv ändå. Sen gäller det bara att få det att fungera efter nåt "eko system" så att det inte kräver allt för mycket skötsel.
2 meter djup och man kunde ha Aborre även över vintern.
Tropheus blir dyrt att ha i ett så stort "akvarium".juanitoKommentar
-
Jag har luskat runt lite (amatördetektiv) och det ser ut som om han är Holländare vid namn E. Van Der Zwaag. Jag har mailat honom för att se om jag hittat rätt person.
Uppdatering göres efter svar...Kommentar
Kommentar