Någon som har Ice blue greshakei

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hampe00
    Användare
    • April 2004
    • 26

    Någon som har Ice blue greshakei

    Hej!
    Jag har en stor dominant greshakei hane som fick sällskap av 3 mindre. Kön är jag inte säker på.
    Jag kan få köpa 2 vuxna honor. Är det någon risk att släppa i dem?
    Jag är rädd för att hanen blir alldeles i extas.
    Hoppas på råd.
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Det ska inte vara några problem. Du har ju redan några i karet och att du tillsätter två vuxna honor är ju inte fel. Det är roligt för en fisk att få extas (roligt även för en människa).

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Det är bara bra att du har fler för då delas aggressionerna upp på fler individer och greshakei är så pass snäll att det kommer vara lugnt, om de nu inte går för trångt eller så. Greshakei är för övrigt en jädrigt underskattad fisk tycker jag. Den blir ruskigt snygg när den leker eller visar upp sig.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • July 2002
        • 790

        #4
        beror ju på hur stort kar du har, men ju fler honor desto bättre
        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Kjell K
          Användare
          • April 2002
          • 128

          #5
          Om jag var i din situation skulle jag köpa de två honorna. Grupper med så få individer som fyra stycken är ibland svårhanterliga.

          Jag har en grupp med Metraclima Greshakei. (Se http://www.kernen.se/fish/metraclima/greshakei.htm). Hanarna i min grupp är inte överdrivet aggressiva mot varandra, men de är lite tuffa mot honorna, så ju fler du har desto bättre är det.

          Jag har inte haft några problem med att sätta till honor till existerande zebragrupper. Mata rejält precis innan du sätter till honorna så att fiskarna har annat att tänka på. Zebror är glupska och mat brukar alltid avleda deras uppmärksamhet. Håll ögonen på de nya individerna i några dagar så du kan ingripa om de skulle råka illa ut.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Fina foton Kjell. Väldigt trevligt att se foton som är tagna på samma sätt...och även roligt att se honor presenterade.

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              Användare
              • July 2002
              • 790

              #7
              hur har du fått dina hana att vara så mörk orange i fenorna?
              /Glenn Wouda

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              • Kjell K
                Användare
                • April 2002
                • 128

                #8
                Ingenting, det fixade fisken själv :-)

                Som det står i bildbeskrivningen så är det röda aningen överdrivet genom blixtljuset. I verkligheten var fenorna klart brandgula vid fototillfället och kroppen hade en vackrare isblåfärg än vad somframgår på bilden. Dominanta Greshakei-hanar är verkligen fantastiskt vackra. Tråkigt bara att honorna och de icke utfärgade hanarna är lite trista.

                Kommentar

                • Hampe00
                  Användare
                  • April 2004
                  • 26

                  #9
                  Tack för hjälpen.
                  Har släppt i två honor och det har gått jätte bra.
                  Håller med er att det väldigt tyst om den här sorten. Har inte hittat några privat som säljer den här fisken heller.
                  Den stora hanen jag har är en bra underhållare på kvällen när han ska vakta sitt rör i karet. Han var helt i extas när han fick syn på de nya men lugnade sig snart. Kul, kul.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...