scalaryngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marie

    scalaryngel

    Hej.
    Jag vet inte om jag hamnade på rätt sida, men det går väl bra ändå.

    Jag har ett scalarpar som la rom i fredags, dessa har nu börjat att kläckas, vad jag har förstått så ska jag låta föräldrarna sköta sina yngel så länge de är små, de andra fiskarna lär ju snart äta upp dem.

    Ska jag låta de vara i de stora karet hela tiden, och hoppas att de klarar sig, eller?

    De går nu i ett 300 liters akvarium, tillsammans med en del andra fiskar och scalarer, men det är bara de andra scalarerna som de ser som hot och jagar effektivt bort (än så länge) de andra fiskarna får komma betydligt närmare.
  • johanlidman
    Användare
    • February 2004
    • 118

    #2
    Gå in på denna sida där finns det mesta om Scalarer

    Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

    Kommentar

    • marie

      #3
      Hej. Tack för tipset, jag har lärt mig en del och har nu förstått att maten är ganska viktig oxå, men hur gör man då om man har ynglen kvar hos föräldrarna och de andra fiskarna, får de tillräckligt med mat ändå?

      Ynglen lever i alla fall fortfarande och det är 4 dagar sedan scalarerena la rommen, det hade varit kul om några hade överlevt.

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #4
        yngel ska ha nyckläkta artemia i början pga. att dom har bäst näringsinehåll.

        Sen ska scalarer (enligt mig) ha MINST 50cm i höjd i akvariumet och det gäller även små djur.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • johanlidman
          Användare
          • February 2004
          • 118

          #5
          vad kul att dina scalarer verkar vara så bra föräldrar, ska du ha många yngel att överleva så bör du ha ett eget akvarium för ditt scalarepar inrett med endast en lerkruka och luftdrivet skumfilter.
          Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

          Kommentar

          Arbetssätt...